Het spelidee achter “Jokeren” is niet nieuw. Het spel, dat veel overeenkomsten heeft met rummikub, kan gespeeld worden met normale speelkaarten. Het team van Identity Games wilde hier een twist aan geven en zo brachten zij het spel Jokeren uit als aparte titel. Wij zijn erg benieuwd wat dit spel onderscheidend maakt van het originele spel. Het antwoord op die vraag, en of het spel wat voor jou is lees je in dit artikel.

: Team Identity Games
: Identity Games 
: Vanaf 6 jaar
: 2 tot 4 spelers
: ± 10 minuten
: Kaartspel

Voordat je begint met lezen willen wij je er van op de hoogte brengen dat dit spel ter beschikking is gesteld door de uitgever om hier een artikel over te maken. Wij hebben onze redactionele vrijheid behouden en je leest in dit artikel dus onze eerlijke mening over dit spel.

Doel van het spel

Jokeren is een kaartspel voor 2 tot 6 spelers. In Jokeren zijn de kaarten die je in handen hebt minpunten waard. Aan het einde van de ronde wil je met zo min mogelijk minpunten op handen blijven.

Je probeert daarom zoveel mogelijk kaarten uit je hand kwijt te raken en op tafel te spelen. Dit doe je door ze in sets of rijen open op tafel te leggen, of door ze aan een open serie kaarten die al op tafel ligt toe te voegen. Hoe je dat doet lees je in onze speluitleg.

Het spelverloop

Opzetten van het spel
De persoon aan tafel die het beste kaarten kan schudden mag deze taak op zich nemen en alle kaarten schudden. Hierna ontvangt iedere speler 13 kaarten die op hand worden genomen. De overige kaarten vormen een gedekte trekstapel op het midden van de tafel.

De eerste kaart van de trekstapel wordt ernaast opengelegd en vormt hiermee de aflegstapel. Zodra de trekstapel op is tijdens het spel schud je de gevormde aflegstapel en maak je hiermee de nieuwe trekstapel.

Hoe speel je het spel?
Je gaat in Jokeren sets en rijen maken of kaarten aanleggen bij andere spelers om je kaarten uit je hand weg te spelen.

Sets maken
Een set bestaat uit drie of vier kaarten van hetzelfde getal maar wel in verschillende kleuren. Er mogen niet twee dezelfde kleuren voorkomen in een set.
Zo zijn er vier soorten in Jokeren waar je een set mee kunt maken:

– Klaveren [Groen]
– Schoppen [Blauw]
– Harten [Rood]
– Ruiten [Geel]

Voorbeeld van een set gemaakt met de kaart 8, allen een aparte en unieke kleur / soort

Rijen maken
Een rij bestaat uit minimaal drie kaarten van dezelfde kleur met opeenvolgende getallen:
Aas – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 – Boer – Vrouw – Heer – Aas
De Aas is een uitzondering en mag voor zowel de eerste als de laatste kaart in de rij gebruikt worden.

Hier wordt een rij gevormd beginnend met de schoppen 9 en eindigt met de schoppen boer. Rijen moeten altijd van dezelfde kleur zijn.

Aanleggen van kaarten
Je mag kaarten uit je hand aanleggen bij andere rijen of de vierde kaart in een set neerleggen die al op tafel liggen, dit doe je aan het begin of eind van je beurt. Ook mag je de joker wisselen, over de joker lees je hieronder meer.

Je zou bij deze kaarten nog mogen aanleggen, denk aan een schoppen 9 of een schoppen 3.

De Joker
Zoals het woord het eigenlijk al zegt, de joker is een speciale speelkaart die alle waarden kan aannemen. Je mag de joker voor iedere kaart neerleggen. Maar ook als je een kaart in je hand overeenkomt met een kaart op tafel waarvoor een joker is gebruikt, mag je deze vervangen. De joker die je dan pakt, moet direct weer gebruikt worden en kan niet terug in je hand.

In dit voorbeeld ligt er een rij op tafel. De speler wilt hierbij een heer aanleggen, deze heer vervangt de joker. De joker moet direct weer gebruikt worden.

Einde van het spel
Het spel of de ronde eindigt wanneer de eerste speler geen kaarten meer op hand heeft. Let wel op dat je alleen uit kan, als je ook je allerlaatste kaart kunt afleggen om je beurt te eindigen. Indien je je laatste kaarten open op tafel legt om een rij of set te maken en daardoor geen kaart meer over hebt om af te leggen aan het einde van je beurt, kun je dus niet uit! In de kindervariant is deze regeling niet van toepassing.

De spelers die nog kaarten overhebben tellen de minpunten op hun hand, de minpunten zijn aangegeven op de kaarten. Zo is een klaver vijf ook 5 minpunten en een joker 25 minpunten waard. De winnaar van het spel is afhankelijk van de variant die je speelt.

Varianten
Er zijn drie varianten die je kunt spelen met jokeren en wij leggen ze hier onder kort uit.

Jokeren – Kinderen
De speler die links van de deler zit mag beginnen en pakt de bovenste kaart van de trek-of aflegstapel. Als de speler kan, mag hij een rij of set maken en aan het einde van zijn beurt kiest hij een kaart uit zijn hand en legt deze open op de aflegstapel. Wanneer je als speler minimaal één rij of één set open op tafel hebt liggen mag je pas bij andere spelers kaarten aanleggen. Daarna is de volgende speler aan de beurt en zo speelt het speel verder tot de eerste speler al zijn kaarten uit hand heeft gespeeld.

