Ben jij een goede handelaar? Boonanza draait om bonen oogsten en bonen verhandelen! Je wilt sommige bonen niet oogsten maar andere spelers ook geen cadeau’s geven. Hoe ga je dit aanpakken? In dit artikel lees je naast een speluitleg ook onze mening over het spel Boonanza!

: Uwe Rosenberg
: 999 Games
: Vanaf 10 jaar
: 3 tot 5 spelers
: ±  45 minuten
: Familie kaartspel

Boonanza is een familie kaartspel voor 3 tot 5 spelers waarin alles draait om bonen. Elke speler handelt met bonen die hij op zijn bonenvelden verbouwt en bonen verkoopt voor zoveel mogelijk. Hoe meer dezelfde bonen je op een bonenveld bezit, hoe meer deze bonen punten opleveren als je de bonen oogst en verkoopt. Maar de speler moet vaak gedwongen bonen oogsten en te vroeg verkopen omdat hij zijn nieuwe bonen kwijt moet. Het doel van het spel is om de meeste punten te verdienen.

De bonenkaarten worden geschut en iedere speler ontvangt 5 kaarten. De spelers mogen in Boonanza NOOIT de volgorde van de kaarten veranderen. Als je kaarten ontvangt moet je deze in volgorde van het pakken achteraan in je hand nemen. De derde bonenvelden heb je pas later in het spel nodig, leg deze dus binnen handbereik. De overige kaarten worden in het midden van de tafel gelegd als een gedekte stapel. De achterkant van de bonenkaarten zijn je punten en heten ‘bonenthalers’.

Hoe speel je het spel

Bonenkaarten
Er zijn acht verschillende soorten bonen in het spel. Van elke soort is er een verschillend aantal kaarten in het spel zoals 12 sojabonen en 16 bruine bonen. Op de bonenkaarten staan aangegeven hoeveel soorten er van in het spel zitten.

Aan de onderkant van elke bonenkaart bevindt zich een boonmeter. Deze geeft aan hoeveel thalers (punten) een speler ontvangt bij verkoop van zijn bonen. De getallen geven aan hoeveel bonenkaarten van deze soort moeten worden verkocht om één, twee, drie of vier bonenthalers te ontvangen.

Bonenthalers
Als je bonen oogst en dus gaat verkopen ontvangt een speler bonenthalers door middel van de bonenkaart om te draaien, deze kaart is dan nu één thaler waard. Dit omdraaien van de kaarten doe je alleen met de hoeveelheid thalers die je ontvangt en de overige kaarten leg je op een aflegstapel.

Bonenvelden
Iedere speler heeft aan het begin van het spel twee denkbeeldige akkers voor zich liggen, hier komen je bonen op te liggen. Per bonenveld mag je één soort boon verbouwen! Dit mogen er zoveel zijn als je zelf wilt. Als je drie of meer punten hebt in het spel, kun je er voor kiezen om eenmalig een derde bonenveld erbij te kopen. Dit kost je wel drie thalers maar hiermee kun je drie in plaats van twee bonen verbouwen. Een derde bonenveld mag je op elk moment van het spel kopen.

Een beurt bestaat uit de de volgende vier fases:

1. Bonenkaarten uitspelen
    De speler moet zijn of haar voorste en dus eerste kaart spelen uit zijn hand, deze boon moet verbouwd worden. Heb je nog een leeg bonenveld of heb je al dezelfde boon liggen dan kun je deze boon kwijt. Heb je geen plek meer voor een boon? Dan moet je helaas kiezen welke boon je eerst gaat oogsten en verkopen, hier lees je straks meer over. Daarna mag je er voor kiezen om nog de tweede bonenkaart te spelen.
  2. Handelen en weggeven
    De speler trekt twee bonenkaarten van de gedekte stapel en legt deze open neer, zodat alle spelers dit kunnen zien. Nu moet je beslissen of je deze bonen zelf wilt verbouwen, wilt verkopen of zelfs weg wilt geven. Je mag alleen met de speler die aan de beurt is handelen, ook mag de speler die aan de beurt is kaarten uit zijn hand aanbieden. Dan is de volgorde niet van belang maar tot de kaart verkocht is blijven ze in volgorde in je hand. Je kunt meerdere kaarten aanbieden of meerdere kaarten eisen in ruil voor één kaart.

Je mag ook bonenkaarten weggeven aan de speler die aan de beurt is of de speler die aan de beurt is mag bonenkaarten weggeven aan andere medespelers. Dit mag met de kaarten die getrokken zijn en met de kaarten uit je hand. Het is niet verplicht om kaarten aan te nemen.

