Het is altijd leuk om in contact te komen met iemand uit de bordspellen wereld, zeker wanneer dit de bedenker is van één van je favoriete bordspellen. Wij kwamen in contact met Andreas Steiger, de bedenker van Targi, en hij nam voor ons de tijd om wat vragen te beantwoorden.
The interview below has been translated from English into Dutch. If you want to read the original interview in English with Andreas you can click here.
1) We beginnen met een makkelijke vraag, kun je iets over jezelf vertellen?
Mijn naam is Andreas Steiger, ik ben 47 jaar oud en woon in Zuid Duitsland vlakbij Stuttgart. Ik ben getrouwd met een prachtige Italiaanse vrouw en heb twee zonen van elf en veertien jaar oud.
Van jongs af aan was ik al in aanraking met bordspellen. Het is in Duitsland niet ongewoon op bordspellen te spelen met je familie of vrienden. Zo speelde ik als kind spellen als Memory, Pachisi en Trap the Cap samen met mijn moeder op zondagmiddag. Later als tiener speelde ik Uno en Kolonisten van Catan samen met mijn vrienden en vriendinnen, maar dat maakte van mij nog niet een echte hobby gamer.
Eigenlijk deed geen enkel spel dat, maar wel toen mijn vrouw zwanger werd van onze eerste zoon. Voor de zwangerschap gingen we vaak naar de bioscoop en het theater. Dit werd te vermoeiend voor haar, dus bleven we meer thuis en gingen we wat spelletjes spelen die we hadden liggen. Op de één of andere manier was dit zo leuk dat ik naar een spellen winkel ging en nog wat spelletjes kocht. We waren verbaasd hoeveel fascinerende spellen er waren en raakten er aan verslaafd. Sindsdien zijn we echte gamefans die regelmatig met z’n tweeën of drieën per week spelen. Dit is voor ons echt even quality time.
Naast bordspellen speel ik één keer per maand comedy theater op het podium. We spelen een geïmproviseerde komediethriller, je zou het kunnen vergelijken met een geïmproviseerde versie van Pink Panther. Dit is erg leuk! En omdat ik niet jonger ben geworden ben ik begonnen met het doen van “Modern Arnis”, een vechtkunstvorm waarbij je met twee bamboestokken vecht om een beetje in vorm te blijven. (Wat niet zoveel invloed heeft op mijn gewicht als ik zou willen 🙂 )
2) Hoe ben je begonnen met het bedenken en maken van spellen? Is dit altijd al een jeugdroom van je geweest?
Zoals veel spelers dacht ik altijd dat het erg cool zou zijn om een eigen spel te ontwerpen. Maar ik ben nooit echt begonnen met ontwerpen tot er twee dingen gebeurde. Ik kocht het spel Dominion en was er helemaal door gefascineerd. Tegenwoordig zijn er veel uitbreidingen voor, maar toen waren er nog geen en de fans, waaronder ik, verlangden toch naar nieuwe kaarten. Toen vond ik een website waar Dominion Fans hun eigen ontwerp konden uploaden. Ik probeerde het zelf en ontwierp zo’n 30 tot 40 eigen kaarten in zeer korte tijd. Ik had er zoveel plezier in, en het idee dat iemand misschien mijn kaartideeën zou downloaden en uitproberen was erg spannend. Ik had op een gegeven moment genoeg kaarten om, als het mijn eigen spel was, een uitbreiding uit te brengen.
Kort daarna werd onze tweede zoon geboren, en mijn vrouw was erg uitgeput met het krijgen van een pasgeboren baby en een driejarige om voor te zorgen. ‘S avonds was ze te moe om bordspellen met mij te spelen. Nu mijn belangrijkste spelpartner weg was, en de motivatie die ik had door de positieve ervaring die ik had met het maken van de Dominion kaarten, had ik genoeg moed (en tijd) om te proberen toe te geven aan die wens om een spel in mijn eentje te ontwerpen. Ik denk dat het belangrijk en bevredigend is om je innerlijke stem te horen en erop te reageren. Op de dingen die je wilt proberen, wilt doen en wilt bereiking. Daarin ligt een groot deel van het geluk. Dus ik probeer mijn leven te leven met die filosofie.
3) Wat is je leukste herinnering in je carrière als bordspel maker?
Om erachter te komen dat veel andere mensen het spel dat ik heb gemaakt leuk vinden. Nadat Targi was uitgebracht was ik een beetje bang dat misschien niemand het spel leuk zou vinden en dat het een flop zou worden voor de uitgever. Maar na een tijdje kwamen de eerste reviews en feedbacks aan het licht en de meeste waren erg positief. Dat maakte me erg blij en doet dat nog steeds. Af en toe vertelt iemand me dat hij van mijn spel geniet, en dat het brengt mij altijd een glimlach op het gezicht. Mijn belangrijkste doel met Targi was om mijn medespelers vreugde te brengen, en als ik zie en hoor dat ik dat doe ben ik blij. Ook het ontwerpen van spellen opent zoveel deuren om nieuwe vrienden te ontmoeten in de bordspel wereld. Auteurs, recensenten, journalisten, spelers, zoveel geweldige mensen die ik anders niet zou hebben ontmoet. Deze herinneringen zijn ook zo de moeite waard.
4) Hoe ben je op het idee van het thema van Targi gekomen?
