Het bekende Catan in een ander jasje ‘Het Snelle Kaartspel’. Geen uitbreiding maar een losstaande editie. Simpel en compact voor beginnende spelers. Bouw straten, dorpen, steden en zet Ridders in zoals het bordspel. Maar er zijn ook 6 verschillende stadsuitbreidingen. In onze review van Catan ‘Het Snelle Kaartspel’ lees je wat wij van dit spel vinden!

: Klaus Teuber
: 999 Games
: Vanaf 8 jaar
: 2 tot 4 spelers
: ± 30 minuten
: Vlot Kaartspel

Catan ‘Het Snelle Kaartspel’ kun je met 2 tot 4 spelers spelen. Bouw straten, dorpen, steden, stadsuitbreidingen en er zijn ook ridders die je kunt inzetten. Ruil met elkaar of met de markt en de gedekte stapel. Maar als je straten en ridders niet beschermd zijn, kunnen deze worden afgepakt door andere spelers. Zo zijn ook behaalde overwinningspunten niet altijd zeker. De speler die als eerst 10 overwinningspunten heeft wint het spel.

Iedere speler ontvangt één bouwkosten kaart en legt deze voor zich neer. Sorteer en schud alle bouwkaarten per soort, er staat rechtsonder aangegeven met hoeveel spelers de kaarten worden gebruikt (2, 3 of 4 spelers). De dorp zijde moet naar boven liggen en bij de straten en ridders moet de A zijde naar boven liggen. Iedere speler pakt één straat (met de A zijde) en één dorp en legt deze voor zich neer. In het midden van de tafel komt de markt te liggen met 5 open grondstofkaarten en iedere speler krijgt 3 grondstofkaarten op zijn hand. Leg de overige grondstofkaarten als trekstapel naast de markt. De richtingskaart komt naast de trekstapel met de witte pijlen naar boven, deze word niet bij een spel met 2 spelers gebruikt.

Je moet de volgende 3 acties in volgorde uitvoeren als je aan de beurt bent.

1. Grondstoffenkaart(en) ruilen
De speler mag zoveel grondstofkaart(en) ruilen als dat hij/zij straten heeft met de A zijde naar boven. Heb je bijv. 3 straten dan heb je 2 zijdes met de A kant naar boven liggen. Dan kun je kiezen uit 3 mogelijkheden. Je mag de mogelijkheden combineren als je meerdere straten met A zijde naar boven hebt liggen.

• Ruilen met de trekstapel, één kaart van je hand op de aflegstapel neerleggen en één nieuwe kaart trekken van de trekstapel.
  • Ruilen met de markt, je pakt één grondstoffenkaart van de markt en legt er één kaart uit je hand voor terug.
  • Ruilen met een andere speler, je trekt blind één kaart van een andere speler en geeft er willekeurig één kaart uit je hand voor teurg.

Heb je geen straten? Dan mag je uitsluitend met de trekstapel één kaart ruilen.

2. Bouwkaart(en) bouwen
Op de bouwkostenkaart zie je het aantal grondstoffen wat je daarvoor moet betalen, de betaalde kaarten leg je op de aflegstapel. Je kunt net als in basisspel grondstoffen ruilen met de bank, bij het snelle kaartspel mag je 3 dezelfde grondstoffen afleggen voor één willekeurige grondstofkaart. In één beurt mag je niet meer dan één exemplaar kopen. Je mag bijv. geen twee straten tegelijk kopen, maar wel één straat en één ridder.

• Straat of ridder bouwen. Deze leg je om en om voor je neer zodat de teksten zichtbaar zijn. De eerste kaart is met de A zijde naar boven, de tweede kaart met de B zijde naar boven en zo ga je door. Ligt er in het midden geen straat of ridder meer, pak je zoals de pijlen wijzen op de richtingskaart een straat of ridder van je buurman. Mits deze speler geen straat of ridder heeft, dan pak je de kaart van de speler daarnaast.
  • Dorp bouwen. Als je een dorp bouwt moet je de bovenste van de stapel pakken als deze stapel op is, kun je geen dorpen meer bouwen. Nu mag je in een spel met 3 of 4 spelers de richtingskaart eventueel omdraaien.
  • Stad bouwen. Bouw je een stad moet je je eigen dorp omdraaien en voer je de actie die daarop staat meteen uit, de actie geldt voor alle spelers.
  • Stadsuitbreiding bouwen. Met stadsuitbreidingen mag je zelf een kaart uit de stapel uitzoeken en deze leg je op je stad neer. Je kunt niet eerst een dorp bouwen en daarna een stadsuitbreiding, een stadsuitbreiding kun je pas kopen als je een stad hebt gebouwd. Het voordeel op de stadsuitbreiding is meteen geldig, je mag niet twee dezelfde stadsuitbreidingen kopen.

3. Nieuwe grondstofkaarten trekken
Je pakt altijd aan het einde van je beurt twee nieuwe grondstofkaarten van de trekstapel, met ridders die met de A zijde naar boven liggen mag je nog een extra grondstofkaart van de trekstapel pakken.

Onderaan op het midden van de kaart zie je hoeveel overwinningspunten een kaart oplevert. Een dorp levert één punt op, een straat en een ridder levert beide één punt op als de B zijde naar boven ligt. De A zijde levert dus geen punten op. Wie als eerste 10 overwinningspunten heeft, wint Catan het snelle Kaartspel!

Ga niet meteen voor overwinningspunten met straten of ridders, want deze kunnen makkelijk afgepakt worden. Focus daarom eerst om een drop naar een stad uit te breiden en daarna een stadsuitbreiding. Ben je hiermee als eerste, heb je alle keus welke stadsuitbreiding je wilt hebben.

Zorg dat je meerdere dorpen hebt, voordat de stapel straks op is en je geen stad en zelfs geen stadsuitbreiding kunt kopen.

Heb je bijv. 8 punten, zorg dan dat je in je hand genoeg grondstofkaarten hebt om in één beurt meerdere gebouwen te bouwen zodat je als snelste wint!

Na de kennismaking met het bordspel van Catan, kwamen we al snel op dit kaartspel. Makkelijke instap voor beginnende spelers en handig om mee te nemen op vakantie, doordat het compact en simpel is. Je hebt nog wel één nadeel, je hebt een groot speel oppervlakte nodig.

Door de stadsuitbreidingen word het spannender en speel je met 3 of 4 spelers komen hier ook weer meer stadsuitbreidingen van in het spel. Na heel wat potjes zijn wij met twee spelers wel uitgekeken op Catan het snelle Kaartspel. Wat je niet met het bordspel hebt en in het snelle Kaartspel wel, is dat je ridders en straten van andere spelers kunt afpakken mocht de stapel in het midden op zijn. Dat is een leuke toevoeging!

+ Geluk en strategie gaan goed samen
+ Makkelijke uitleg
– Groot speel oppervlakte nodig