Activity draait om begrippen raden, deze begrippen worden getekend, omschreven of uitgebeeld! Ben jij opzoek naar een niet al te moeilijk spel dat je zowel in een klein groepje of met al je vrienden en familie kan spelen? Lees in onze review en speluitleg of Activity wat voor jou is!

: Ulrike Catty, Paul Catty, Hans Führer, Maria Führer, Ernst Führer
: Tucker’s Fun Factory
: Vanaf 12 jaar
: 3 tot 16 spelers
: ± 60 minuten
: Partyspel

Activity is een partyspel dat draait om begrippen raden, je speelt het met 3 tot 16 spelers in teamverband. Een speler gaat aan de hand van kaarten begrippen tekenen, omschrijven of uitbeelden, andere spelers van dat team moeten deze begrippen gaan raden binnen de tijd van de zandloper. Probeer zo snel mogelijk bij de finish te komen!

Leg het speelbord in het midden van de tafel zodat elke speler het speelbord ziet, leg naast het speelbord de zandloper. Pak alvast een potlood en papier en leg deze in hand bereikt. Maak gelijke teams als dit mogelijk is, een team dat uit minimaal 2 spelers bestaat gaat bij elkaar zitten. Kies een pion per team en zet deze op het startveld neer. In een spel met 3 spelers speelt ieder voor zich en hebben alle 3 de spelers een eigen pion, hier later meer over. Sorteer alle kaarten per getal dat op de achterkant staat ‘3, 4 of 5’ en schud deze per stapel. Leg de stapels gedekt met de begrippen naar beneden op de bijbehorende velden van het speelbord. Nu kies je het team dat als eerste begint en de speler die als eerste het begrip gaat presenteren, daarna speel je met de klok mee en is het volgende team aan de beurt. Als jouw team weer aan de beurt is, gaat de volgende speler het begrip presenteren en zo komt iedereen telkens aan de beurt.

De speler, uit het team dat aan de beurt is, gaat een begrip presenteren aan de rest van zijn of haar team. Je kiest een kaart uit de stapels kaarten 3 (makkelijk), 4 (iets moeilijker) of 5 (moeilijk). Alsnog verschillende de moeilijkheidsgraden natuurlijk per persoon. Pak de bovenste kaart van de stapel en zorg dat enkel de persoon die het presenteerd het begrip ziet.

Bij een normale speelronde moet de speler het begrip presenteren waarvan de kleur overeenkomt met de kleur van het vakje waar de pion van het team op staat. Aan het begin van het spel staan alle pionnen op het startveld, dus dan mag de speler zelf een begrip kiezen. Je moet het begrip wel presenteren op de manier die het symbool aangeeft, dit mag alleen zolang de pion op het startveld staat.

Degene die het begrip moet presenteren krijgt zo’n 10 seconden de tijd om erover na te denken. Als je géén ‘open ronde’ speelt, laat deze speler de kaart aan de andere teams zien en legt dan de kaart neer. Straks meer over een ‘open ronde’. Nu moet de speler het begrip aan de andere leden van zijn of haar eigen team presenteren, de andere teamleden gaan raden.

We leggen nu de vormen van presenteren uit:
Tekenen
Teken het begrip met het potlood, je mag alleen niets zeggen en ook geen gebaren maken. Je mag wel met je hoofd knikken als je medespelers een deel van het begrip juist geraden hebben. Je mag geen letters of cijfers opschrijven.

Omschrijven
Je moet het begrip in woorden omschrijven, maar je mag het begrip zelf niet gebruiken en ook geen delen of afgeleide vormen ervan.

Uitbeelden
Het begrip moet met behulp van gebaren, mimiek en lichaamstaal worden uitgebeeld. Bij het presenteren van het begrip mag je niets zeggen, geen geluiden maken, geen voorwerpen in de ruimte gebruiken en er ook niet er op wijzen. Je mag wel op eigen lichaamsdelen wijzen.

Wanneer een speler de regels overtreedt, stopt de ronde en is het volgende team aan de beurt. Voor elk begrip heb je beperkt de tijd, dit houd je bij met de zandloper. De spelers van de andere teams houden de tijd in de gaten en ze controleren ook of het team zich aan de spelregels houdt. Als het team het begrip binnen de tijd weet te raden, mag de pion net zoveel stappen vooruitzetten als het getal op de achterkant van de kaart (3, 4 of 5). Niet geraden? Dan blijft de pion staan. Daarna is het volgende team aan de beurt. Eén speler pakt de bovenste kaart van een stapel en gaat dit begrip presenteren.

Slaan
Als een team een begrip geraden heeft en de pion heeft verplaatst, kan het op een vakje terechtkomen waar al een pion staat. De pion die er al stond, moet dan een vakje terug gezet worden en dit heet ‘slaan’. Het ‘slaan’ mag alleen als een team een begrip geraden heeft n om die reden de pon verplaatst. Als de verplaatste pion dan nog eens op een vakje word gezet waar al een andere pion staat, telt dit niet en blijven beide pionnen staan.