Het verhaal hoe ik het Targi-thema heb bedacht is eigenlijk best rgappig. Ik had net de Animeeples gekocht voor mijn eerste editie van Agricola. Ik had dus de witte, bruine en zwarte blokjes als reserveonderdelen en gebruikte ze in mijn prototype als goederen. Dus ik dacht, wat zouden de kleuren wit, bruin en zwart kunnen voorstellen? Ik googelde of er een stam was die deze goederen verhandelde. En er was er één, de Toeareg! Een enkele mannelijke Toeareg heet Targi. Toen ik wat meer in de cultuur en geschiedenis keek, raakte ik erg gefascineerd door die menen. Ze hebben zoveel interessante lagen in de manier waarop ze leefden dat ik ze wilde gebruiken voor mijn spel. Ik ben erg blij met die beslissing. Ze fascineren me nog steeds. Dat de man hun gezicht bedenkt en de vrouw niet, hun hartverwarmende theeceremonies wat er gebeurt als jonge jongens in man veranderen en nu onder de sterrenhemel moeten slapen …. allemaal echt fascinerende dingen!
5) Wat vind je het leukste in het proces van een nieuw spel maken?
Om te zien welke ideeën werken en hoe sommige, misschien slechts kleine veranderingen, de gameplay beinvloeden. Ik hou van spellen met kaarten die je speciale krachten geven en daarom, alleen al door de manier waarop het kaartspel wordt geschud, veel variabiliteit toevoegen aan elk spel. Dus de meeste van mijn prototypes hebben zulke kaarten in zich en het gewoon spelen met deze variabelen op deze kaarten en het zien van de effecten in het spel is het leukste deel in het ontwerpen van nieuwe spelideeën. Regels schrijven vind ik niet s 🙂
6) Wat is de reden geweest voor het uitbrengen van een uitbreiding voor Targi?
Het basisspel is prima zoals het is, maar ik heb altijd ideeën voor nieuwe kaarten voor targi en vond het idee om er ook een aantal uit te brengen altijd leuk. Maar het hele proces duurde echt lang toen er een kleine promo-aanvraag was voor het bordspel adventskalender 2015 door Frosted Games. Terwijl ik dacht aan een klein promo-item, had ik zoveel nieuwe en coole ideeën voor Targi dat ik bleef gaan nadat ik klaar was met de tokens die ik had bedacht. Kosmos staat niet bekend om hun trend om veel uitbreidingen voor hun spellen te publiceren. Mijn redacteur vertelde me dat ze de uitbreiding niet zouden uitbrengen, mits de testspelers nooit meer zonder wilden spelen. Nadat ze een prototype weekend hadden gedaan, nam mijn redacteur weer contact met me op en zei: “De testers vertelden me dat ze nooit meer zonder de uitbreiding willen spelen, dus nu moeten we het publiceren!” :-)\
Mijn bedoeling met de uitbreiding was om de spelers zoveel mogelijk nieuwe interessante keuzes te geven zonder het spel te veel en met zo weinig mogelijk nieuwe regels te veranderen.
7) Wat is de reden geweest voor het uitbrengen van een uitbreiding voor Targi?
Aangezien Orléans één van mijn favoriete spellen aller tijden is, zou ik graag een “Bag Building Game” willen ontwerpen. Ik zou ook graag een spel willen maken dat heel makkelijk te maken is, maar een sterk kernconcept dat het hele spelidee in zich draagt. Twee voorbeelden zijn Vegas en The Crew. Rüdiger Dorn vertelde me dat hij Vegas van begin tot eind in slecht drie uur heeft ontworpen. The Crew is ontworpen door Thomas Sing door in bed te gaan liggen en na te denken over “Trick Taking Games” en toen was het spel daar. Aangezien ik veel spelideeën in de vuilnisbak heb gegooid, aangezien ik denk dat ze niet zo goed zijn, zou zo eenvoudig ontwerp leuk zijn.
8) We lazen in een ander interview dat toen Targi getest moest worden, je dit veel samen met je vrouw deed. Nu de belangrijkste vraag, wie is er beter in Targi? U of uw vrouw?
Mijn vrouw ..
Maar niet alleen in Targi, in de meeste spellen. Misschien heb ik maar één procent van al onze potjes Castle of Burgungy gewonnen
Wat zal ik zeggen ….
9) Je gaat naar een onbewoond eiland, en je mag maar 3 wedstrijden meenemen. Welke zullen het zijn en waarom?
Hangt ervan af wie er met mij op dit eiland zal zijn. Laten we uitgaan van mijn vrouw, die sowieso mijn belangrijkste spelpartner is. Dan kies ik voor Castles of Burgundy, Orleans en Santa Maria. Ik denk dat ik in staat zou zijn om een extra kopie van Targi te bouwen van bananenbladeren, want al klinkt dit als een schaamteloze zelfplug, genieten we hier nog steeds van en spelen we het heel vaak 🙂
10) Werk je toevallig aan nieuwe projecten waar je iets over kunt vertellen?
Ik zou genoeg ideeën hebben voor een tweede uitbreiding, maar dat Kosmos een uitbreiding zou publiceren lijkt erg onwaarschijnlijk. Maar ik ben contant bezig met andere projecten, het ontwerpen gaat erg langzaam. Er is dus niets wat ik al kan teasen. Misschien heb ik een derde zoon nodig om meer tijd te vinden om dit efficiënter te doen.
Tot slot vroegen wij of Andreas Steiger nog leuke foto’s had van zichzelf en tijdens het spelen van bordspellen. Deze heeft hij naar ons terug gestuurd en zoals je misschien gezien hebt zijn deze door het interview verwerkt.
Via deze weg willen wij Andreas Steiger nogmaals bedanken voor de moeite die hij genomen heeft om deze vragen te beantwoorden. Mocht je nog andere vragen voor Andreas hebben kun je die hier beneden achter laten, kunnen wij altijd vragen of hij deze nog wilt beantwoorden!