De koning is dood en hij heeft geen enkele erfgenaam. Jij wilt die plek op die troon wel bemachtigen, maar er zijn meerdere rassen die jij moet weten te overtuigen. Voorheen waren dat de rassen van Claim 1 & 2, en de eerder uitgegeven uitbreidingen Reinforcements Magic, Mercenaries & Maps. De keuze wordt nu nog groter met de nieuwe uitbreidingen Fear, Fire & Frost. Benieuwd wat deze uitbreidingen te bieden hebben en welke voor jou het meest geschikt is? Je leest het in onze review!
: Scott Almes: White Goblin Games
: Vanaf 10 jaar
: 2 spelers
: ± 25 minuten
: Uitbreiding 2 speler slagenspel
Voordat je begint met lezen willen wij je er van op de hoogte brengen dat dit spel ter beschikking is gesteld door de uitgever om hier een artikel over te maken. Wij hebben onze redactionele vrijheid behouden en je leest in dit artikel dus onze eerlijke mening over dit spel.
Doel van het spel
Claim Reinforcements: Fear, Fire & Frost zijn uitbreidingen op het tweepersoons slagenspel Claim & Claim 2. Je wilt de macht overnemen en op de troon komen te zitten van de overleden koning. Om dat te bereiken moet je meerdere facties moeten overtuigen om een stem op jou uit te brengen in plaats van op je tegenstander. Deze drie uitbreidingen voegen aan het basisspel nieuwe facties toe die elk weer unieke mogelijkheden en acties hebben.
Claim Reinforcements: Fear
Met de uitbreiding Claim Reinforcements: Fear strijd je om de stem van de donkere wezens uit de Schaduwlanden. Vampieren, Zombies, Weerwolven en Schaduwen zijn opzoek naar nieuwe slachtoffers.
De vampieren kunnen in fase 2 een niet vampier te grazen nemen en deze zal dan op de score stapel terecht komen als vampier. Weerwolven zijn afhankelijk van de soort maan, als het volle maan is wint de speler met de hoogste waarde de slag, maar met een nieuwe maan is dat juist de laagste waarde. De maan wordt weergegeven met twee aparte maankaarten aan de zijkant van het speelveld.
Zombies kende we al van Claim, maar ze zijn nu net even anders. Als je een slag in fase 1 wint met een zombie, verzamel je de verliezende kaart en leg je deze direct op je scorestapel. Schaduwen hebben geen speciale kracht, maar jagen je wel de stuipen op het lijf!
Ook komen er nieuwe heldenkaarten die je kan toevoegen aan je deck. Je kan ze ook combineren met de al eerder uitgebrachte helden van Claim Reinforcements: Mercenaries.
De uitbreiding Fear voegt leuke nieuwe facties toe aan Claim. De toevoeging van de volle en nieuwe maan en de verandering hierin gedurende het spel geven weer nieuwe mogelijkheden met de weerwolven. Ook de andere facties hebben genoeg te bieden, een waardige toevoeging aan de Claim serie.
Claim Reinforcements: Fire
Vanuit diepe en de donkerste plekken komen de vuurwezen op weg naar het rijk. Claim Reinforcements: Fire brengt Demonen, Bedriegers, Vuurwezens en Gifmengers met zich mee. Deze facties blijven altijd even spannend want niets is wat het lijkt, om de juiste waarde en geldigheid van een kaart te weten heb je namelijk een meegeleverd vergrootglas (red reveal kaart) nodig.
De waarde van de Demonen blijft nog even geheim, je weet enkel of het een even of oneven getal is. De waarde wordt pas bekend gemaakt zodra beide spelers de kaarten hebben gespeeld. Bij de Vuurwezens weet je op voorhand ook niet de waarde maar wel of het een hoog (5-9) of laag (0-4) getal is. Ook dit blijft geheim tot alle spelers de kaarten hebben gespeled.
