De koning is vanochtend dood gevonden met zijn hoofd in een wijnvat. Is het moord of was hij misschien erg dorstig? De vijf facties in Claim moeten besluiten wie de nieuwe koning zal worden. Heb jij het in je om Claim te winnen en de nieuwe koning te worden? Lees in onze review en speluitleg Claim wat voor jou is!

: Scott Almes
: White Goblin Games
: Vanaf 10 jaar
: 2 spelers
: ± 25 minuten
: Slagenspel

Doel van het spel

Claim is een slagenspel voor 2 spelers. In dit spel zijn er 5 facties uitgebeeld op de kaarten: goblins, dwergen, zombies, dubbelgangers en ridders en met elk een eigen speciale kracht en zo allemaal uniek. Win slagen in fase één en verzamel kaarten voor fase 2, waarin om de punten wordt gestreden om te kijken wie er gaat winnen en de nieuwe koning zal zijn.

Het spelverloop

Opzetten van het spel
Schud alle kaarten en leg deze als gedekte stapel in het midden van de tafel. Elke speler ontvangt 13 kaarten, iedere speler neem de kaarten in hand zonder deze aan de andere speler te laten zien. Elke speler ontvangt in het begin van het spel een overzichtskaart met uitleg over alle facties.

Hoe speel je het spel?
Claim bestaat uit 2 fases, hieronder de fases uitgelegd.

Fase 1: Rekruteer volgelingen
De Fase bestaat uit 13 slagen, één voor elke kaart in de hand van beide spelers. De leider is de speler die de laatste slag won en bij de eerste slag, begint de jongste speler.

Elke slag wordt gespeeld door de volgende drie stappen:
Onthul één kaart
Trek de bovenste kaart van de trekstapel en leg deze open zodat beide spelers deze zien. De spelers gaan nu strijden om deze kaart.
Speel kaarten
1. De leider speelt één kaart uit zijn hand. Je mag zelf kiezen als leider welke factie je speelt, dit hoeft niet dezelfde kaart te zijn als de kaart die open ligt.
2. Dan speelt de andere speler één kaart uit zijn hand. Indien mogelijk moet de andere speler factie volgen. Dit betekent dat als de speler een kaart in zijn hand heeft van de factie die zojuist gespeeld is, dan moet hij die kaart spelen. Uitzondering van de Dubbelganger, deze factie word later uitgelegd.
Verzamel kaarten
1. De speler die de hoogste kaart heeft gespeeld (0 tot 9) van de factie wint de kaart in het midden. In geval van gelijkspel wint de leider. Ook wint de leider de slag, als de tweede speler een kaart heeft gespeeld van een andere factie met uitzondering van de Dubbelganger of Ridder.
2. De winnaar legt de gewonnen kaart gedekt op zijn volgelingen stapel. De verliezer neemt de bovenste kaart van de trekstapel en legt deze gedekt op zijn volgelingen stapel. Deze speler mag de kaart bekijken, maar mag deze niet aan de andere speler laten zien.
3. Als een speler een Ondoden kaart heeft gespeeld, krijgt de winnaar van de slag deze kaart en legt ze open op zijn score stapel. Indien een Ondoden kaart waar om gestreden wordt in het midden van de tafel ligt, gaat deze Ondoden kaart niet naar de score stapel maar naar de volgelingen stapel.
4. Leg alle(overgebleven) gespeelde kaarten af, deze gaan naar een aparte stapel en worden niet meer gebruikt. Leg de Ondoden kaarten open op je score stapel en de andere kaarten gedekt op je volgelingen stapel om ze gescheiden te houden.

Je speelt Fase 1 totdat alle kaarten van de trekstapel op zijn en de spelers alle kaarten uit hun hand hebben gespeeld.

Fase 2: Verzamel aanhangers
Beide spelers nemen de 13 kaarten in hun volgelingen-stapel (die de spelers hebben gerekruteerd in Fase 1) op hand. Er volgt direct Fase 2 en speel je nog een keer 13 slagen. Nu strijd je niet meer om een kaart in het midden, maar strijden de spelers dit keer voor beide kaarten die in de slag worden gespeeld. De regels om, indien mogelijk, dezelfde factie te volgen gelden nog steeds.

Elke slag wordt gespeeld door de volgende twee stappen:
Speel kaarten
1. De leider speelt één kaart uit zijn hand
2. Dan speelt de andere speler één kaart uit zijn hand
Verzamel kaarten
1. Bepaal op dezelfde manier als in Fase 1 wie de winnaar van de slag is
2. De winnaar van de slag legt beide kaarten open op zijn score stapel, behalve wanneer de speciale kracht bij de Dwergen van toepassing is.

