Ga jij geschiedenis schrijven? Met 7 Wonders kan dat! Jij leidt een grote stad uit de oudheid. Benut de rijkdom die deze stad al bezit, of ga je voor de aanval met een militaire macht? De keus is geheel aan jou! In onze review van 7 Wonders lees je wat wij van dit spel vinden!

: Antoine Bauza
: Asmodee
: Repos Production
: Vanaf 12 jaar
: 2 tot 7 spelers
: ± 30 minuten
: Strategisch Kaartspel

Doel van het spel

Het spel 7 Wonders word gespeeld over 3 tijdperken die wordt weergegeven in 3 stapels kaarten. Elk tijdperk speelt in principe hetzelfde (m.u.v. de doorgeef richting). Je krijgt 7 kaarten in je hand waar je iedere beurt alle spelers een kaart uit mogen halen en mogen afleggen, bouwen of je wonder mee aanvullen. Je wilt uiteindelijk zoveel mogelijk punten binnenhalen. Het is aan jou hoe je dat gaat doen. Punten kun je scoren door je wonder uit te bouwen, in te spelen op ontwikkeling en vooruitgang, je militaire macht of een combinatie van allen!

De voorbereiding
De 3 tijdperken

In de voorbereiding mag iedere speler een wonderbord kiezen of wordt deze willekeurig gekozen. Ieder bord is dubbelzijdig afgebeeld met een A en een B kant. Over het algemeen is de B kant iets moeilijker maar geeft ook vaak meer voordelen als je deze vrij speelt.

Naast het wonderbord ontvangt iedere speler ook drie goudstukken en 7 kaarten in zijn hand van het eerste tijdperk. Het overige geld en de conflictfiches komen in het midden van de tafel te liggen. De hoeveelheid speelkaarten en hoeveel kaarten van een bepaald soort in je stapel moeten kun je terugvinden in de spelregels.

Het spelverloop

Iedere speler heeft nu de 7 kaarten in zijn hand en daar moet wat mee gedaan worden. Aangezien het doel is om zoveel mogelijk punten te halen wil je zoveel mogelijk kaarten bouwen in je stad. De eerste fase zal vooral draaien om het binnenhalen van grondstoffen, deze heb je straks hard nodig namelijk! De tweede fase zal een mix zijn van grondstoffen, militaire macht en ontwikkeling. In de derde fase moet je klaar zijn met de grondstoffen want hier worden kaarten duur en ga je de puntjes op de i zetten met ontwikkeling en veel punten binnen halen.

Wanneer je een kaart kiest kun je hier drie acties mee uitvoeren.

  • Afleggen: Als je de kaart aflegt ontvang je hier drie muntstukken voor.
  • Gebouw bouwen: Je kunt er voor kiezen het gebouw te bouwen. Je moet hiervoor de bouwkosten betalen die linksboven op de kaart zijn afgebeeld. Het effect van je gebouw is afhankelijk van welke kaart je kiest. Het kan ook zijn dat je de kaart “gratis” mag bouwen als je al een bepaalde kaart in bezit hebt. Ook dit staat aangegeven op je gebouwkaart.
  • Fase van wonder bouwen: Je hebt aan het begin van het spel een wonderbord gekozen, en dat is niet voor niets. Er staan namelijk meerdere fases op die je vrij kunt spelen door hier een gebouw onder te leggen. De gebouw kaart hoef je zelf niet te betalen maar wel de kosten die aangegeven staan op het wonderbord. Het bouwen van de fases moet van links naar rechts gebeuren.

In de zesde ronde van het tijdperk kiest ieder zijn laatste kaart. Dit betekent dat er nog een kaart overblijft in ieder zijn hand. In principe legt iedere speler deze af (tenzij iemand de juiste fase heeft gebouwd van het wonder “Babylon”. Deze speler heeft nog de keus deze laatste kaart te bouwen). Voor het afleggen van deze kaart ontvang je 3 muntstukken.

