Het spel Clever scoort hoge cijfers en doet het goed in de ranglijsten. Zo was het spel ook genomineerd voor de Speelgoed van het Jaar verkiezing 2019 in de categorie 18+. Het zal je ook niet verbazen dat dit spel al een tijdje op ons verlanglijstje stond (samen met een hele hoop andere). Na een bezoekje aan onze favoriete bordspellen winkel hebben we hem nu dan eindelijk in ons bezit. In onze review van Clever lees je wat wij van dit spel vinden!

: Wolfgang Warsch
: 999 Games
: Vanaf 8 jaar
: 2 tot 4 spelers
: ± 30 minuten
: Roll and Write [Dobbelspel]

Doel van het spel

Clever is een Roll and Write spel voor 1 tot 4 spelers. Met Clever is het de bedoeling om een zo’n hoog mogelijke score te behalen. Als je met 2 spelers speelt of in je eentje heb je 6 rondes, met 3 spelers 5 rondes en met 4 spelers 4 rondes. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel een scoreblad en een viltstift.

Het speelveld heeft 5 kleuren categorieën en 6 dobbelstenen in dezelfde kleuren als de categorie, met uitzondering van de witte dobbelsteen. In kleur geel en blauw mag je in een random volgorde de getallen met een gekleurde dobbelsteen aankruisen in de rij van de betreffende kleur. In categorie groen, oranje en paars moet je van links naar rechts aankruisen, zonder een vakje over te slaan. Elke categorie haal je punten op een andere manier, deze leggen we hieronder kort uit.

Uitleg kleuren categorie en dobbelsteen

  • Gele categorie: Het gele vak staat bevat de cijfers 1 t/m 6. Vier vakjes krijg je al cadeau en de andere twaalf vakjes zijn nog open. Dat betekend dus dat elk cijfer twee keer vermeld staat. Je scoort hier bonussen en punten door 4 vakjes horizontaal, verticaal of diagonaal af te kruisen.
  • Blauwe categorie: Het blauwe vak heeft 11 open vakjes met cijfers van 2 t/m 12. Voor de blauwe categorie combineer je de getallen van je geworpen witte dobbelsteen en de blauwe. Je scoort punten aan de hand van het aantal kruisjes wat je neerzet.
  • Groene categorie: De groene rij werkt van links naar rechts. In deze rij is het de bedoeling dat je het vakje aankruist als je gelijk of hoger dan de aangegeven waarde gooit met de groene dobbelsteen. Je scoort hier punten aan de hand van het aantal kruisjes in deze rij.
  • Oranje categorie: De oranje rij heeft de minste regels. Je gaat hier van links naar rechts getallen invullen die je werpt met je oranje dobbelsteen. De waarde hiervan maakt niet uit. Bij de vakjes x2 of x3 mag je deze waarde vermenigvuldigen. Aan het einde van het spel tel je alle getallen bij elkaar op en dit zijn je punten voor de oranje categorie.
  • Paarse categorie: In de paarse rij ga je van links naar rechts vul je de getallen in van je paarse dobbelsteen. De bedoeling hierbij is dat het getal altijd oplopend is tot 6. De getallen hoeven zich niet direct op te volgen en er mogen gaten tussen zitten. Op het moment dat je hier een 6 invult mag je weer opnieuw beginnen vanaf 1. Je scoort punten door alle cijfers in deze rij op te tellen aan het einde van het spel.

Uitzondering – Witte dobbelsteen
Zoals uitgelegd bij de blauwe dobbelsteen moet je deze altijd combineren met een witte dobbelsteen. Maar de witte dobbelsteen heeft iets speciaals en daarom ook geen eigen categorie. De witte dobbelsteen mag je namelijk als joker gebruiken voor elke andere kleur dobbelsteen, behalve de blauwe dobbelsteen niet.

Hoe werkt een beurt als actieve speler?
Het begin van je beurt gaat als volgt, kruis rechts bovenaan de huidige ronde aan en krijg in ronde 1 tot 3 de bonus of actie die eronder staat afgebeeld. In ronde 4 krijg je een willekeurig kruisje of een 6 die je moet invullen op je scoreveld. De overige rondes ontvang je geen actie of bonus. Acties en bonussen leggen we verderop volledig uit.

Daarna dobbel je alle 6 de dobbelstenen, je mag in totaal drie keer gooien, waarin je telkens een dobbelsteen linksboven op je scoreblad legt. Vervolgens deze dobbelsteen aankruist of neerzet in de desbetreffende rij. Als je de laagste waarde dobbelsteen kiest mag je opnieuw met de overige dobbelstenen dobbelen voor de 2e en daarna 3e keer. Maar als je een hogere waarde kiest, moeten alle lagere waarde dobbelstenen op het zilvere dienblad worden gelegd.

Voorbeeld:
Gooi je als eerst geel 1, groen 3, blauw 3, wit 3 en oranje en paars een 5. Dan kun je er voor kiezen om een 3 te pakken, maar dan moet je de gele 1 afleggen.
OF
Heb je in de eerste ronde een groene 3 weggelegd en met de 2e keer dobbelen dobbel je het volgende: geel 1, blauw 2, paars 3, wit 4 en oranje 5. Je kiest voor de oranje 5 dan heb je met de 3e keer dobbelen geen dobbelsteen meer over om in te vullen omdat alle lagere waarde van 5 dan op het zilvere dienblad komt te liggen. Dat is niet slim, dus kies dan bijv. de paarse 3 zodat met de 3e keer dobbelen nog een witte en een oranje dobbelsteen hebt om uit te kiezen.

