Al toe aan meer uitdaging met Boonanza? In de uitbreiding zijn er natuurlijk nieuwe bonen, maar ook is er een nieuw speelelement en kun je meer tactieken toevoegen. Je kunt met deze uitbreiding Boonanza wel met 7 spelers spelen in plaats van 5 spelers! Is dit wat voor jou? Lees het hier in onze review over Boonanza ‘De uitbreiding’.

: Uwe Rosenberg
: 999 Games
: Vanaf 12 jaar
: 3 tot 7 spelers
: ±  45 minuten
: Familie kaartspel

Boonanza is een echt familie kaartspel en kun je met deze uitbreiding met 7 spelers i.p.v. 5 spelers. Het doel blijft hetzelfde net als het basisspel, lees hier onze review over Boonanza het basisspel. Nog even het doel van Boonanza in het kort: Elke speler handelt met bonen die hij op zijn bonenvelden verbouwt en bonen verkoopt voor zoveel mogelijk. Het doel van het spel is om de meeste punten te verdienen.

Veranderingen ten opzichte van het basisspel
We hebben genoeg te bespreken, want er zijn een hele hoop nieuwe dingen!

Ten eerst zijn er natuurlijk nieuwe bonensoorten. Koffiebonen, brandewijnbonen, cacaobonen en akkerbonen dit maakt dat er in totaal 12 soorten bonen zijn met het basisspel. Afhankelijk van het aantal spelers worden bepaalde bonensoorten niet gebruikt tijdens het spel, dit staat uitgelegd in de spelregels.

Akkerbonen
De akkerbonen hebben een uitzondering op de overige bonen, daarom leggen wij deze even apart uit. Een speler die 2 akkerbonen op een bonenveld heeft verbouwd en deze wil of moet oogsten, ontvangt daarvoor een 3e bonenveld kaart en geen geld. Leg beide akkerbonen op de aflegstapel. Een speler die al een 3e bonenveld-kaart bezit, ontvangt niets voor de akkerbonen.

Bonenvelden
De 1e en 2e bonenveld kaarten zijn toegevoegd waardoor je geen onzichtbare bonenvelden voor je hebt liggen als speler. Bij 4 tot en met 7 spelers bezit elke speler een 1e en 2e bonenveld. Met 3 spelers ontvang je meteen ook een 3e bonenveld kaart. De kosten van een 3e bonenveld tijdens het spel is bij 4 of 5 spelers 4 thalers en bij 6 of 7 spelers 3 thalers.

Opdrachtkaarten
Je kunt nu extra thalers verdienen met opdrachtkaarten. Deze schud je aan het begin van het spel en leg je naast de trekstapel neer. Elke speler ontvangt één opdrachtkaart nadat elke speler 5 bonenkaarten hebben gekregen, de opdrachtkaart neem je als laatste in je hand. Tijdens het spel komt een opdrachtkaart naar voren in je hand. Een opdrachtkaart gaat niet om specifieke bonensoorten, maar om een combinatie van bonenkaarten die op je eigen bonenvelden zijn verbouwd. Op elk moment van het spel mag je de opdracht die je in je hand hebt vervullen. Als je een opdracht vervult laat je deze kaart aan de andere spelers zien en hierna draai je de kaart om en telt het als 1 thaler punt. Je hoeft niet je bonen te oogsten om een opdracht te vervullen.

Spelen met opdrachtkaarten
Wanneer je als eerste een opdrachtkaart in je hand hebt, maar deze niet vervult is moet je de opdrachtkaart gedekt naast je bonenveld neerleggen. Doe je dit, dan mag je maar 1 bonenkaart spelen in de 1e fase van je beurt. Als in de 3e fase je opdrachtkaart niet vervult hebt, leg je de opdrachtkaart onderop de stapel. In het basisspel pak je aan het eind van je beurt 2 kaarten. Nu pak je 3 kaarten bij een spel met 3, 4 of 5 spelers en in een spel met 6 of 7 spelers pak je 4 kaarten. Als je geen opdrachtkaart in bezit hebt pak je er één en stop je achter in je hand.

Het spel eindigt hetzelfde als het basisspel, als de trekstapel voor de derde keer op is. Enkel met drie spelers eindigt het spel wanneer de trekstapel twee keer op is gegaan. Daarna mag elke speler nog zijn bonen oogsten en worden de punten geteld.

Is het eigenlijk wel slim om een derde bonenveld te kopen? Door deze uitbreiding kost een 3e bonenveld met 4 of 5 spelers 4 thalers! Is dat dan wel waard voor je geld? Wij zeggen van niet!

Er staan twee leuke varianten in de spelregels omschreven die het spel net weer een tikkeltje anders maakt. Door aan het einde van het spel je kaarten in je hand nog te spelen en de andere variant is wel voor de ervaren Bonanza-spelers, wat tot listige en geniepige tactieken leid.

Je hebt ook nog een uitbreiding die Isla Bonita heet, met deze uitbreiding heb je nieuwe bonen en de mogelijkheid om zaken te doen in exotische havens zoals Barceboona, Boonos Aires en Rio de Booneiro. Maar pas op, zeevaart is gevaarlijk. Er liggen piraten op de loer… Dit spel is enkel niet meer te koop in de winkel. Wij hebben deze 2de hands op Marktplaats kunnen bemachtigen.

Sinds kort is er een nieuwe uitbreiding te koop deze heet ‘Boona Nostra’. In deze nieuwe uitbreiding op het bekende kaartspel handel je niet alleen met bonen en bonendollars, maar ook met gunsten. Nieuwe karakters en de bijbehorende gunstkaarten bieden nieuwe handelsopties en breiden de tactische mogelijkheden enorm uit. Boona Nostra is hier te koop.

Als je een beetje bent uitgekeken of toe bent aan meer uitdaging is het zeker de moeite waard om de uitbreiding van Boonanza te kopen! De uitbreiding maakt het spel nog meer uitdagender en er komen weer uren speelplezier bij. Ook heel fijn dat je het met wel twee spelers meer kunt spelen, voor de grote gezinnen en vriendengroepen!

Door de opdrachtkaarten kun je meer strategie toepassen. Wil je nu wel onderhandelen of ga je voor je eigen opdrachtkaart? Het is zeker geen snel kaartspel, als je flink aan het onderhandelen bent gaat dit wel even duren. Boonanza duurt ook wat langer met uitbreiding.

Wij vinden het wel jammer dat als je altijd met een bepaald aantal spelers speelt, je niet alle nieuwe bonen soorten in het spel gebruikt. Wij spelen dit spel vaak met 4 spelers en voegen als wij zin hebben toch de cacaobonen of koffiebonen toe om er mee te kunnen spelen. De bonen zien er tenslotte heel leuk uit!

+ Extra bonus punten met opdrachtkaarten
+ Met wel 7 spelers te spelen!
– Niet alle bonen worden gebruikt tijdens een spel