Alle kaarten die worden verhandeld, moeten worden verbouwd in de derde fase en mogen niet naar je hand toe! Je legt alle kaarten die je ontvangt voor je neer.
  3. Bonen verbouwen
    In de derde fase leggen alle spelers de verkregen bonenkaarten op hun bonenveld. De volgorde hoe je dit doet is aan jezelf. Je mag eventueel ook tussen het afleggen door oogsten.
  4. Nieuwe bonenkaarten trekken
    In de vierde fase trekt de speler die aan de beurt is drie bonenkaarten van de gedekte stapel en plaatst deze op volgorde van pakken achteraan in zijn hand. Wanneer je gedekte stapel op is, schud je de aflegstapel en deze vormt de nieuwe gedekte stapel.

Oogsten en verkopen van bonen
Elke speler mag op elk moment in het spel zijn of haar bonenvelden oogsten en verkopen als je maar alle bonen van één bonenveld oogst. Bij het verkopen en dus oogsten tel je het aantal bonen op je bonenveld. De boonmeter van de kaart geeft aan, hoeveel thalers de speler voor zijn bonen ontvangt. De speler draait het desbetreffende aantal bonenkaarten om naar de thalerzijde en legt ze, gescheiden van de andere kaarten, voor zich neer als punten stapel. De overige bonenkaarten komen op de aflegstapel terecht.

Als voor de derde keer de gedekte stapel op is, is het spel afgelopen. Wanneer de gedekte stapel tijdens de fase ‘handelen en weggeven’ voor de derde keer op is wordt de fase ‘handelen en weggeven’ en ‘bonen verbouwen’ nog uitgespeeld. Als de gedekte stapel voor de fase ‘nieuwe bonenkaarten trekken’ voor de derde keer op is, is het spel meteen afgelopen. Iedere speler mag nog zijn bonen velden oogsten en verkopen, kaarten in je hand tellen niet meer mee. Daarna telt iedereen voor zich zijn of haar bonenthalers, wie de meeste bonenthalers heeft wint Boonanza!

Wilt een speler heel erg graag van zijn of haar kaart af? Probeer deze dan af te wijzen zodat het plan van je tegenstander in de soep loopt! Waarschijnlijk moet hij dan bonenvelden oogsten die geen bonenthalers opleveren!

Sommige bonenkaarten hebben een laag getal bij de boon staan, dit betekend hoe vaak de bonensoort in het spel zit. Wilt een speler bijv. een tuinboon van jouw kopen? Vraag dan of de speler meer bonen heeft, die jij wilt hebben dan krijg je twee of zelfs drie kaarten voor één kaart.

Heb je het spel te vaak gespeeld en ben je een beetje uitgekeken op deze bonen? Koop dan de uitbreiding, deze uitbreiding bied nog vier extra bonen en nieuwe opdrachtkaarten. De uitbreiding koop je hier.

Boonanza was één van de eerste spellen in de collectie, wel meer dan 10 jaar geleden kreeg Zoë het voor haar verjaardag en speelde dit bijna elke week met haar vriendinnen. Boonanza was echt het favoriete kaartspel bij ons, alleen nu pakken we het er niet vaak meer bij. Als we het er bij pakken vinden we het toch nog heel erg leuk en vragen we ons af waarom we het er niet vaker bij pakken. Dan is het antwoord omdat we ook zoveel andere leuke spellen hebben.

Boonanza kun je natuurlijk niet met 2 spelers spelen en dat zijn wij vaak wel, daarom hebben wij Al Caboon aangeschaft. Toch de grappige bonen en je bonenvelden alleen weer helemaal anders doordat je tegen de maffiabazen speelt.

Boonanza is een super leuk spel om je bordspel carrière mee te starten! Voor de hele familie of met je vrienden, de illustratie van de bonen op de kaarten maken het spel grappig. Wij noemen de bruine boon een ‘poep’ boon. Heb jij een poep voor mij? Dit is nooit meer de normale bruine boon voor ons. Je moet kunnen gunnen maar ook pesten als iemand per se die boon wilt of juist iemand van een bepaalde boon af wilt. Wij merken wel dat we vaak iemand een boon gunnen omdat het voor jezelf ook beter uit komt en zeggen ‘dan krijg ik straks nog één bijv. blauwe boon van je’.

+ Strategies bedenken
+ Uitgebreid kaartspel om mee op vakantie te nemen
– Spelregels goed lezen