Klaar om een avondje te griezelen!? Nightmare Horror Adventures neemt je mee in een spannend verhaal vol verassingen. Probeer de waarheid te achterhalen en je angst te overwinnen. Weet jij jezelf te redden in deze belevenis? Of dit spel wat voor jou is, en wat wij er van vinden lees je in dit artikel.

: Identity Games
: Vanaf 16 jaar
: 4 tot 5 spelers
: ± 120 minuten
: Puzzel-Mysterie Partygame

Nightmare Horror Adventures is coöperatief spel met een spannend verhaal, het is een echte breinbreker en een spel voor 4 tot 5 spelers. In ‘Welcome to Crafton Mansion’ speel je één van de vijf Crafton-kinderen en ga je in het oude landhuis op zoek naar aanwijzingen over de moord op jullie ouders 15 jaar geleden. Overleg met elkaar en maak de juiste keuzes. Maar de tijd dringt en niets is wat het lijkt, je hebt maar één kans om de echte moordenaar te vinden en het mysterie op te lossen..

Het verhaal

Je bent een echte adelijke Crafton-familie, maar niet alleen jij, ook de rest van de spelers. Samen met de rest van de familie zijn jullie opgegroeid in een prachtig, afgelegen landhuis dat al eeuwenlang in het bezit is van de familie.

Enkel kwam er aan alle goede dingen, 15 jaar geleden ook aan deze gelukkige jeugd een einde – een einde dat zo abrupt, vreselijk en traumatiserend was, dat jullie je er niets meer van kunnen herinneren. Enkele beelden staan nog op jullie netvlies gebrand: de verkoolde lichamen van de volwassen familieleden, het afgebrande tuinhuisje en de zwaailichten van de politiewagens. De poliitie heeft de zaak nooit kunnen oplossen, hoewel al het bewijs één kant op wijst. Een volwassenen heeft de andere opgesloten in het tuinhuisje en daarna het huisje in brand gestoken. Er ontbrak namelijk een lichaam, maar helaas waren de lichamen van de slachttoffers te ernstig verminkt.

Na deze verschrikkelijke nacht zijn alle kinderen ondergebracht in verschillende pleeggezinnen en hebben jullie 15 jaar lang geen contact meer met elkaar gehad. Vorige week kregen jullie plotseling een brief van Johnny, jullie oudste neef. In zijn brief gaf hij aan dat hij de moord op zijn ouders nooit heeft kunnen loslaten. Hij denkt dat hij nu een onderzoeksmethode heeft ontwikkeld waarmee hij de identiteit van de dader zou kunnen achterhalen. Alleen mist er belangrijke informatie namelijk de herinneringen van jullie. Daarom heeft hij jullie uitgenodigd voor een reünie op de plek waar het allemaal gebeurd is: landhuis Crafton.

Nu staan jullie hier, in het jaar 2000, met alle neven en nichten bij elkaar voor de entree van het landhuis. Er ontbreekt alleen iemand: Johnny zelf. Erg vreemd, aangezien Johnny in zijn brief had geschreven dat hij al eerder naar het landhuis zou gaan om wat dingen voor te bereiden en jullie buiten zou opvangen.

Eindelijk mag de doos geopend worden, je ziet de blinddoeken al liggen.. 😉 Je hebt een laptop of tablet nodig voor de juiste speelervaring, zet deze neer op tafel zodat iedereen dit goed kan zien. Lees altijd alle kaarten goed en volledig, creëer ook een spannende sfeer. Maak het donker, maar wel dat je de kaarten nog goed kunt zien en lezen. Zorg er ook voor dat je niet afgeleid kunt worden tijdens het spel, doe de deuren dicht en je telefoon uit. Leg het spel klaar zoals word aangegeven op de voorbereiding. Dan leg je potloden, gum en papier klaar voor elke speler om aantekeningen te maken. Ook krijgt elke speler een blinddoek.. durf jij het aan en ben je er klaar voor? Ga naar www.nightmarehorrorgame.nl, vul de code in en ‘start spel’. Je kiest ook allemaal een personage en wanneer je met 4 spelers bent, krijgt één speler twee personages. Iedereen leest zijn personage verhaaltje voor en aan de binnenkant staat de geheime informatie van elke personage. Het spel leid je door het verhaal en zal altijd vertellen wat je moet doen. Telkens heb je de keuze uit drie acties:

1. Een gesloten kamer bezoeken
  2. Eén van de vier hoeken in een kamer onderzoeken
  3. Terug naar een kamer waar je eerder bent geweest

Wij zouden zeggen, speel het spel om achter de waarheid te komen..

Maak het donker in de kamer. Doe alle lichten uit en zet kaarslicht op tafel, maar probeer je ook zo goed mogelijk je in te leven in het personage dat je aan het begin van het spel krijgt. Dan word het spel pas echt spannend..

Lees tijdens het spel nog eens de geheime informatie van je personage, deze informatie houd je dus geheim en lees je in het begin een keertje door. Maar wellicht pak je nu toch weer wat anders op als je het lezen nog eens herhaalt.

Wow! Wat hebben wij genoten van dit spel. We kunnen natuurlijk niet te veel verklappen want het moet echt een verassing blijven wat er allemaal te wachten staat in Nightmare Horror Adventures. Het zat vol spanning maar als je echt niet van horror houd, kun je dit ook gemakkelijk spelen.

Het is een avondvullend programma, maar dat was het achteraf zeker waard. Zoë speelde dit spel in de avond met vriendinnen in de tuin. In het begin vonden we het wat langdradig met het vele lezen, maar doordat je allemaal een eigen personage hebt en ook teksten voorleest met je personage kom je naar mate het spel vordert steeds meer in het verhaal. We zaten zo in het spel.. en op een gegeven moment viel er een bloempot om door de wind, dat was even schrikken.

Door de blinddoeken weet je niet wat er tijdens het spel gaat gebeuren, dat maakt het echt spannend. Alhoewel je er vaag nog wat licht door ziet komen, kun je er voor kiezen om je ogen ook nog dicht te houden of eigen blinddoeken gebruiken. Wij ervaarde geen problemen met de blinddoeken.

Jammer genoeg is het spel maar één keer speelbaar en raden wij het niet aan om dit met jongere spelers te spelen. Vanaf 16 jaar zoals op de doos staat aangegeven is een mooie leeftijd. Zoals eerder vermeld vind je Horror niks, dan is dit spel ook wat voor jou. Maar houd je juist van Horror? Dan moet je hier niet te veel van verwachten, het is zeker griezelig en spannend maar niet zoals echte Horror films.

+ Origineel concept
+ Het blijft tot het einde spannend
+ De online speelervaring maakt het echt af