Help! Je zit vast in een Bibliotheek en de uitgang zit op slot. Wat nu? In de ruimte om je heen vind je verschillende sloten met cijfercombinaties. Je moet samenwerken om de puzzels op te lossen, anders zit je voor altijd vast in De Vertalen Bibliotheek. Houd je van Escape Rooms in de vorm van een bordspel? Lees in onze review en speluitleg of De Verlaten Bibliotheek geschikt is voor jou!
: Leo Colovini: Tucker’s Fun Factory
: Vanaf 12 jaar
: 1 tot 4 spelers
: ± 60 minuten
: Escape Kaartspel
Voordat je begint met lezen willen wij je er van op de hoogte brengen dat dit spel ter beschikking is gesteld door de uitgever om hier een artikel over te maken. Wij hebben onze redactionele vrijheid behouden en je leest in dit artikel dus onze eerlijke mening over dit spel.
Doel van het spel
De Verlaten Bibliotheek is een Escape Kaartspel voor 1 tot 4 spelers. Door middel van puzzels op te lossen, kom je er achter wat de codes voor de sloten zijn. Je hebt maar 75 minuten de tijd en als je fouten maakt komt er straftijd bij. Denk jij dat je het haalt binnen de tijd?
Het spelverloop
Opzetten van het spel
Pak de twee stapels uit de doos en houd deze stapels van elkaar apart. Niet spieken! Dan pak je de puzzelstapel, de bovenste en onderste kaart mag je terug in de doos leggen. De twee exitkaarten zijn de laatste puzzels die moeten worden opgelost, leg deze kaarten gesloten bovenop elkaar met de gesloten deur bovenop aan de kant. Deze kaarten zijn pas nodig nadat alle andere opdrachten zijn uitgevoerd.
De volgende 18 kaarten zijn de opdrachten en houd je op één stapel in het midden van de tafel. Op elke opdrachtkaart is een boekenplank te zien met een slot, welke te openen is met de juiste cijfercode. Daarna zijn er 18 kaarten en dit zijn de puzzelkaarten, leg deze kaarten één voor één in het midden van de tafel met de boekenplanken zichtbaar. Dit zijn puzzels die opgelost moeten worden om cijfercodes te verkrijgen. Bij elke opdracht is er altijd één bijpassende puzzel om op te lossen.
Ook van de hintstapel leg je de bovenste en onderste kaart terug in de doos. Leg de hintstapel als gedekte stapel naast de puzzelkaarten. Deze hints helpen je verder wanneer het niet lukt om een puzzel op te lossen.
Hoe speel je het spel
Welke puzzel hoort bij de opdracht?
Als iedereen er klaar voor zit dan pak je de bovenste 4 kaarten van de opdrachtenstapel, deze leg je open op tafel naast de puzzelkaarten. Dit zijn 4 opdrachten, waarvan er minimaal één eerst moeten worden voltooid, voordat je een andere opdrachtkaart mag pakken. Je hebt dus keuze uit telkens 4 opdrachten die je kunt voltooien, in volgorde naar keuze. Zoek een puzzelkaart die bij de opdrachtkaart hoort, hiermee kun je de opdracht voltooien. Bij elke opdrachtkaart hoort een puzzelkaart, je hebt bijv. op beide kaarten hetzelfde object afgebeeld of dezelfde kleuren. Je moet op elk klein detail letten wat er op de boekenplanken afgebeeld is. Onthoud goed dat je kaarten nooit zomaar mag omdraaien! Zodra je de puzzelkaart bij de opdracht hebt gevonden, kun je op zoek gaan naar de code voor het slot.
De code kraken
Je ziet altijd een combinatieslot op de boekenplank afgebeeld. Het doel is om de cijfercode voor het slot te vinden, waarmee het slot opengaat. De cijfercode bestaat altijd uit getalleen van 1 tot 9, het getal 0 wordt niet gebruikt. Ook is er te zien hoeveel cijfers er nodig zijn voor het kraken van de code. Er kan ook informatie zijn verstopt op de kaarten in welke volgorde je de getallen moet gebruiken. Beide kaarten zijn belangrijk voor de oplossing!
Denk je dat je de opdracht hebt voltooid? Draai dan de twee kaarten (puzzel- en opdrachtkaart) om. Leg ze zo naast elkaar dat de licht gekleurde lijnen in elkaar overlopen. Als je de juiste opdrachtkaart bij de puzzelkaart hebt gevonden, tonen ze een cijfercombinatie. Dit is de code voor het slot. Heb je het goed geraden? Dan leg je de puzzelkaart terug in de doos, deze is niet meer nodig in het spel. Leg de opdracht kaart (waar het slot op staat) apart in een stapel op tafel, deze worden weer gebruikt met de exitkaarten. Pak de eerstvolgende opdrachtkaart van de stapel en leg deze bij de huidige opdrachtkaarten
Hints
Kom je er echt niet uit? Dan kun je een kaart met een hint pakken. De hints tonen je een specifiek detail in de puzzel of opdracht. Daarom moet je eerst opzoek naar de kaart met de hint voor de puzzel en opdracht waar e op vastloopt. Heb je deze gevonden dan pak je eerst ‘Hint 1’ daarna ‘Hint 2’ enz. Een moeilijker slot heeft meer kaarten met hints, dan een makkelijk slot.