Met de Gifmengers ben je afhankelijk van de opengelegde gifbeker kaarten. Komt jou Gifnemer kaart in waarde overeen met de waarde van één van de drie gifbekers? Dan stemt deze kaart niet meer mee voor jou factie. Tot slot de Bedrieger, daar zitten een paar nepkaarten tussen die met de uiteindelijke puntentelling niet mee tellen, hier kom je pas achter aan het einde van het spel.
Verder kun je het spel uitbreiden met de locatiekaarten. Deze kun je dan ook weer combineren met de stapel locaties uit het spel Claim Reinforcements: Maps
Wij vinden het erg leuk dat met Fire nog niet alles op voorhand vast staat. Tot het laatste moment blijft het spannend. Misschien heb je wel een hoop Bedriegers in je score stapel liggen maar blijken het achteraf nep kaarten. Tactisch nadenken en ook het geluk een beetje aan je zijde moeten hebben maken deze uitbreiding weer erg sterk.
Claim Reinforcements: Frost
Vanuit de Fire uitbreiding gaan we naar het anderste uiterste, Claim Reinforcements: Frost. Uit de koude ijslanden komen door de ijspoorten de ijskoningen en ijskoninginnen, gevolgd door Yeti’s en Vorstmonsters. Het zijn zulke bijzondere bijzondere facties dat de kaarten er van glimmen door de speciale foil finish.
De Ijskoninginnen en Ijskoningen willen niets liever dan met elkaar trouwen en vluchten, dit doen ze wanneer je ze allebei van dezelfde waarde in je score stapel hebt. Ze tellen dan niet meer mee voor een stem van de factie.
De Yeti’s zorgen ervoor dat je niet de leider bent van de volgende slag, ook niet als je deze slag won. Zet deze dus alleen op tactische momenten in. Ook de Vorstnemers is een factie om bij na te denken. Win je een slag in fase 2 met deze kaart? Dan komt de gewonnen kaart op de aflegstapel en dus niet op je score stapel.
De artefacten die je meegeleverd krijgt kun je in dit geval weer perfect combineren met Claim Reinforcements: Magic.
Frost laat je niet in de kou staan. De kaarten zien er letterlijk blinkend uit wat een leuk speciaal effect geeft. Ook de vier verschillende facties hebben leuke en unieke eigenschappen. Samen met deze vier facties komen ook nog eens maar liefst 16 verschillende artefacten die het spel ook weer op hun eigen manier beïnvloed. Ook deze uitbreiding heeft je dus genoeg te bieden.
Welke van de drie raden jullie aan?
En dan de lastigste en misschien voor jou wel belangrijkste vraag, welke van de drie uitbreidingen raden jullie aan? Lastig om hier één antwoord. Elke uitbreiding is op zichzelf erg sterk en ook echt een uitbreiding op Claim en Claim 2. Je zal dus nooit een miskoop doen mocht je de Claim serie tof vinden.
De uitbreidingen Fire & Fear hebben met de red reveal kaarten en de volle en nieuwe maan een leuke en unieke twist die bij ons erg in de smaak viel. Frost heeft een erg mooie en shiny afwerking van kaarten, dit voegt alleen qua spelelement niets toe maar wel komt met maar liefst 16 artefacten.
Je zal je keus dus met name moeten aflaten hangen op de verschillende facties en de daarbij behorende krachten. Wil je graag tot het allerlaatst in spanning blijven en dat niets is wat het lijkt? Kies dan voor Fire. Ben jij een ijskoud type met sterke ogen die de ijskoningen en ijskoninginnen uit elkaar kan houden, en hou je wel van zo’n shiny afwerking? Ga dan zeker voor Frost. Treed je toch liever in de duisternis en vind je de het mechanisme van een volle en een nieuwe maan interessant? Dan moet je voor Fear kiezen.
Wij zouden eigenlijk niet kunnen kiezen tussen de 3 uitbreidingen en vinden het zo tof om alles te combineren dat als de mogelijkheid er is we ze alle drie zouden aanraden. Deze is als bundel te koop met een leuke korting! Spaar jij ze allemaal dan is er ook nog binnenkort een toffe storage box te koop waar je ze allemaal in kan opbergen.
Er is voorlopig nog genoeg te spelen dus en ook genoeg te sparen!