Drakenjageres onversaagd, luister naar wat de Koning vraagt.. De dappere die de draak verslaat, ontvangt duizend en één dukaat. Aan iedere ridder onbevreesd, trekt ten strijde tegen het beest. In Joris en de Draak Stratego neemt team Water het op tegen Team Vuur. Verlsaat jouw team als eerste de draak? Lees hier verder of Joris en de Draak Stratego Junior wat voor jou en/of je kind(eren) is.

: Jacques Johan Mogendorff
: Jumbo Games
: Vanaf 4 – 6 jaar
: 2 spelers
: ± 20 minuten
: Strategisch spel

In Stratego Junior kun je twee verschillende spellen spelen met de inhoud van deze doos. Stratego Quest is een spel voor spelers van 4 jaar en ouder en Stratego Triumph is geschikt voor spelers van 6 jaar en ouder. De speler die als eerste de laatste rij bereikt van de tegenstander en ook nog de draak weet te verslaan is de winnaar van Stratego Junior.

Wanneer je dit spel voor het eerst speelt, zet je de speelstukken in elkaar. Je kunt dit op de 1e bladzijde van de spelregels vinden hoe je dit moet doen. De speler die als laatste de Efteling heeft bezocht, mag kiezen of hij met het waterteam (blauw) of het vuurteam (rood) wilt spelen. Leg het speelbord in het midden van de tafel met jouw gekozen kleur naar je toe.

Je zet beide varianten hetzelfde klaar, naar mate je meer stratego hebt gespeeld zul je ook met een bepaalde tactiek de speelstukken neerzetten. Beide spelers pakken alle speelstukken en zetten ze aan hun kant van het speelbord neer. Zorg ervoor dat de tegenstander de plaatjes op jouw kastelen en torens niet kan zien. Plaats de drie torens in de drie grotere vakken aan jouw kant van het speelbord. Je kunt zelf kiezen waar je welke toren neerzet. Plaats ook alle 16 kastelen op de vier rijen voor jouw torens. De vier vakken in het midden van het bord blijven leeg.

Hieronder leggen we de verschillen uit van de Stratego Quest variant en de Stratego Triumph variant.

Stratego Quest: Alle torens en kastelen blijven het hele spel op dezelfde plek staan waar je ze hebt neergezet. Het vuurteam (rood) mag beginnen, wanneer je aan de bent bent, werp je de dobbelsteen. De dobbelsteen toont een kleur en een figuur, dit kan het volgende zijn: Joris, de Koning, De drakenstrijders, een Prinses en meisjes, paarden en mistflarden. Kies nu één van de kastelen van je tegenstander op de eerste rij en bekijk deze. Er zijn twee opties:

• Als het figuur overeenkomt met de kleur op de dobbelsteen, verwijder je het kasteel van het speelbord.
  • Wanneer het figuur niet overeenkomt, zet je het kasteel weer terug, maar probeer te onthouden welke figuur er op het kasteel stond voor de volgende beurten.

Dan is de tegenstander aan de beurt en zo gaat het spel verder. De spelers gooien steeds om de beurt de dobbelsteen. Je probeert een weg vrij te spelen naar de torens toe, wanneer je een figuur met een X aanvalt, wordt zijn pad geblokkeerd. Deze figuren staan niet op de dobbelsteen en kunnen dus ook niet van het speelbord worden verwijderd. Bedenk dus goed op welke plek je deze blokkade neerzet aan het begin van het spel.

Stratego Triumph: Je kunt alle kastelen verplaatsen, behalve de kastelen met een X, deze moeten in hetzelfde vakje blijven staan. Als je aan de beurt bent, verplaats je een van je kastelen naar een aangrenzend leeg vak. Je mag kastelen vooruit, achteruit of opzij verplaatsen. Je mag kastelen niet diagonaal verplaatsen.

Je kunt je tegenstander aanvallen wanneer je op een vak grenzend aan een van de kastelen van je tegenstander staat. Je hoeft niet per se aan te vallen. Aanvallen doe je door de afbeelding te bekijken en vergelijken van beide kastelen. Bijna alle speelstukken hebben een nummer, het nummer bepaald hoe sterk het figuur is. Er zijn twee uitzonderingen wanneer je een figuur wel kunt verslaan.

