Je kunt ons wakker maken voor een goede Ramen. In ons favoriete Ramen restaurantje hebben ze een open keuken, je ziet ze daar dus zwoegen boven de hete pannen om alle bestellingen weg te werken. In Ramen Ink zijn deze rollen omgedraaid en ben jij die chef die de gasten tevreden moet stellen. Kun jij aan alle wensen voldoen of laat je het helemaal in de soep lopen? In dit artikel lees je hoe je Ramen Ink speelt en of het misschien wel wat voor jou is.

Ramen Ink - Jumbo
: Daryl Chow
: Jumbo Games
: Vanaf 8 jaar
: 2 tot 5 spelers
: ± 20 minuten
: Flip & Write

Voordat je begint met lezen willen wij je er van op de hoogte brengen dat dit spel ter beschikking is gesteld door de uitgever om hier een artikel over te maken. Wij hebben onze redactionele vrijheid behouden en je leest in dit artikel dus onze eerlijke mening over dit spel.

Doel van het spel

Ramen Ink kun je met 2 tot 5 spelers spelen. In Ramen Ink speel je 6 rondes en is het de bedoeling om ingrediënten in de acht kommen te tekenen op je scorekaart. Teken de ingrediënten van topping-kaarten in de juiste kommen om punten te verdienen, is de kom vol verdien je een bonus. De spelers met de meeste punten wint het spel!

Het spelverloop

Opzetten van het spel
Elke speler ontvangt een scorekaart en een bijgeleverde potlood. In Ramen Ink gebruik je ook de deksel van de doos, deze leg je in het midden van de tafel met de binnenkant naar boven. Hierop staat Chef Sango de inktvis afgebeeld. Schud de 16 kaarten met daarop de bestellingen, deze kaarten zijn te herkennen aan de lichte houtkleur op de achterkant. Leg de eerste acht kaarten rondom de deksel, bij elke arm van Chef Sango komt één kaart te liggen en zorg ervoor dat elke speler het goed kan zien. De overige bestellingen-kaarten gaan terug in de doos.

Als laatste worden de 40 topping-kaarten geschud, leg de gehele stapel met de ingrediënten naar beneden naast de rest op tafel. Leg voor elke ronde een x aantal topping-kaarten open op tafel naar het aantal spelers +1 kaart.

Het spel opgezet voor twee spelers, er liggen in dit geval dus drie topping kaarten open op tafel (aantal spelers +1)

Hoe speel je het spel?

In 6 rondes tekenen de spelers steeds de ingrediënten van twee topping-kaarten, op de scorekaart staan acht lege kommen. Elke kom op de scorekaart komt overeen met een bestelling op tafel, te herkennen aan het nummer dat verbonden is met de arm van Chef Sango. Elke bestelling heeft zijn eigen toppings en de punten worden verdiend door de ingrediënten volgens de bestelling in de juiste kom te tekenen. De speler die als laatste Japans heeft gegeten is de eerste actieve speler.

Deze speler start de eerste ronde door één topping-kaart meer om te draaien dan dat er spelers zijn. Met twee spelers draai je dus drie kaarten open. Begin van elke ronde kruisen de spelers het eerst volgende rondevakje aan op hun scorekaart. 

Op elke bestellings-kaart rondom Chef Sango staan verschillende bestellingen. Elke bestelling bestaat uit één van deze ingrediënten of een combinatie hiervan: Aji Tama oftewel Ei, Nori oftewel Zeewier, Narutomaki oftewel Viscake en Chashu oftewel varkensvlees.


De gasten willen allemaal iets anders en zo zijn er vier verschillende soorten bestemmingskaarten: 

Uitgesproken smaak

Bestellingen met maar één soort topping zijn voor gasten met een uitgesproken smaak. Deze bestelling levert pas punten op zodra minimaal twee van de dezelfde topping in de kom zijn getekend. Bij twee dezelfde toppings ontvang je 2 punten en bij elke volgende topping ontvang je 2 punten erbij. Hier kun je maximaal 10 punten scoren. 

Smaakcombinatie

Er zijn ook twee verschillende toppings, deze zijn voor gasten die op zoek zijn naar smaakcombinaties. Wanneer het lukt om elk aangegeven ingrediënt in je kom te tekenen, ontvang je voor deze bestelling 7 punten. Omdat er maar zes ingrediënten kunnen worden getekend in een kom, kun je maximaal 7 punten behalen met de smaakcombinatie. 

