Het is een prachtige lentedag voor een mooie wandeling in het bos. Vol goede moed trek je je wandelschoenen aan en ga je erop uit. Tijdens je wandeling merk je iets vreemds op. Daar duiken je vrienden ineens op, en nog vreemder … ze praten met dieren!? Het enige wat je nog wilt is zo snel mogelijk naar huis. Maar wat is de snelste route? Wij gaan je in dit artikel alles vertellen over het spel Memorinth en wat onze ervaringen zijn.

Memorinth - White Goblin Games
: Richard Haarhoff
: White Goblin Games
: Vanaf 6 jaar
: 2 tot 4 spelers
: ± 10 tot 15 minuten
: Geheugen spel

Voordat je begint met lezen willen wij je er van op de hoogte brengen dat dit spel ter beschikking is gesteld door de uitgever om hier een artikel over te maken. Wij hebben onze redactionele vrijheid behouden en je leest in dit artikel dus onze eerlijke mening over dit spel.

Doel van het spel

Memorinth is een geheugen spel voor 2 tot 4 spelers. De spelers moeten opzoek naar de uitgang van het bos. Dit doe je door met de sprookjesfiguren te praten die zich in het bos bevinden. Door goed te onthouden bij het flippen van de kaarten, kun je zien waar de sprookjesfiguren zich bevinden. Baan jij jezelf een weg naar de uitgang?

Toe aan meer uitdaging? Dan biedt hetzelfde spel ook nog 2 “master” varianten. Hieronder leggen we zowel het basisspel uit, als de 2 varianten!

Het spelverloop

Opzetten van het spel

Zoek de startkaart erbij (aangegeven met “START”) en leg deze met de licht groene kant midden op tafel. Om deze kaart ga je met de overige 24 boskaarten kaarten in een 5×5 raster plaatsen. Ook deze kaarten hebben een donkere en lichte zijde. Je legt deze kaarten om en om met de bomen allemaal dezelfde kant op gericht.

Schud de sprookjesfiguur kaarten en leg aan elke zijde van het 5×5 raster 2 sprookjesfiguren willekeurig neer.

Iedere speler kiest zelf zijn kleur en zet zijn speelstuk op de startkaart. De speler die als laatste een sprookje heeft gelezen is de startspeler. Deze speler ontvangt ook de startspelerkaart die met de zon (lichte zijde) naar boven naast het bos wordt gelegd.

In het basisspel zijn de klavertjes munten niet nodig en mag je de afgebeelde goblins op de kaarten negeren.

Master variant A: In de eerste “Master” variant van Memorinth is de opzet van het spel niet anders, tot het moment dat je de sprookjesfiguren om het bos plaatst.

In plaats van 2 sprookjesfiguren aan elke zijde neer te leggen plaats je er in dit geval één aan elke zijde. De overgebleven 4 sprookjeskaarten leg je om de actiekaart heen zoals die hieronder is afgebeeld.

Master variant B: Ook in de Master variant B veranderd er niets aan de 5×5 opstelling. In dit geval leg je weer aan elke zijde één sprookjesfiguur. De overige 4 sprookjeskaart leg je weer om de actiekaart heen zoals die hieronder is afgebeeld.

Daarnaast ontvangen alle spelers één klavertjes vier munt. De overgebleven munten vormen de algemene voorraad die bereikbaar is voor iedere speler.

Hoe speel je het spel?

Tijdens je beurt voer je ten alle tijde drie acties uit. Je mag er geen overslaan en je moet je speelstuk dan ook volgens de regels verplaatsen.

  1. Kies een boskaart, dit mag elke kaart uit het bos zijn (hij hoeft dus niet aangrenzend te zijn aan de kaart wij jij met je speelstuk op staat). [*]
  2. Pak de kaart, draai deze om en leg hem terug in het bos. Let er goed op dat de bomen nog steeds dezelfde richting op wijzen.
  3. Bekijk welk sprookjesfiguur op de boskaart staat en kijk aan welke kant van het bos dit sprookjesfiguur zich bevindt. Verplaats je speelstuk één boskaart in de richting van het sprookjesfiguur. Let op, dit mag alleen als er ook een pad naartoe gaat. Is dit niet het geval dan blijf je staan waar je stond.