Code klopt niet..
Balen! Als de code niet klopt, leg je de puzzelkaart terug in de doos. De opdrachtkaart leg je wel op de stapel met de opdrachtkaarten die je hebt voltooid, deze heb je namelijk nodig voor de exitkaarten aan het eind van het spel. Maar helaas ontvang je geen nieuwe opdrachtkaart als de code niet goed is, nu zijn er dus nog maar 3 opdrachtkaarten om op te lossen. Lees handige tips om nieuwe opdrachtkaarten te spelen.
Kaarten horen toch niet bij elkaar
Wanneer de achterkant van de kaarten niet bij elkaar passen, de lijnen lopen niet in elkaar over, dan moet je de puzzelkaart weer terug leggen in het midden van de tafel. Leg ook de opdrachtkaart terug bij de huidige opdrachtkaarten. Er komt geen nieuwe opdrachtkaart bij. Voor elke puzzel- en opdrachtkaart die jullie verkeerd bij elkaar hebben gelegd, tel je 5 minuten straftijd op bij jullie eindtijd.
Einde van het spel
Wanneer alle 18 sloten van de opdrachtkaarten zijn geopend is het tijd voor de exitkaart die je aan het begin van het spel aan de kant hebt gelegd. De bovenste kaart laat een deur zien. Om deze deur open te krijgen, hebben jullie een code van 4 cijfers nodig, hiervoor moet je naar alle voltooide opdrachtkaarten kijken. Als je deze op de juiste manier weet neer te leggen, tonen ze de oplossing. Hebben jullie de code goed? Dan ben je ontsnapt uit de verlaten bibliotheek. Op de tweede kaart kun je zien wat er achter de uitgang bevindt. Heb je de code niet goed? Dan moeten er 10 minuten straftijd bij de eindtijd worden geteld. Tel de straftijd bij de eindtijd op en kijk of je het binnen 75 minuten hebt behaald.
Handige tips
Vergeet geen pen en papier klaar te leggen, dit ga je echt nodig hebben! Wij hadden heel wat papier nodig om alles op te schrijven. Ook kun je bijhouden op papier hoeveel minuten straftijd er bij komt.
Wanneer je dit met meer dan 2 spelers speelt, probeer dan niet met zijn alle één opdracht te voltooien, wanneer je dit in groepjes doet dan gaat het natuurlijk veel sneller. Mocht je er niet uitkomen kun je het altijd nog samen doen!
Alle hints gebruikt en weet je het nog niet? Probeer dan eerst een andere opdracht, wellicht kom je er straks wel op.
Wanneer je bijna geen opdrachtkaarten meer hebt door een aantal fouten gemaakt te hebben, mag je altijd de volgende opdrachtkaart van de stapel opdrachtkaarten pakken en bij de huidige opdrachtkaarten neerleggen. Hiervoor tel je 10 minuten straftijd bij je eindtijd op, per gepakte kaart.
Eindbeoordeling
Het verhaal van het spel is vrij oppervlakkig. Je zit opgesloten in een bibliotheek, alle deuren zitten op slot en deze zijn alleen open te krijgen met een code. Verder in het spel merk je dan ook weinig van het verhaal. Je bent vanaf de start van het spel alleen maar druk bezig om zo snel mogelijk alle cijfercombinaties te kraken.
Je zal eerst de deur met het cijferslot moeten combineren met een open kaart op tafel. Soms is dit overduidelijk, maar het herkennen van deze kaart kan zich ook in de kleinste details zitten. Heb je de juiste kaart? Dan is het puzzelen geblazen. De puzzels stellen vooral je wiskundige kennis op de proef. Ons beviel het wel om eerst de kaarten juist te combineren en daarna de code proberen te ontrafelen, om er daarna achter te komen dat het dan toch misschien die andere kaart was waar je mee moest combineren.
Het niveau van de puzzels varieert. Wij dachten er in het begin lekker snel doorheen te gaan maar op een gegeven moment wordt het toch uitdagender. Samenwerken is dan ook van uiterst belang om verder te komen. Wij bleven uiteindelijk op één kaart echt vasthangen die wij ook met de hints niet konden ontcijferen. Gelukkig gaat het spel dan wel gewoon verder met 10 minuten straftijd.
En dan de belangrijkste vraag … zijn wij ontsnapt uit de bibliotheek? Ja we zijn uiteindelijk ontsnapt maar helaas niet binnen de voorgeschreven 75 minuten. Wij deden er inclusief de tijdstraf 93 minuten over. Het plezier was er echter niet minder om, je kunt uiteraard gewoon net zo lang erover doen als dat jij bezig bent. Wij vonden het een leuke invulling van de avond! Jammer is wel dat het een eenmalige ervaring is aangezien je daarna de puzzels en/of oplossing al kent. Je kunt het spel dan nog wel meegeven aan vrienden of familie, want alles van het spel blijft onbeschadigd.
+ Absolute aanrader voor mensen die van (reken)puzzels houden
+ Uitdagend en goed voor de samenwerking
– Je raakt niet echt betrokken bij het verhaal
– Helaas maar een eenmalige speelervaring