Lust ik niet

Is er een bestelling met drie verschillende toppings, deze gasten vinden de andere topping niet lekker. Deze bestelling scoort 4 punten voor elke combinatie van de drie verschillende ingrediënten die op de bestelling staan. Hiervoor kun je maximaal 8 punten scoren.

Foodstylist

Deze gasten zijn foodstylisten en willen een perfect gevulde kom. Sommigen gasten houden van twee-eenheid en willen een dubbele portie van één ingrediënt, hiervoor ontvang je drie punten voor elke twee dezelfde ingrediënten. Anderen geven de voorkeur aan een combinatie van drie dezelfde ingrediënten, dan ontvang je 5 punten voor elke combinatie.

Je mag ook andere toppings tekenen in kommen wanneer deze niet zijn afgebeeld op de bestellings-kaart. Enkel leveren deze toppings geen punten op! Bij het tellen van de combinaties aan het eind van een ronde mogen de ingrediënten niet worden hergebruikt.

Topping-kaarten
De actieve speler kiest één topping-kaart en legt deze voor zich neer op tafel. Je hebt twee soorten toppings-kaarten.

  • De twee-ingrediënten kaarten, deze kaarten moeten in twee verschillende kommen worden getekend. De kommen hoeven niet aangrenzend te zijn.
  • De drie-ingrediënten kaarten, moeten in drie aangrenzende kommen getekend worden. De volgorde van de ingrediënten op de topping-kaart doet er niet toe. De kom nummers staan naast de kommen op de scorekaart. Uitzondering om in aangrenzende kommen te tekenen is wanneer een kom vol is of wanneer een kom is uitgeserveerd in ronde 3, 4 en 5. Dan mag je die kom overslaan en de daarna aangrenzende kom de topping tekenen. 

Wanneer de actieve speler een topping-kaart heeft uitgekozen, is de speler links van hem aan de beurt. Deze speler kiest ook een topping-kaart, enz. Als alle spelers één topping-kaart hebben gekozen, moeten ze de ingrediënten in de kommen tekenen. 

Ingrediënten tekenen
De nummers naast de kommen op de scorekaart komen overeen met de bestellingen die rondom Chef Sango liggen. Probeer daarom ook de beschikbare ingrediënten van de topping-kaarten in de juiste kom te tekenen. Teken de ingrediënten in één van de zes vakjes van de kommen op je scorekaart. In de spelregels staat een voorbeeld hoe je de ingrediënten kun tekenen.

De afvalbak
Ingrediënten weggooien is zonde, maar soms kun je één of meer ingrediënten op de topping-kaart echt niet gebruiken. Die mag je dan in de afvalbak gooien, kruis voor elk weggegooid ingrediënt een afvalbak-vakje rechtsonder op je scorekaart aan. Het getal boven de vakjes geeft aan hoeveel strafpunten je aan het einde van het spel krijgt. Een volle afvalbak? Dan moet je alle volgende ingrediënten tekenen!

Bonussen
Als je een kom helemaal hebt gevuld met zes ingrediënten, mag je in dezelfde beurt één van de zes bonusvakjes op je scorekaart rechtsboven aankruisen. Hiermee kun je een ingrediënt extra tekenen of 3 punten extra aan het einde van het spel ontvangen.

Einde van de ronde
Elke ronde worden er twee kaarten getekend, een unieke kaart die verschilt per speler en daarna de overgebleven topping-kaart. Wanneer alle spelers de ingrediënten van de topping-kaart op hun scorekaart hebben getekend, moeten daarna tegelijk alle spelers ook de ingrediënten van de laatste overgebleven topping-kaart op hun scorekaart tekenen. Nu eindigt de ronde, alle gebruikte topping-kaarten gaan naar de aflegstapel. De speler links van de actieve speler wordt de nieuwe actieve speler en start de volgende ronde door nieuwe topping-kaarten open op tafel te leggen. 