Nu is het tijd om de militaire conflicten uit te spelen. In de stapel kaarten zitten ook rode kaarten met schilden erop. Deze schilden gaan uitwijzen of jij het militaire conflict wint deze ronde. Je vergelijkt de aantal schild symbolen met je linker en rechter medespeler.

  • Als je meer schilden in je stad hebt dan je naburige steden ontvang je hier een overwinningsfiche overeenkomend met het tijdperk (Tijdperk 1: +1 / Tijdperk 2: +3 / Tijdperk 3: +5)
  • Als je minder schilden hebt dan je naburige steden ontvang je een nederlaag fiche. Dit is elk tijdperk -1.
  • Als het aantal schilden gelijk is ontvangt geen van beide spelers een overwinningsfiche of nederlaag fiche.

Deze fiches doen nu nog even niets maar komen aan bod bij de eindtelling van de punten. Wanneer de fiches zijn uitgedeeld komt het nieuwe tijdperk met nieuwe kaarten op tafel. Iedere speler krijgt weer 7 kaarten en het begint weer van voor af aan.

De verschillende soorten kaarten:

Gebouwen, militaire macht, ontwikkeling… Het is misschien nog allemaal wat vaag! Laten we het wat meer proberen te verduidelijken door de kaarten aan jullie te tonen en hier een korte uitleg te geven welke kleur kaart wat betekent.

Blauwe kaarten – Ook wel Burgelijke Gebouwen genoemd. Deze gebouwen geven je direct extra winstpunten. In het voorbeeld hieronder krijg je van de blauwe kaart 5 winstpunten en kost de kaart 2 klei en 1 hout.
Bruine kaarten – Ook wel Ruwe Grondstoffen genoemd. Deze gebouwen produceren grondstoffen. In het voorbeeld hieronder produceert de bruine kaart twee klei en kost de kaart 1 muntstuk.
Gele kaarten: Ook wel Commerciële Gebouwen genoemd. Deze kaarten kunnen een hele hoop. Zo leveren ze soms muntstukken op, produceren grondstoffen, veranderen handelsregels of geven je winstpunten. In het voorbeeld hieronder produceert de gele kaart hout of steen of erts of klei. De / staat voor of. De kaart kost je 2 hout.
Rode kaarten: Ook wel Militaire Gebouwen genoemd. Deze gebouwen verhogen de militaire macht en hiermee kun je aan het einde van de ronde conflictfiches mee verdienen. Je krijgt in onderstaand voorbeeld dus 2 conflict schilden in je stad. De kaart kost je 1 klei, 1 hout en 1 erts.
Groene kaarten: Ook wel de Wetenschappelijke Gebouwen genoemd. Deze gebouwen scoren winstpunten afhankelijk van de hoeveelheid setjes die je met deze kaarten bouwt. Met onderstaand voorbeeld ontvang je in je stad 1 tandwiel, en deze kost 1 glas.
Grijze kaarten: Ook wel Goederen genoemd. Deze gebouwen produceren ook grondstoffen maar andere dan de bruine kaarten. In onderstaand voorbeeld produceert deze kaart 1 papier en deze kaart kost helemaal niets!
Paarse kaarten: Ook wel Gilden genoemd. Gilden kaarten komen pas voor in tijdperk 3 en de hoeveelheid is afhankelijk van het aantal spelers.In onderstaand voorbeeld geeft deze kaart 1 overwinningspunt per bruine + grijze + paarse kaart in jou bezit. De kaart is echter niet goedkoop en kost 3 hout, 1 glas en 1 papier.

De verschillende soorten kaarten van 7 Wonders
Einde van het spel:

De 3 tijdperken zitten erop en het is tijd voor de puntentelling. Een spannend moment! Belangrijk om te weten vooraf is natuurlijk hoe je punten scoort.

