Dobberend midden op de oceaan geeft een vlekje aan de horizon een sprankje hoop. Is dit waar je al dagen naar opzoek bent? Dichterbij komend zie je een prachtig eiland ontstaan met natuur dat groener is dan je ooit gezien hebt en zwermen prachtige dieprode vogels die vrolijk fluiten. Dit moet het eiland Arnak zijn. Je beleeft dit avontuur in het spel De Verdwenen Ruïnes van Arnak. Hoe je dit speelt en of het wat voor je is lees je in dit artikel.

: Min & Elwen
: White Goblin Games
: Vanaf 12 jaar
: 1 tot 4 spelers
: ± 30 minuten per speler
: Deck-Building en Worker-Placement

Voordat je begint met lezen willen wij je er van op de hoogte brengen dat dit spel ter beschikking is gesteld door de uitgever om hier een artikel over te maken. Wij hebben onze redactionele vrijheid behouden en je leest in dit artikel dus onze eerlijke mening over dit spel.

Doel van het spel

De Verdwenen Ruïnes van Arnak is een combinatie van Deck-Building en Worker-Placement en geschikt om met 1 tot 4 personen te spelen. In De Verdwenen Ruïnes van Arnak leid je een expeditie om het onbekende eiland Arnak te verkennen en de geheimen van een verdwenen beschaving te ontdekken.

Dit doe je doormiddel van de strijdt aan te gaan tegen de bewakers van de locaties en zoek je in de jungle naar mysterieuze artefacten en intrigerende archeologische vindplaatsen. Maar wat je niet moet vergeten, je verzamelt informatie over de ruïnes van Arnak die je in een samenhangend geheel probeert te krijgen, wat zou kunnen leiden tot de ontdekking van de Verdwenen Tempel. Welke successen je behaalt tijdens je expeditie, zijn aan het einde van het spel punten waard.

Het spelverloop

Opzetten van het spel

Voor de eerste keer gebruik je het speelbord met de vogeltempel, de Slangentempel heeft andere spelregels en is weer wat moeilijker en uitdagender. Deze regels zijn in de spelregels te vinden. Het speelbord leg je midden op tafel. De kaarten worden verdeeld in aparte stapels en deze komen op het speelbord te liggen. Op de voorkant van de kaart, rechts bovenin kun je zien welk symbool de kaart heeft want de achterkant is allemaal hetzelfde. De maanstaf word in de kaartrij op het speelbord neergelegd om de huidige ronde aan te geven.

Het midden van het speelbord word het eiland genoemd, hier worden afgodsbeelden neergelegd zoals aangeven in de spelregels. Ook heb je blokkeertegels die worden gebruikt afhankelijk van het aantal spelers.

Rechts van het bord is het onderzoekspoor afgebeeld, hier worden bovenaan tempeltegels neergelegd. Elke stapel heeft evenveel tegels als dat er spelers zijn, leg de tempels van hoog naar laag neer. Dan zijn er nog onderzoekbonustegels, deze tegels worden geschud en afhankelijk van het aantal spelers willekeurig op het speelbord geplaatst.

Er is nog een kleiner speelbord, deze word onderaan het grote speelbord neergelegd. Hier worden middelen zoals munten, robijnen en kompassen neergelegd. Ook vind je op dit kleinere speelbord de locatietegels van niveau 1 en 2, de bewakertegels, assistenttegels en onderzoekstenen.

Elke speler kiest een kleur en pakt twee archeologen en een vergrootglas en logboek in dezelfde kleur. Elke speler ontvangt ook een spelersbord in zijn of haar kleur, de tent heeft de spelerskleur. Je plaatst je logboek onderop en je vergrootglas bovenop, onderaan het onderzoekspoor, het onderzoekspoor begint op het losse kleine spelersbord.

Elke speler heeft een persoonlijke trekstapel. Alle trekstapels zijn aan het begin van het spel voor elke speler hetzelfde. Je start met 2 angstkaarten en 4 basiskaarten in je spelerskleur. Schud de startkaarten en leg de kaarten in een gedekte trekstapel op het aangegeven veld van je spelersbord. De startspeler word bepaald en deze ontvangt de startspelertegel, hierna wordt met de wijzers van de klok mee verder gespeeld. Je begint als startspeler met 2 munten, speler 2 met 1 munt en 1 kompas, speler 3 met 2 munten en 1 kompas en speler 4 krijgt 1 munt en 2 kompassen.

Hoe speel je het spel?
Het spel wordt in 5 rondes gespeeld. Spelers kunnen hun eigen gang gaan met diverse acties die helpen om verder het eiland te ontdekken. In de loop van het spel zullen er ook meer acties beschikbaar komen als er onderzocht word.

Elke ronde ziet er als volgt uit

  1. Kaarten nemen
    Elke speler neemt kaarten van zijn trekstapel op hand tot hij er 5 heeft.  Er zijn twee opties mogelijk met kaarten, maar je kunt één van de opties gebruiken per kaart. Op een kaart staat linksboven een reissymbool afgebeeld, de kaart kun je dan gebruiken om naar bepaalde locaties te gaan met je archeoloog. Ook staan er andere effecten op een kaart afgebeeld bijv. dat je een munt of kompas mag pakken. Als laatste heb je nog angstkaarten, deze kaarten hebben geen effect maar kun je wel mee reizen. 
  2. Beurten spelen
    Beginnend met de startspeler en vervolgens met de klok mee zijn de spelers aan de beurt, in je beurt speel je één hoofdactie en onbeperkt aantal vrije acties. Je kunt in je beurt altijd uit één van de volgende hoofdacties kiezen: 
  • Een opgraving doen
  • Ontdek een nieuwe locatie
  • Overwin een bewaker
  • Koop een kaart
  • Speel een kaart
  • Onderzoek
  • Passen

Ook heb je nog een bliksemschicht symbool, dit symbool geeft aan dat het een vrije actie is en je deze actie naast je hoofdactie mag uitvoeren. Wat een actie precies inhoudt staat netjes uitgelegd in de spelregels.  