[*] Afhankelijk van zijde van de startspelerkaart mag je een kaart kiezen. Als de zon zichtbaar is mag je alle lichtgroene kaarten kiezen. Als de maan zichtbaar is dan mag je alleen de donkere kaarten kiezen. Zijn de spelers allemaal aan de beurt geweest en is de startspeler weer aan de beurt? Draai dan de startspelerkaart weer om zodat nu de andere kaarten omgedraaid kunnen worden.

Master variant A: Als je in deze variant een kaart hebt omgedraaid en het afgebeelde sprookjesfiguur bevind zich naast de actiekaart, voer je de actie uit die afgebeeld is op de actiekaart.

De symbolen op de kaart geven aan van welke kant een boskaart verwijderd moet worden. Deze leg je aan de andere kant weer aan. De hele rij verschuift hier dus 1 bij

Master variant B: In variant B geldt ook, ligt het afgebeelde sprookjesfiguur aan de actiekaart voer dan de actie uit die op de actiekaart afgebeeld is.

Muntje Je ontvangt een klavertje vier munt uit de voorraad. Als de voorraad leeg is mag je er één van een willekeurige tegenstander pakken.
OogKijk naar de onderkant van een willekeurige boskaart zonder dat andere spelers het zien. Er mogen geen speelstukken op deze boskaart staan.
2 kaartenVerwissel 2 willekeurige boskaarten, er mogen wederom geen speelstukken op staan.
2 sprookjesfigurenVerwissel 2 willekeurige sprookjesfiguren. Je mag elk sprookjesfiguur kiezen

Daarnaast hebben we hier ook te maken met de goblins. De goblins blokkeren de route, maar ze zijn omkoopbaar. Ze zijn dol op de klavertje vier munten en laten jou passeren als jij één van deze munten aflegt uit jou eigen voorraad. Heb je geen munten meer? Dan mag je je speelstuk niet verplaatsen.

Einde van het spel

Het spel eindigt direct wanneer een speler er in slaagt de uitgang van het bos te vinden. Dit is wanneer een speelstuk op de buitenste rand kaarten komt te staan met een pad die het bos uit leidt. Dit is de winnaar van het spel.

Handige tips

De regel van het einde van het spel is op meerdere manieren te interpreteren. Je kan er voor kiezen om het spel pas te eindigen als je je speelstuk mag verplaatsen en deze dan ook daadwerkelijk buiten het 5×5 raster komt.

Je gaat waarschijnlijk nooit alle kaarten onthouden. Probeer je daarom op een aantal kaarten te focussen en sla deze op in je geheugen.

Het bos veranderd continu wanneer er kaarten worden omgedraaid. Hou daarom meerdere uitwegen in de gaten voordat je tegen een geblokkeerde weg aan loopt.

Eindbeoordeling

Het lijkt op het eerste oog een makkelijke spel maar is moeilijker dan je denkt. Je zal je geheugen aan het werk moeten zetten om de kaarten te onthouden en als eerste de uitgang te vinden. Tegelijkertijd veranderen de paden continu en speel je één van de varianten, wordt er hier en daar ook nog wel eens wat verschoven.

Wij vonden de master varianten het leukste, en dan met name variant B. Het spel wordt hierdoor completer en je hebt meer mogelijkheden. Kaarten verschuiven, alvast een kaart bekijken wanneer je aan de beurt bent. Toffe toevoeging aan het spel!

Memorinth is uitdagend voor jong en oud. In de basis is het een kinderspel, een erg leuke manier om spelenderwijs je geheugen te trainen. Kijk je door de stijl van de sprookjesfiguren heen dan blijft er ook voor de volwassenen een leuk spel over. Daarom vinden wij dit een zeer geschikt spel voor de hele familie!

+ Geschikt voor jong en oud (met name in combinatie)
+ De variatie die je kan toevoegen met de master varianten
+ Leuke illustraties van de verschillende sprookjes
– Het spel is te licht voor de “ervaren” bordspel spelers