Open ronde
Als het begrip die gekozen is in rode letters te zien is op de kaart, speel je een open ronde. De speler die het begrip presenteert, mag de getrokken kaart dan aan niemand laten zien omdat alle spelers nu mogen raden en niet alleen je eigen team. Als een speler van een ander team het begrip weet te raden, mag hun pion 4 vakjes vooruit en van het team die het begrip gepresenteerd heeft maar 2 vakjes. Raad jouw team wel het begrip in een open ronde? Dan mag de pion wel 6 vakjes vooruit! Bij een open ronde is het niet van belang welk getal op de achterkant staat.

Spelregels voor 3 spelers
Als je met 3 spelers speelt, zijn er alleen maar open rondes. Nu maakt het ook niet uit of een begrip in rode of zwarte letters te zien is. De speler die aan de beurt is, probeert zijn twee medespelers duidelijk te maken om welk begrip het gaat. Wanneer het begrip geraden is, mag zowel de speler die aan de beurt is als de speler die het begrip geraden heeft zijn of haar pion het aantal vakjes verplaatsen gelijk aan het getal op de achterkant van de kaart. Is het begrip niet geraden? Dan zet niemand zijn pion vooruit en is de volgende speler aan de beurt.

Het eerste team of in een spel met 3 spelers de eerste speler die de finish bereikt of daar overheen stapt, is de winnaar van Activity!

Begrippen kunnen uit twee woorden bestaan. Het is vaak lastig om het hele woord in één keer te tekenen, te omschrijven of uit te beelden. Kies er daarom voor om eerst het ene deel van het woord te presenteren en als dit geraden is ga je snel door met het tweede deel van het woord. Zo kun je bijv. kantoortijger niet makkelijk omschrijven in zijn geheel, maar kantoor en tijger apart wel!

Probeer jezelf uit te dagen door een moeilijkere kaart te kiezen, ook in de stapel van 4 & 5 zitten begrippen die andere spelers goed kunnen raden! Ben je goed in tekenen? Kies dan meteen voor de stapel van 5 en vind je uitbeelden moeilijk kies dan een 3. Maar ga niet alleen maar voor het zelfde getal, dan kom je telkens op hetzelfde uit om te presenteren. Als je altijd van de stapel 4 kiest moet je bijv. alleen maar tekenen wanneer jouw team aan de beurt is, juist afwisseling maakt het spel leuk.

Heb je het kopje ‘Slaan’ gelezen? Met deze truc kun je expres proberen een tegenstander te slaan door een kaart met een bepaald getal te kiezen. Zo word het spel spannender!

Speel je met kinderen? Dan zijn er genoeg begrippen die ook door kinderen gepresenteerd kunnen worden of die hun moeten raden en anders pak je het volgende kaartje, er zijn genoeg kaarten beschikbaar!

Wist je dat Activity ook te spelen is via een app op je Mac of iPad? Deze is hier te vinden. Helaas nog niet op je mobiel en is het spel voor nu alleen nog in het Engels te spelen.

Activity is een klassieker onder de partyspellen. Heb je vroeger ook Party en Co gespeeld, wij wel! Dit doet ons er enorm aan denken. Al speel je het met een kleine of grote groep, je kunt het spel in ieder geval niet spelen zonder te lachen. Het is soms nog lastiger dan je denkt want probeer maar een wormgat te tekenen, een navulverpakking te omschrijven of een badmuts uit te beelden. Er zijn wel 1.980 verschillende begrippen te vinden op de kaarten, dus uitgespeeld raak je nog lang niet!

Het is een leuk partyspel die waarschijnlijk ook iedereen leuk vind om te spelen en heeft makkelijke spelregels. Het is geschikt om met je familie te spelen of je vriendengroep. Wij als fanatieke bordspelspelers zullen dit er minder snel bij pakken omdat we meer opzoek zijn naar wat meer uitdaging. Houd je zelf van wat makkelijkere spellen of heb je juist familie of vrienden die wel in is voor een vermakelijk partyspel? Kies dan voor Activity!

Doormiddel van de open rondes die kunnen plaatsvinden (een open ronde is hierboven uitgelegd) is het mogelijk om echt met iedereen te spelen in plaats van alleen je team die het begrip mag raden. Zo ben je toch met elkaar bezig en niet alleen maar met je eigen team!

De inlay vinden wij wat minder, wij hebben onze bordspellen rechtop staan en hierdoor verschuiven de kaarten. Hierin had wat ons betreft wat meer aandacht aan besteed kunnen worden.

+ Klassieker onder de partyspellen
+ Creativiteit uiten