Ben jij weg van Roll and Write spellen? Of ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Keer op Keer 2 kun je zelfs in je eentje spelen. Klinkt dat niet goed? Lees hier onze speluitleg van Keer op Keer 2 en je vind ook onze mening wat wij van het spel vinden.

: Inka & Markus Brand
: 999 Games
: Vanaf 8 jaar
: 1 tot 6 spelers
: ± 30 minuten
: Roll and Write

Keer op Keer 2 is een Roll and Write spel voor 1 tot 6 spelers. Je probeert vakjes op je speelveld aan te kruisen, zodat je zo snel mogelijk kolommen, rijen en gelijkgekleurde gebieden vult. Hiervoor moet je elke beurt een gedobbelde kleur en een gedobbeld cijfer combineren om zo aangrenzende vakjes van de gekozen kleur te mogen aankruisen. Andere spelers mogen de niet gekozen dobbelstenen gebruiken in hun passieve beurt, dit kan zelfs de speciale dobbelsteen zijn als jij deze niet kiest in je beurt.

Iedere speler ontvangt een viltstift en een papiertje met het speelveld van het scoreblok. De spelers kunnen zelf door een loting de startspeler bepalen, deze speler wordt de eerste actieve speler.

De actieve speler dobbelt met de zeven dobbelstenen en moet één combinatie of de speciale dobbelsteen kiezen. Deze combinatie of speciale dobbelsteen legt de speler voor zich neer en kruist de betreffende vakjes op zijn speelveld aan. Nu mogen alle andere spelers uit de overgebleven dobbelstenen kiezen, hiervoor geldt ook één combinatie of de speciale dobbelsteen mits deze nog niet gekozen is door de actieve speler. Elke speler kiest voor zich zelf en kruist vakjes aan op hun speelveld. Het is mogelijk dat de spelers dezelfde dobbelste(n)en kiezen.

Passen
Je kunt er altijd voor kiezen, in een actieve en passieve beurt om geen combinatie te nemen en niets aan te kruisen. Als de actieve speler past, mogen de andere spelers uit alle zeven dobbelstenen kiezen.

Combinatie kiezen en vakjes aankruisen
Je moet in je beurt altijd een combinatie maken van één dobbelsteen met een kleur en één dobbelsteen met een cijfer.
Hierbij gelden een aantal regels:
– Het eerste kruisje dat een speler in het spel zet, moet hij in startkolom H zetten
– Alle kruisjes die hij in een beurt zet, moeten aangrenzend in 1 blok van de betreffende kleur worden gezet
– Kruisjes mogen uitsluitend grenzend aan ten minste 1 ander kruisje of in startkolom H worden gezet. Vakjes die elkaar alleen met een hoek raken, gelden niet als aangrenzend
– Het is niet toegestaan om minder of meer vakjes aan te kruisen dan het cijfer op de gekozen dobbelsteen aangeeft
– Het is niet vereist om een blok van een kleur met 1 worp te vullen
– Ook is het nooit mogelijk om 1 worp meer dan 5 vakjes te vullen mits de speciale dobbelsteen gebruikt word
– Niet toegestaan om het cijfer van de gekozen dobbelsteen op te splitsen om in 2 of meer blokken van de betreffende kleur vakjes aan te kruisen.

Jokers
Er zijn twee verschillende jokers in het spel, het vraagteken [?] op een cijferdobbelsteen en de zwarte [X] op een kleurendobbelsteen zijn jokers. Kiest een speler de [?] joker, dan mag hij een cijfer kiezen tussen 1 en 5. Als de speler voor de [X] joker gaat, mag de speler een kleur kiezen. De kleuren zijn groen, geel, blauw, roze en oranje. Wanneer een speler voor de joker(s) kiest, moet hij per joker zijn uitroeptekens [!] op zijn speelveld doorhalen. Wanneer er geen [!] beschikbaar zijn, kun je geen jokers meer gebruiken.

Speciale dobbelsteen
Om een actie van de speciale dobbelsteen te mogen gebruiken, moet een speler de op het speelveld ingetekende gouden dobbelsteenvelden hebben aangekruist. Voor elk aangekruist dobbelsteenveld omcirkelt een speler één speciale dobbelsteen in zijn dobbelsteenrij onder de jokerrij om zo de keuze voor een speciale dobbelsteen vrij te spelen. Elke speler start met één vrij gespeelde speciale dobbelsteen. Wanneer je een speciale dobbelsteen kiest dit kan in de actieve beurt maar ook in de passieve beurt, moet je een vrij gespeelde dobbelsteen in zijn dobbelsteenrij doorhalen. Wanneer deze niet zijn vrijgespeeld kun je ook geen speciale dobbelsteen gebruiken in een beurt.

Je hebt de keuze uit de volgende acties: een bom, een hart, twee sterretjes, drie in één rij en een kleurblok. Hieronder leggen wij elke actie kort uit.