  • Militaire conflicten: Zoals eerder benoemd ontvangt iedere speler aan het eind van elk tijdperk conflictfiches (de overwinningsfiches of nederlaag fiches). Deze aantallen tel je bij elkaar op, of in het geval van nederlaag fiches haal je deze eraf. Het kan dus zijn als je alle conflicten verloren hebt je hier minpunten voor scoort.
  • Muntwaarde: De muntstukken zijn ook punten waard. Per 3 muntstukken ontvang je 1 overwinningspunt. Heb je nu 5 muntstukken? Pech! Ook dan ontvang je maar 1 overwinningspunt.
  • Wonder: Door het vrijspelen van fases in je wonder kun je ook punten verdienen. Deze tel je hier bij elkaar op.
  • Burgelijke gebouwen: Dit zijn de blauwe kaarten. Al deze kaarten in je stad tel je bij elkaar op en zijn je punten voor de burgerlijke gebouwen.
  • Wetenschappelijke gebouwen: Hier moeten we even gaan rekenen! De groene kaarten leveren namelijk op twee manieren punten. Je krijgt namelijk punten voor setjes van dezelfde symbolen en punten voor setjes van drie verschillende symbolen. Voor de set van dezelfde symbolen doe je het aantal symbolen in het kwadraat. (3 tandwiel symbolen staat gelijk aan 9 punten, 3×3). Voor iedere set van verschillende symbolen ontvang je 7 winstpunten.
  • Commerciele gebouwen: Sommige gele kaarten uit tijdperk drie leveren ook punten op.
  • Gilden: Dit zijn de paarse kaarten uit fase 3. Deze leveren op een aparte manier punten op. Zie hiervoor de beschrijving van de symbolen in de spelregels.

Tel al deze punten bij elkaar op en de winnaar is bekend!

Handige tips

Er is ook een uitbreiding beschikbaar genaamd 7 Wonders: Cities. Naast dat deze uitbreiding meer variatie bied in het spel door de toevoeging van nieuwe kaarten, nieuwe wonderen en leiders is het dan ook mogelijk om het spel met 8 spelers te spelen.

Wil je alleen meer wonders toevoegen maar niet zoveel behoefte aan een gehele uitbreiding? Dan is er ook een 7 Wonders Wonderpack. Dit wonderpack voegt 4 nieuwe wonders toe aan je spel!

Let altijd op wat je buren doen. Soms is een kaart voor jezelf niet eens zo gunstig maar voor je naburige stad wel. Door deze kaart zelf te bouwen of af te leggen ontneem je deze speler een hoop punten.

Lijkt 7 Wonders jou een leuk spel maar speel je vaak met 2 spelers? Kijk dan ook even naar de 2 spelers variant 7 Wonders Duel. Hier hebben wij ook eerder een review over geschreven die je hier kunt lezen.

Naast de hierboven beschreven uitbreidingen zijn er ook nog de 7 Wonders: Babel, 7 Wonders: Armada en de 7 Wonders: Leaders uitbreidingen beschikbaar.

Eindbeoordeling

Wij vinden dit een super leuk en verslavend spel. Wel wennen voor nieuwe spelers om alle icoontjes te leren kennen, dit heeft wel een paar potjes nodig. Gelukkig zijn de meegeleverde spelregels erg duidelijk en kun je in de verkorte spelregels vaak snel nog wat opzoeken. De eerste paar potjes die we speelden duurde echt lang, dit komt vooral omdat ieder icoontje nieuw is en je zoveel mogelijkheden hebt dat je vaak blijft twijfelen. Nu we het door hebben en vaker gespeeld hebben vliegt de tijd voorbij en doe je vaak nog een rematch. Doordat je allemaal bezig bent om je eigen stad te bouwen is het ook ideaal voor een grotere groep.

+ Speelt vlot met genoeg diepgang
+ Iedereen speelt tegelijk
– Minder leuk met 2 spelers
– Hoog instapniveau