Jokeren – Familie
Er worden twee jokers uit het spel gehaald, je speelt met vier jokers in plaats van zes. In de familievariant speel je zes speelrondes in totaal en tellen alle strafpunten op om de uiteindelijke winnaar te bepalen. In deze variant moet je eerst uitkomen voor je een rij of set mag neerleggen op tafel. Een speler mag pas uitkomen als hij sets en/of rijen in zijn hand heeft met een totale waarde van minimaal 30 punten. Bijvoorbeeld: Je hebt een rij met klaver 8-9-10 en een set van 2-2-2 dan mag je deze rij en set beide op tafel neerleggen en mag je in de volgende beurt ook bij de rest van de open kaarten op tafel aanleggen. Na zes speelrondes is het voorbij en tel je alle minpunten van alle rondes bij elkaar op, de speler wint met de minste minpunten.

Jokeren – Extra fun
Ook in de extra fun variant worden er twee jokers uit het spel gehaald, maar heb je ook tien fiches of muntjes nodig per speler die je voor je neerlegt. Deze fiches/muntjes bevinden zich niet in de doos, verzin dus een goed alternatief om deze variant te kunnen spelen. Wellicht kun je fiches gebruiken uit een ander spel in je collectie!

Heb je direct na het verdelen van de kaarten, dubbele kaarten in je hand? Deze kaarten mag je ruilen met je tegenspelers die ook dubbele kaarten hebben. In de extra fun variant speel je acht speelrondes in totaal en telt de gespaarde fiches om de winnaar te bepalen.

Een kaart pakken kost nu één fiche, daarnaast moet je altijd ook de bovenste kaart van de trekstapel pakken. De speler die begint pakt de bovenste kaart van de trekstapel of betaalt één fiche voor de extra open kaart van de aflegstapel. Een speler kan pas uitkomen als hij specifieke sets en/of rijen in zijn hand heeft, dit verandert per speelronde.

  • Ronde 1: Rij met drie opeenvolgende kaarten
  • Ronde 2: Set met drie kaarten
  • Ronde 3: Rij met vier opeenvolgende kaarten
  • Ronde 4: Set met vier kaarten
  • Ronde 5: Rij met vijf opeenvolgende kaarten
  • Ronde 6: Rij met zes opeenvolgende kaarten
  • Ronde 7: Rij met zeven opeenvolgende kaarten
  • Ronde 8: Als je al je kaarten in één keer uit kunt


De winnaar van een speelronde krijgt twee fiches van elke speler. De winnaar na acht speelrondes krijgt de gezamenlijke pot. De speler met de meeste fiches wint de extra fun variant van Jokeren.

Handige tips

Nog niet bekend met Jokeren? Speel gerust eens eerst de kindervariant en breid zo verder uit naar de volgende varianten. Wil je de kindervariant moeilijker maken maar wilt de familievariant nog niet lukken? Probeer dan eens uit te komen met 10 punten en bouw dit langzaam op naar 30 punten uitkomen.

Kun je echt niet uitkomen in de familievariant? Je ook uitkomen als je drie sets in je hand hebt maar nog steeds geen 30 punten hebt. Bijvoorbeeld: 4 kaarten van getal twee, 3 kaarten van getal drie en 3 kaarten van getal vier.

Let ook op de andere spelers, vooral als er een joker op tafel ligt. Wellicht heb jij de juiste kaart wel in je hand en kun je de joker direct gebruiken voor een nieuwe set of rij.

Spellen van Identity Games zijn vaak bij de Kruidvat te vinden. Handig als je wat nodig hebt bij het Kruidvat, dan kun je meteen met een spel thuis komen! Hint Hint.

Eindbeoordeling

Jokeren is uit de serie die door Identity Games is uitgegeven van klassieke kaartspellen, net als ‘Ezelen‘ en ‘Pesten‘. Kaartspellen die je helaas bijna zou vergeten dat ze bestonden, en dat is eigenlijk hartstikke zonde.

Het mechanisme achter dit soort kaartspelletjes heeft de basis gelegd van een hele hoop moderne bordspellen. Wij hadden het spel Jokeren zelf nog nooit eerder gespeeld, maar dat is gelukkig zo geleerd. Zeker met deze versie aangezien daar op verschillende niveaus gespeeld kan worden, en wij schamen er ons dan ook niet voor om te vertellen dat wij met de kinderversie begonnen zijn. Later kan je dit uitbreiden en als je wilt doorgaan met de andere varianten.

De kaarten zijn duidelijk vormgegeven met daarop de minpunten al benoemd. Dat maakt het spel zeker in het begin erg overzichtelijk. De kaarten zijn geïllustreerd met leuke cartoons wat dit spel erg interessant maakt voor kinderen.

Doet dit spel dan daadwerkelijk wat anders dan reguliere speelkaarten? Het spelidee blijft uiteraard hetzelfde. Wij merken wel dat we dit spel er makkelijker bij pakken dan een regulier kaartspel, en vinden het idee leuk om zo nieuwe kaartspellen te leren en ontdekken. Mede dankzij de kleurrijke cartoon tekeningen op de kaart, en de mogelijkheid de het spel makkelijker te maken door gebruik te maken van de varianten zal dit spel het goed doen bij kinderen en families.

+ Leuke manier van het (her)ontdekken van klassieke kaartspellen
+ Makkelijke instap met de verschillende varianten
+ De vormgeving heeft een leuke aantrekkingskracht voor kinderen
– Kaarten zijn van kleiner formaat wat schudden soms lastig maakt