3. Passen
Je past om aan te geven dat je in deze ronde niet meer verder kunt of wilt, de ronde eindigt pas als alle spelers hebben gepast.

4. Voorbereiden op de volgende ronde
Je archeologen neem je terug van het speelbord op je spelersbord. Heb je een locatie onderzocht maar heb je de bewaker niet overwonnen, ontvang je één angstkaart. Schud alle kaarten uit je speelgebied en leg de kaarten onderop je trekstapel. De startspelertegel wordt naar links doorgegeven. Indien je assistenten hebt worden deze opgefrist zodat je deze de volgende ronde weer kunt gebruiken. Beide kaarten die aan de maanstaf liggen worden vernietigd. Aan het eind van elke ronde verplaats je de maanstaf naar rechts om te kunnen zien hoeveel tijd er nog is, na 5 rondes is het volle maan en wordt bepaald wie de meest succesvolle expeditie heeft geleid. 

Einde van het spel
Het spel is afgelopen na 5 rondes wanneer alle spelers hebben gepast. Je slaat alle stappen over van het voorbereiden op de volgende ronde behalve de stap om je archeologen terug nemen en als je de bewaker niet hebt overwonnen, ontvang je één angstkaart. 

Je kunt overwinningspunten scoren op hoe ver je bent gekomen met je onderzoekstenen, tempeltegels leveren ook punten op, voor elke afgodsbeeld ontvang je 3 punten, elke bewaker levert 5 punten op, elk voorwerp- en artefactkaart levert het aantal punten op dat rechtsonder op de kaart is weergeven. Daarnaast ontvang je één minpunt per angstkaart. De speler met de meeste overwinningspunten heeft de meest succesvolle expeditie geleid!

Handige tips

Doordat het speelopvervlakte zo groot is, staat er in de spelregels een aanbevolen tafelindeling afgebeeld, hiermee benut je de ruimte zo goed mogelijk om het in ieder geval overal bij te kunnen.

Weet je het even niet meer hoe een regel nou precies zat? Achterin het spelregelboek staat nog een overzicht die veelgestelde vragen vaak weet te beantwoorden.

Haal er zoveel mogelijk uit. Het kan zijn dat je in de laatste ronde geen workers meer hebt en denkt niets meer te kunnen. Misschien kun je dan nog net met je laatste muntjes een kaart kopen die je weer wat punten geeft.

Eindbeoordeling

De Verdwenen Ruïnes van Arnak is een groot spel. Zowel de doos, het regelboek en alle inhoud op tafel kan een beetje overweldigend overkomen. Laat je hierdoor niet afschrikken, de spelregels zijn fijn en overzichtelijk opgeschreven met bijpassende illustraties. Dit maakt dat je de basisacties al snel onder de knie hebt en je vlot op weg kan.

Het spel combineert twee van onze favoriete mechanismes, het deck-builden en het worker-placement mechanisme. De combinatie van die twee hadden we in één bordspel nog niet eerder meegemaakt maar het pakt verassend genoeg uit. Omdat je je deck niet te groot wilt hebben gezien toch niet alle kaarten meer aan bod komen merken we wel dat zeker tegen het einde van het spel het effect hiervan wat afvlakt.

Tijdens het spel zijn er enorm veel (tactische) mogelijkheden. Het is telkens weer een afweging maken wat je wilt doen in je beurt. Ga je voor kennis en op onderzoek uit, of ga je op avontuur en ontdek je nieuwe locaties of versla je één van de bewakers? Met al deze mogelijkheden en veranderende kaarten is geen spel hetzelfde en dat maakt dat dit spel enorm herspeelbaar is. Mocht je opzoek zijn naar nog meer uitdaging kun je ook nog gebruik maken van de andere zijde van het speelbord.

Niet geheel onbelangrijk is het thema van het spel. Aan alles is te zien dat hier veel aandacht aan besteed is. Achter het idee van het eiland “Arnak” gaat een heel verhaal schuil wat uitgeschreven staat in de special van White Goblin Games. De illustraties en vormgeving van de locaties en kaarten geven dit verhaal extra kracht bij. Ook de spelonderdelen voelen goed aan.

De Verdwenen Ruïnes van Arnak was één van de spellen waar wij heel erg naar uitkeken dit jaar. We kunnen nu zeggen dat wij niet teleurgesteld zijn. Wij krijgen er op dit moment niet genoeg van en spelen dit dan graag met z’n tweeën maar ook met meer! Het spel is heel toegankelijk en wat ons betreft een aanrader.

+ Veel tactische mogelijkheden die je tot lastige keuzes dwingt
+ Een combinatie van deck builden en worker-placement, onze favorieten!
+ Het spel is groot en compleet maar blijft erg toegankelijk
– Door de grootte betekend het wel dat je ruimte op je tafel nodig hebt