Love Letter is een kort en spannend kaartspel met maar 16 kaarten. De spelregels zijn eenvoudig, maar er zit meer diepgang in dan je zou denken. Probeer met zo’n hoog mogelijke kaart te eindigen, of misschien heb je zelfs de Prinses!? Zin in een makkelijk kaartspel tussendoor met een klein groepje of met 2 spelers? Lees in onze review of dit een spel voor jou is!

: Seiji Kanai
: 999 games
: Vanaf 10 jaar
: 2 tot 4 spelers
: ± 20 minuten
: Tactisch Kaartspel

Love Letter is een tactisch kaartspel voor 2 tot 4 spelers. Met Love Letter probeert iedere speler zijn of haar liefdesbrief bij de verdrietige Prinses te bezorgen. Wanneer dit jou lukt scoor je een liefdesfiche in die ronde. Het spel wordt over meerdere rondes gespeeld en afhankelijk van het aantal spelers kun je het spel winnen door het juiste aantal liefdesfiches in bezit te hebben.

Met Love Letter probeert iedere speler zijn of haar liefdesbrief bij de verdrietige Prinses te bezorgen. Wanneer dit jou lukt scoor je een liefdesfiche in die ronde. Het spel wordt over meerdere rondes gespeeld en afhankelijk van het aantal spelers kun je het spel winnen door het juiste aantal liefdesfiches in bezit te hebben.

• 2 spelers heeft de winnaar 7 fiches nodig
  • 3 spelers heeft de winnaar 5 fiches nodig
  • 4 spelers heeft de winnaar 4 fiches nodig

Je start de ronde door de 16 kaarten te schudden en deze leg je gedekt in het midden van de tafel. Verwijder zonder te kijken de bovenste kaart uit het spel. In een spel met twee spelers leg je 3 kaarten extra open op tafel. Iedereen begint met één kaart en als je aan de beurt bent pak je nog één kaart. Nu moet je telkens uit één van deze kaarten kiezen en je voert de actie uit van de kaart die je open op tafel aflegt.

Welke acties zijn er?

• Nummer 1, de Wachter: Raad de hand van een speler, als je het goed raad is de andere speler af
  • Nummer 2, de Priester: Bekijk een hand
  • Nummer 3, de Baron: Vergelijk je hand, lagere hand is afgewezen
  • Nummer 4, het Kamermeisje: Bescherming tot je volgende beurt
  • Nummer 5, de Prins: Eén speler legt zijn hand af
  • Nummer 6, de Koning: Ruil je hand met een ander
  • Nummer 7, de Gravin: Leg je hand samen af als je een Koning of een Prins in je hand hebt
  • Nummer 8, de Prinses: Je verliest als je deze kaart aflegt

Van elke kaart zijn er één of meerdere kaarten in het spel. Het spel kan ook al eindigen als iemand een bepaalde actie speelt. Waardoor je jezelf of een tegenstander uit het spel speelt, is het een kort spelletje. Als de stapel kaarten in het midden helemaal op is, legt iedereen zijn kaart open op tafel. De speler met de hoogste kaart wint deze ronde en krijgt een liefdesfiche. Zoals hier boven beschreven heb je een x aantal liefdesfiches nodig om het spel te winnen. Ben jij de grote winnaar?

Wist je dat.. 999 games ook een Tiny Tins versie van Love Letter heeft uitgebracht? Deze is helaas niet meer te koop, maar super handig als je hem toevallig nog ergens kan scoren. De grootte van een pepermuntdoosje, dus die neem je echt overal mee naar toe!

Doordat het spel zo eenvoudig is en je tijdens het spelen de actie’s makkelijk even kan na lezen op de kaarten, speel je binnen een paar minuten het spel. Wedden dat het verslavend is..?

Een fijn tussendoor spelletje, wat niet snel verveeld. Het spel is klein en weinig qua inhoud dus neem je makkelijk mee. Het spel kan je in de trein of op een terras goed spelen. Met 3 of 4 spelers vinden wij het het leukste om te doen, met 2 spelers is het ook prima! Dan komen wij bijna nooit door de hele stapel heen, wat betekend dat het spel super snel gaat.

+ Makkelijk te begrijpen
+ Kort maar krachtig
– Tot maar 4 spelers