– BOM: de speler laat een bom ontploffen en mag ten hoogste 4 vakjes naar keuze binnen een rooster van 2 bij 2 (ongeacht de kleuren) op zijn speelveld aankruisen
– HART: de speler omcirkelt, bovenaan beginnend, één hart in zijn hartenkolom. De harten geven hem een extra kolommenbonus. Als je een kolom vol hebt, krijg je direct de hartenbonus die je op dat moment hebt vrijgespeeld.
– STERREN: de speler kruist ten hoogste twee sterren op zijn speelveld aan. Deze moeten wel aangrenzend zijn met minste één vakje of in startkolom H liggen.
– DRIE IN EEN RIJ: de speler kruist direct ten hoogste 3 vakjes in één rij (geen kolom) af. Deze hoeven niet aan elkaar te grenzen, maar wel aan aangekruiste vakjes.
– KLEURENBLOK: de speler kruist direct een compleet blok van één kleur aan. Dit kunnen er maximaal zes zijn, het blok mag al aan begonnen zijn.

Kolommen tellen
Wanneer het een speler lukt om een kolom volledig met kruisjes te vullen, ontvangt hij de onder betreffende kolom aangegeven punten en eventueel hartenpunten. Nadat alle spelers hun kruisjes hebben gezet, roept hij welke kolom hij heeft gevuld en omcirkelt hij de punten. Is hij de eerste die de betreffende kolom vult, dan omcirkelt hij de bovenste waarde. Alle andere spelers halen de bovenste waarde van deze kolom door. Alle andere spelers die daarna deze kolom vullen, hoeven dit niet te melden en kunnen enkel de onderste waarde behalen.

Rijenbonus
Elke keer dat het een speler lukt om een rij volledig met kruisjes te vullen, roept hij welke rij hij heeft gevuld en omcirkelt hij de punten en de speciale bonus die hij ervoor krijgt. De overige spelers halen de speciale bonus actie van deze rij door, je kunt wel de punten nog behalen wanneer je de rij volledig aangekruist hebt. Wanneer spelers tegelijk een rij vol hebben, verdienen deze spelers allemaal de 5 punten en de speciale actie. De speciale actie moet direct worden uitgevoerd.

Bonuspunten
Wanneer een speler als eerste alle vakjes van 1 kleur heeft aangekruist, dan omcirkelt hij de desbetreffende 5 punten van de juiste kleur aan op het speelveld. Als een andere speler daarna een keer de kleur volledig heeft aangekruist, krijgt de speler 3 bonuspunten. Wanneer spelers tegelijk een kleur vol hebben, verdienen deze spelers allemaal de 5 bonuspunten.

Solo
Er is ook een solo versie beschikbaar voor Keer op Keer 2, je probeert zoveel mogelijk punten te score en er is een schema te vinden in de spelregels om te kijken of je een goede prestatie neer hebt gezet. Verder mag je maar 2 cijfer- en 2 kleuren- dobbelstenen en de speciale dobbelsteen dobbelen in één beurt. Na elke beurt moet de speler één van de lettervelden een schuine streep zetten. In elk van deze velden zet hij in totaal 2 strepen, één naar rechts / en één naar links. Het spel is afgelopen na 30 beurten, wanneer in alle lettervelden 2 schuine strepen staan. Heeft een speler 2 kleuren compleet aangekruist en nog niet al zijn worden gebruikt, dan krijgt hij voor elke ongebruikte word 2 bonuspunten. Verder blijft de puntentelling hetzelfde als het basisspel.

Het spel is afgelopen wanneer één speler twee complete kleuren heeft aangekruist, het is niet van belang welke waarde de bonus heeft. Alle spelers kunnen nog een laatste beurt spelen. Daarna volgt de puntentelling, hiervoor is rechts onderin op het scorevel een legenda gemaakt. Hiermee kun je stap voor stap neerzetten waar je punten hebt verdiend en wellicht ook minpunten zoals dat elke niet aangekruiste ster 2 minpunten oplevert, daarna kun je alles bij elkaar op tellen.

Je kunt gemakkelijk een scorevel plastificeren waardoor je met markeerstiften Keer op Keer 2 ontelbaren keren kunt spelen. Op deze manier hoef je ook geen nieuw scoreblok aan te schaffen wanneer deze opraakt. Mocht je toch door je scoreblok heen zijn, kun je hier het scoreblok los kopen.

Ben je benieuwd naar het verschil tussen Keer op Keer en Keer op Keer 2? Welk spel is het beste om aan te schaffen? Dat kun je in dit artikel lezen.

Keer op Keer 2 vinden wij een leuk dobbelspel voor tussendoor. Er zit veel meer uitdaging in ten opzichten van Keer op Keer, hierdoor pakken wij het er snel bij om te spelen. Maar blijft toch heel goed toegankelijk voor spelers die nog niet zo goed bekend zijn met de bordspellen wereld. We nemen Keer op Keer 2 graag mee op reis, naar het strand of op vakantie.

Wat wij vaak hebben en vooral bij Roll and Write spellen is dat we onze eigen Highscores willen verbreken, waardoor het nooit bij één potje blijft. Nieuwsgierig naar onze Highscore van Keer op Keer 2? Wij hebben een hele pagina gebonden aan onze Highscores, deze vind je hier.

Wij hopen dat er in de toekomst toch meer scorevellen worden gemaakt bij Roll and Write spellen die herbruikbaar zijn met markeerstiften!

+ Meer uitdaging dan de eerste versie
+ Eenvoudige spelregels