Azul: Zomerpaviljoen is de derde en momenteel de meest recente uitgave van de populaire reeks Azul. Wij kenden de positieve verhalen van Azul maar hadden nog nooit de mogelijkheid gehad om het te spelen. Wij kozen voor Azul: Zomerpaviljoen als eerste spel van de reeks. Is dit een verstandige keus geweest? Je leest het in onze review van Azul: Zompervailjoen.

: Michael Kiesling
: Asmodee
: Next Move Games
: Vanaf 8 jaar
: 2-4 spelers
: ±  45 minuten
: Strategisch spel

Doel van het spel

Azul: Zomerpaviljoen is een strategisch spel voor 2-4 spelers. Zoals in de introductie benoemd is dit de meest recente en derde “stand-alone” uitgave de Azul spellenreeks. Het verhaal om het spel is dat je het zomerpaviljoen van Koning Manuel I moet voltooien om de koninklijke familie te eren. Echter tijdens het spelen merk je niets van dit thema.

De bedoeling is dat je je speelveld gaat vullen met de stenen die beschikbaar zijn op tafel. Elke ronde varieert dit aanbod en iedere ronde is er ook weer een andere kleur de bonustegel. Door hier slimme keuzes in te maken scoor je uiteindelijk het hoogste aantal punten.

Het spelverloop

Opzetten van het spel
Elke spelers kiest een spelersbord in een speelkleur, dit staat in een klein bolletje aangegeven boven aan het bord. De ronde schijven leg je in een cirkel in het midden van de tafel. Het aantal schijven is afhankelijk van het aantal spelers. Zie hiervoor de spelregels.

Je pakt het scorebord erbij en deze leg je naast de cirkel van ronde schijven en ieder zet zijn kleur pion op het scorebord op het 5e blokje. Je gooit nu alle tegels (m.u.v. de witte startspeler tegel) in de zak en deze even goed door elkaar schudden zodat alle kleuren gemengd zijn.

De starstpelertegel leg je nu in het midden van de cirkel en de toren zet je neer in handbereik van alle spelers.

Je trekt nu 10 tegels uit de zak en die leg je op het scoreblad op de voorraadvakken. Dit zijn straks bonustegels die je kunt vrijspelen. De rondesteen leg je ook op het bord onder de paars afgebeelde steen (1). Deze steen geeft aan in welke ronde je zit en welke kleur de joker is deze ronde. Na elke ronde verplaats je de steen een plaats opzij tot de laatste ronde 6.

Tot slot trek je voor elke ronde schijf die er op tafel ligt 4 stenen blind uit de zak en die plaats je op de ronde schijven in het midden van de tafel.

De tafel komt er dan ongeveer zo uit te zien. Dit is een spel opgezet voor 2 spelers.

Hoe speel je het spel

Elke beurt bestaat uit 3 fases die we hieronder voor je uit zullen leggen.

Fase 1: Tegels nemen
Je hebt twee opties om te kiezen tijdens je beurt.

A] Neem alle tegels van dezelfde kleur, die deze ronde niet de jokerkleur is, van één van de fabrieksschijven en leg deze naast jouw spelers bord. Leg de overige tegels van deze fabrieksschijf in het midden van de tafel. Als er één of meer tegels van de jokerkleur op deze fabrieksschijf liggen, moet je daarnaast precies één van deze jokerstegel erbij pakken. Als er enkel tegels van de jokerkleur op de gekozen fabrieksschijf liggen, mag je slechts één jokertegel nemen.

B] Neem alle tegels van dezelfde kleur, die deze ronde niet de jokerkleur is, van het midden van de tafel en leg deze naast jouw spelersbord. Als er één of meer tegels van de jokerkleur in het midden van de tafel liggen, moet je daarnaast precies één van deze jokertegel nemen. Als je in de huidige ronde de eerste speler bent die tegels uit het midden van de tafel kiest, pak je het startspelerfiche en leg je deze naast jouw spelersbord. Zet je scoresteen het aantal vakjes achteruit op het scorespoor gelijk aan het aantal tegels dat je in het midden van de tafel hebt gepakt. Je kunt niet verder dan het eerste vakje op het scorespoor.

Fase 1 eindigt wanneer alle fabrieksschijven en het midden van de tafel leeg zijn. Nu ga je door met fase 2.

De jokerkleur
Tijdens elke ronde is één van de zes tegelkleuren een jokerkleur. Het rondespoor geeft aan in welke ronde een kleur als joker wordt beschouwd. Tegels in deze kleur komen in die ronde van pas omdat ze gebruikt kunnen worden ter vervanging van andere kleuren tegels.

Het startspelerfiche
De speler die het startspelerfiche heeft, zal de de eerste speler zijn die tijdens fase 2 tegels op zijn bord mag plaatsen en begint ook de volgende ronde als eerste met het kiezen van de eerste tegels van de fabrieksschijven.

Fase 2: Tegels spelen en punten scoren
De speler met het startspelerfiche begint deze fase. Je controleert eerst of je het juiste aantal tegels van de benodigde kleur naast jouw spelersbord hebt om een vak te spelen. Als je genoeg tegels hebt, plaats je precies één van deze tegels op de desbetreffende vak op jouw spelersbord. Leg de overige tegels die nodig waren in de toren. Er zijn nog een aantal regels te vinden in de spelregels hoe je tegels precies mag plaatsen.

Gebruik van jokerkleuren
Als je niet genoeg tegels hebt van één kleur dan mag je de jokerkleur van die ronde gebruiken, je moet wel minimaal één tegel hebben van de kleur waar je de tegel wilt plaatsen.