Sommige gasten zijn ongeduldiger dan anderen en de bestellingen worden niet tegelijkertijd uitgeserveerd. Na ronde 3 gaat kom 1 de keuken uit, kom 2 wordt uitgeserveerd na ronde 4 en kom 3 na ronde 5. De punten worden ook meteen opgeschreven in het midden van je scorekaart, de score wordt bepaald door het soort gerecht en de in die kom getekende ingrediënten. Na de ronde waar een kom de keuken uitgaat, kunnen er ook geen ingrediënten meer in de kom worden getekend, zet hier een kruis doorheen om het duidelijk voor jezelf te maken. Ook wordt de bestellings-kaart van de desbetreffende ronde omgedraaid.

Einde van het spel
Als alle spelers In de laatste ronde, ronde 6 hun laatste ingrediënten hebben getekend worden er punten gescoord voor de overige kommen. Dit zijn kom 4 t/m 8 en dan eindigt het spel meteen. Wanneer de punten zijn opgeschreven van deze kommen volgt de puntentelling.

Je kunt punten score op het volgende:

  • Alle spelers tellen de scores van hun eigen 8 kommen bij elkaar op
  • Ook de eventueel behaalde bonuspunten tel je er bij op
  • Als er strafpunten zijn behaald in de afvalbak, worden deze punten van de totaalscore afgehaald

De totale eindscore wordt op de scorekaart ingevuld en de speler met de meeste punten, is de beste souschef van Ramen Ink en wint het spel! Wanneer er sprake is van gelijkspel, wint degene met het minst aantal ingrediënten in de afvalbak.

Handige tips

Goed om te weten, er zijn altijd te weinig beurten om alle ramen helemaal te vullen. Je zal dus keuzes moeten maken op basis van waar jij het meeste punten kan scoren.

Kijk niet alleen naar wat jij nodig hebt, maar ook naar hoe zit ik mijn medespelers het meeste in de weg om daar je ingrediënten keuze van af te laten hangen.

Een regel die misschien snel over het hoofd wordt gezien, zodra na ronde 3 kom 1 wordt uitgeserveerd worden kom 2 en kom 7 aangrenzend aan kom 8. Ditzelfde geldt in ronde 4 wanneer kom 2 wordt uitgeserveerd (dan worden kom 3 & 7 aangrenzend) enzovoort.

Eindbeoordeling

Ramen Ink heeft ons zeer kunnen charmeren. Het thema had op ons al een streepje voor, maar dit is ook erg goed uitgewerkt. De tekeningen op de kaartjes, de speelvelden en de manier van de doos gebruiken tijdens het spel met daarin de achtpotige chef Sango afgebeeld is allemaal erg leuk gedaan. Daarnaast is de kwaliteit van de materialen ook prima op orde.

Je zal keuzes moeten maken. Keuzes tussen de ingrediënten maar ook keuzes van waar je de meeste punten kunt halen en welke kommen je niet helemaal gaat kunnen vullen. Hier zit een goede balans in tussen tactiek en geluk. Je bent afhankelijk van de ingrediënten waar je uit kunt kiezen, en welke je nodig hebt. Tegelijkertijd is het dan natuurlijk ook zaak om de juiste keuze te maken.

Het tekenen van de ingrediënten kan voor sommige als uitdagend gezien worden. Wij vonden het wel leuk om ons best te doen op de mooist getekende viscake of chasu, dat het er met onze tekenkunsten dan nog niet uitzag laten we maar even achterwegen. De vierkante nori vellen ging ons een stuk beter af! Gelukkig doen slechte tekenkunsten geen afbreuk aan het spel, het belangrijkste is dat je na 6 rondes nog weet wat je getekend hebt. Het is weer wat anders dan het inkleuren van vakjes of het maken van tetris blokjes.

Het spel is erg toegankelijk. Er zijn niet veel regels, en de regels die er zijn zijn allemaal zeer duidelijk omschreven in het regelboekje. Dat maakt dit spel dan ook zeer geschikt als voorgerecht of tussendoortje van een spelletjesavond en daarnaast goed speelbaar voor het hele gezin.

+ Herspeelbaarheid is hoog door de verschillende mogelijke combinaties van soepen
+ Goede materialen en leuk gebruik gemaakt van de speeldoos als centraal speelbord
+ Toegankelijk spel voor een brede doelgroep
– Verwacht geen vernieuwend spel, maar wat het doet doet het goed