• De figuren met een X mogen niet worden verplaats. Elk speelstuk dat deze X probeert aan te vallen verliest en wordt van het speelbord verwijderd. Er is één uitzondering en dat zijn de Princes en meisjes (Nummer 3) deze kunnen de X wel verslaan
  • Figuur Mistflarden (Nummer 1) is het minst sterk en zal dus alle aanvallen verliezen, maar dit magische figuur kan wel de sterkte Koning (Nummer 6) verslaan.

Als je het aanvallende kasteel wint, verplaats je dat kasteel naar de plek waar het verslagen kasteel stond. Als het nummer gelijk is van beide kastelen, worden ze beide van het speelbord verwijderd. Wanneer je verliest, wordt het speelstuk van het speelbord verwijderd en blijft het winnende speelstuk staan. Let op dat je het kasteel niet steeds voor- en achteruit verplaatst, dit is niet toegestaan. Zo kun je te makkelijk de tegenstander ontwijken.

Wanneer je op de laatste rij van de tegenstander komt, mag jij in je volgende beurt, één van de drie torens opmaken en bekijken. Het maakt niet uit waar je pad op de laatste rij geëindigd is. Het is niet zo makkelijk als je denkt, om even de draak te pakken want elke toren heeft andere regels. Bij beide spellen zijn de regels van de torens hetzelfde, behalve wanneer je de water- of vuurbal kiest, deze verschillen leggen wij hieronder uit.

Wanneer je het gouden drakenei kiest, moet je de toren van het speelbord verwijderen en bij je volgende beurt één van de overgebleven twee torens kiezen.

Stratego Quest: Dat is balen! Pak je een toren met de water- of vuurbal? Dan moet je deze toren verwijderen maar ook moeten alle hiervoor verwijderde kastelen (door je tegenstander) weer op het speelbord geplaatst worden en moet je helaas weer helemaal opnieuw beginnen.
Stratego Triumph: Oei! Als je de toren met de water- of vuurbal kiest, moet je de toren en jouw kasteel van het speelbord verwijderen. Je moet nu de laatste rij van je tegenstander zien te bereiken met één van je andere kastelen en het opnieuw proberen.

Als je de toren met de draak omdraait, win je Joris en de Draak Stratego Junior! Op naar het volgende potje?

Als je nadat het spel geëindigd is nog een potje speelt, hussel dan wel even je kastelen en torens voordat de ander nog weet welk kasteel of toren waar staat.

Achteraan in de spelregels staat ook een leuk verhaaltje om voor te lezen aan kinderen over Joris en de Draak.

Op zoek naar Stratego Junior maar ligt het Efteling thema je niet? Er is ook een Disney thema beschikbaar, of natuurlijk de klassieke versie.

Stratego Joris en de Draak Junior is een nieuwe variant in de Stratego reeks. Door de samenwerking met de Efteling dit keer met dat magische Efteling tintje.

Dat Efteling gevoel wordt overgebracht door de artwork. De artwork varieert van prinsessen tot ridders en natuurlijk Joris & de draak. Samen met het thematische speelbord is dit heel herkenbaar voor Efteling liefhebbers en uitnodigend voor kinderen.

Deze nieuwe titel doet qua spel niets nieuws ten opzichte van de normale Stratego Junior en de varianten die daarop gemaakt zijn. Het spel biedt net als de andere Stratego Junior een ideale instap voor kinderen in de wereld van strategische bordspellen. Het spel leer je kennen met de Stratego Quest variant. Daarna maak je het uitdagender met de Triumph variant, om zo wellicht door te groeien naar de volwassenen versie.

Wij vinden Stratego erg leuk, en deze Stratego Junior variant is ideaal om kennis te laten maken met deze klassieker. Wat ons betreft is dit dan ook een leuke toevoeging in de reeks. Stratego Joris & de Draak Junior is erg geschikt voor (jonge) gezinnen, Efteling liefhebbers en perfect voor een combinatie van die twee.

+ Leuk en leerzaam voor Jongens en Meisjes
+ Mooi thema met kleurrijke plaatjes
+ Spelregels lijken veel, maar dit komt door meerdere talen die in het boekje staan