Wat mag de passieve speler?
Je hoeft bij Clever niet op je beurt te wachten want er blijven drie dobbelstenen over in een beurt van de actieve speler of meer als de actieve speler 1 of 2 dobbelstenen heeft gespeeld. Als passieve spelers mag jij uit een van de overige dobbelstenen op het zilvere dienblad kiezen en deze aankruisen op je scoreblad. Kun je niet uit een van deze dobbelstenen, dan mag je ook één van gespeelde dobbelstenen kiezen.

Bonussen
Tijdens het spelen unlock je bonussen, deze staan onder het vakje afgebeeld. Als je een vakje of rij aankruist met een bonus, moet je deze direct gebruiken.

  • De X-bonus, deze bonus heb je in de kleuren geel, blauw en groen. Bij geel en blauw mag je dan zelf bepalen welk vakje je aankruist en bij groen kruis je het eerst volgende lege vakje aan.
  • De bonus met oranje of paarse achtergrond en een getal erin bijv. oranje 4 en paarse 6. Deze kun je ook vrijspelen, hierbij zet je het getal direct in de desbetreffend rij.

Bij ronde 4 staat een zwarte X-bonus, hierbij mag je zelf bepalen bij welke kleur je dit aankruist. Ook staat er een 6, je mag kiezen of je de X-bonus gebruikt of een 6 invult bij de oranje of paarse rij.

Als je een vakje invult of aankruist is het mogelijk dat je een bonus invult en met de bonus weer een bonus vrijspeelt. Dan ontstaat er een kettingreactie, dat is alleen maar goed!

Acties
Er zijn bovenaan onder de rondeteller 2 actie sporen met cirkels aangegeven. De eerste is om nog eens je dobbelstenen opnieuw te werpen dit kan enkel in een actieve beurt en de tweede met het +1 teken is dat je aan het eind van je beurt uit de zes dobbelstenen één dobbelsteen kan kiezen om in te vullen in de desbetreffende rij.

Speel jij een actie vrij, dit kan aan het begin van een ronde zijn of bij een categorie dan zet je een cirkel om de bijhorende actie. Speel jij de actie dan zet je er een kruisje in en mag je deze actie niet nog eens gebruiken hiervoor moet je weer een actie vrijspelen.

Einde van het spel
Heb je alle rondes voltooid dan draai je je scoreblad om, hier vul je alle punten in. Dan is er nog een speciale manier om extra punten te krijgen, dat zijn namelijk de ‘Vossen’. In elke categorie kun je een vos vrijspelen. Als je alle punten hebt ingevuld tel je hoeveel vossen je hebt vrijgespeeld, doe daarna de x aantal vossen keer het laagste getal waar je punten hebt gescoord. Bijv. 11 punten op categorie blauw en 2 vossen vrijgespeeld dan vul je bij de vossen het getal 22 in. Heb je 0 punten in een categorie, dan kun je ook geen extra punten scoren met de vossen. De speler met de meeste punten wint het spel!

Handige tips

Ben je fanatiek en raakt je scoreblok op dan kan je ervoor kiezen een nieuwe aan te schaffen. Wat je ook kunt doen is vier scorebladen lamineren en hier met een uitwisbare viltstift op in te vullen, zo zijn je scorevellen herbruikbaar.

Heb je het spel te vaak gespeeld en ben je een beetje uitgekeken op het standaard scoreblad en wil je iets anders? Er is ook een “Challenge Scoreblok” te koop die met kleine aanpassingen weer nieuwe mogelijkheden geeft.

Wil je nog meer uitdaging dan kun je ook kijken naar de variant “Dobbel zo Clever“. Ze beloven je nog meer variatie en een andere spelbeleving. Wij hebben deze nog niet getest maar misschien wel de moeite waard!

Zin in een potje maar zit je in een situatie dat je het fysieke spel er niet even bij kan pakken? Er is ook een app beschikbaar waarmee je het spel op je smartphone kan spelen of probeer de gratis solo try-out versie van 999 Games!

Wil je meer tactische tips? Hou onze website dan goed in de gaten want dit weekend laten we jullie in een apart artikel handige tips weten voor een hogere score met Clever!

Eindbeoordeling

Clever heeft onze verwachtingen zeker waar gemaakt. Voor een op het eerste oog gemakkelijk dobbelspel zit er genoeg diepgang in verwerkt om het uitdagend te houden. Het gevoel als je een als maar gaande kettingreactie creëert van bonussen voelt heerlijk.

Helaas is het spel wel maar tot maximaal 4 spelers te spelen. Wij spelen vaker met z’n tweeën maar dit kan voor een hoop een minpunt zijn als je met grotere groepen wilt spelen. Wel is het spel voor zowel in je ééntje als met vier personen even leuk! Zo spelen wij ook vaak een potje solo om onze highscore te verbeteren.

Het spel kan prima dienen als een instap voor nieuwe spelers. Met een dobbelspel verwacht men vaak een makkelijk spel en het kan dan zijn dat ze wel een beetje overweldigd worden door alle keuzes die je kunt maken en de spelregels. In onze ervaring hadden de spelers waar wij het mee speelde het na één potje eigenlijk al wel door.

+ Ook als solo spel erg vermakelijk
+ Verrassend veel diepgang voor een Roll and Write
– Tot maximaal 4 spelers speelbaar
– Op eerste gezicht kunnen de aantal keuzes afschrikken