Scoren
Voor elke tegel die op jouw spelersbord plaatst, ontvang je één punt. Zet je scoresteen één vakje vooruit op het scorespoor. Als je een tegel naast één of meer verbonden tegels plaatst, ontvang je één punt voor elk van deze tegel. Alleen vakken die naast elkaar op een ster liggen, gelden als verbonden.

Bonusscore
Je ontvangt ook extra bonustegels door middel van aangrenzende vakjes van pilaren, standbeelden of ramen te bedekken. Niet de symbolen bedekken maar erom heen. De bonustegels mag je pakken zodra om het symbool heen tegels zijn geplaatst en hiervoor moet je als je dit vrij speelt één tot drie extra tegels van de voorraadvakken op het scorebord pakken.

Passen
Als laatste mag je nog passen als je geen tegels meer kunt of wilt plaatsen op je spelersbord. Je mag in één ronde maximaal 4 tegels op de hoeken van je spelersbord plaatsen, deze tegels mag je begin van de volgende ronde weer naast jouw spelersbord leggen. Heb je meer dan 4 tegels over moet je de overige tegels terug in de toren afleggen en het aantal tegels als minpunten rekenen op het scorespoor.

Fase 3: Voorbereiding van de volgende ronde
Deze taak wordt uitgevoerd door de startspeler. De rondesteen wordt één stapje verplaatst naar rechts en word deze ronde de jokerkleur. Als ronde 6 al is bereikt, ga je door naar het einde van het spel. Vul alle fabriekstegels aan met vier nieuwe willekeurige tegels uit de zak. Is de zak leeg dan vul je deze met de toren. In het uitzonderlijke geval dat de zak leeg is en er ook geen tegels meer in de toren zitten, start je de volgende ronde zoals gewoonlijk ondanks dat niet alle fasbrieksschijven aangevuld zijn. Leg het startspelerfiche terug in het midden van de tafel. Alle spelers die tegels in de hoeken van hun spelersbord hebben verzameld, leggen deze nu naast hun spelersbord. Nu start je weer met Fase 1.

Einde van het spel
Het spel eindigt na 6 rondes. Nu gaan alle spelers de overige punten bij de huidige score tellen. Je kijkt op je speelbord welke kleur je vol hebt, hier krijg je nog een x aantal punten voor en je kijkt welke getallen je op elke kleur hebt bedekt. Als alle 1’en op je speelbord zijn bedekt krijg je hier 4 punten voor. Ook bij de 2’en, 3’en en 4’en krijg je extra punten! Je kunt van 4 tot 16 extra punten krijgen. Als er na de laatste ronde nog ongebruikte tegels op de vakken in de hoeken van jouw speelbord liggen, tellen deze als minpunten. 1 minpunt per ongebruikte tegel.

De winnaar is de speler met de meeste punten. Met een gelijkspel delen spelers de overwinning!

Handige tips

Focus je niet op alle kleuren te gelijk, probeer in ieder geval één kleur helemaal vol te krijgen. Kijk ook in de eerste rondes van welke kleur je het meeste van hebt en probeer voor deze kleur te gaan. Voor paars en groen krijg je ook meer punten aan het eind van het spel dan rood en blauw!

Probeer minstens van elke kleur en de midden ster de één en de twee vol te krijgen, je krijgt namelijk aan het eind voor het spel hier een bepaald aantal punten voor.

Het scorespoor is oneindig, als je meer dan 80 punten behaald krijg je een puntenfiche en leg je deze voor je neer.

Ga niet voor alle hoge kleuren in de ster met de vijf en zes omdat je ook punten scoort voor elke steen die je in een ster legt. Voorbeeld 1: Heb jij maar één vijf in de gele ster, dan heb je in totaal maar 1 punt gescoord tijdens het spel. Voorbeeld 2: Heb je de één, twee en drie in de gele ster dan ontvang je 3 punten tijdens het spel.

Geef niet op als je met de eerst potjes die er gespeeld worden geen kleur vol krijgt. Dit is gewoon een kwestie van oefenen en het spel onder de knie krijgen!

Kijk vooruit naar de volgende kleur als joker. Misschien kan je de huidige ronde er wel 4 meenemen waardoor je deze de volgende ronde als joker kan gebruiken.

Eindbeoordeling

Wij waren opzoek naar een Azul spel, door even gegoogeld te hebben kwam Zomerpaviljoen het meeste naar voren als leukste van de reeks met drie Azul spellen. Wij vinden het een erg leuk spel en ook met 2 spelers speelt het lekker weg. De spelregels zijn erg eenvoudig met maar 5 bladzijdes. Wij spelen Azul Zomerpaviljoen minimaal één keer per week.

Je hebt op elk speelbord een eigen speelkleur staan en daarvan is ook een blokje te vinden, dit zijn de kleuren zwart, wit, grijs en beige. Dit ziet er saai uit en had wel wat meer aandacht met leuke kleuren mogen hebben. De speelborden hebben een goede kwaliteit, ook dik vergeleken met het scorebord die heel dun is en van karton. De stenen zijn wel zwaar maar fraai en passen goed bij het spel. In het algemeen vinden wij Azul Zomerpaviljoen de mooiste vormgeving hebben van de drie en voor ons een hele goede aankoop geweest!

+ Mooie vormgeving
+ Eenvoudig uit te leggen
– Scorebord van mindere kwaliteit
– Speelkleur blokjes liggen te dicht bij elkaar met kleur