Uitleg over de speciale krachten van de facties:
Goblins
– Geen speciale kracht
Ridders
– Als deze na een Goblin wordt gespeeld, verslaat deze automatisch de Goblin zonder dat de waarde van belang is. De speler moet nog steeds de factie volgen, indien mogelijk.
Ondoden
– Gespeelde Ondoden kaarten worden niet afgelegd in Fase 1 zoals de kaarten van andere facties, maar in plaats daarvan worden ze op de score stapel van de winnaar van de slag gelegd.
Dwergen
– In Fase 2 verzamelt de verliezer van een slag alle dwergen die zijn gespeeld tijdens deze slag en legt ze op zijn score stapel. De winnaar verzamelt nog steeds de niet Dwerg-kaart die is gespeeld.
Dubbelgangers
Deze factie wordt beschouwd als joker. Je mag een Dubbelganger spelen in plaats van de gevraagde factie, zelfs als je de factie kan volgen. Als je een Dubbelganger speelt als tweede kaart in een slag wordt deze beschouwd als dezelfde factie als de eerste kaart en geldt het als het volgen van factie. Wanneer er als eerste kaart een Dubbelganger word gespeeld, moet je wel de factie Dubbelganger volgen. Een Dubbelganger neemt nooit de speciale kracht over van een andere factie.

Einde van het spel
Wanneer beide spelers alle kaarten van Fase 2 uit hand heeft gespeeld, volgt de puntentelling van Claim. Alle kaarten die jij nu in bezit hebt, is je scorestapel. Je legt van elke factie apart een stapeltje met alle getallen zichtbaar. De speler met de meeste kaarten van een actie wint de stem van die factie. Wanneer beide spelers dezelfde aantal kaarten van een factie bezit, wint de speler met de hoogste kaart van die factie de stem. Welke speler er drie of meer facties met de stem bezit, wint Claim!

Handige tips

Probeer aan het eind van Fase 2, de leider te blijven die de kaarten als eerste neerlegt. Je hebt namelijk kans dat de andere speler niet de juiste factie op hand heeft en daardoor win je de slag en ben je daarna weer aan de beurt.

Wist je dat er ook een Claim 2 is, als je deze samen combineert dan kun je Claim met 3 of 4 spelers spelen! Of juist met 2 spelers verschillende facties combineren.

Wij gebruiken kaarthouders voor Claim! Je begint namelijk met 13 kaarten op hand en in fase 2 heb je ook weer 13 kaarten op hand. Doormiddel van kaarthouders te gebruiken geeft het een goed overzicht welke kaarten je nou precies hebt en kun je ze makkelijk sorteren per factie. De kaarthouders kochten wij bij bol.com.

Er zijn al heel wat uitbreidingen uitgebracht van Claim, waardoor je nog meer facties kunt wisselen. In elke uitbreiding krijg je 5 nieuwe facties. Zoals de eerste serie Reinforcements met de letter M: Magic, Mercenaries en Maps. In november 2020 is de serie Reinforcements met de letter F uitgebracht: Frost, Fire en Fear, hiervan kun je hier ons review lezen.

Heel erg enthousiast over Claim? Dan raden wij aan om een bundel bij White Goblin Games te kopen, je houd het namelijk niet bij maar één spel en het is tenslotte goedkoper! Vaak krijg je bij een bundel ook nog 2 promo facties cadeau.

Al aardig wat Claim spellen in je collectie? Er is een grote doos met inlay beschikbaar deze is hier te koop! Er zijn ook nog ‘Pocket’ versies te koop van Claim, hiermee neem je Claim echt overal mee naar toe.

Eindbeoordeling

We dachten eerst dat Claim niks voor ons zou zijn, maar het heeft het tegendeel bewezen. Claim komt wekelijks op tafel bij ons! Het is een ontzettend vermakelijk en uitdagend spelletje en kun je ook even tussendoor spelen als je niet zoveel tijd hebt. De vormgeving moet je van houden, maar wij vinden dat het juist wel sfeer geeft aan Claim.

Je hebt 5 verschillende facties die enorm verschillend zijn en dat maakt het zo leuk en moet je goed nadenken of die ene kaart je wel verder brengt. Door alle Claim uitbreidingen die op de markt zijn zal het spel niet gaan vervelen, wij raden daarom ook aan om Claim uitbreiding aan te schaffen. Zo is nooit meer een spelletje hetzelfde en door Claim 2 aan te schaffen kun je het met 3 of 4 spelers spelen!

Het spel blijft tot het einde spannend, want er kan nog van alles veranderen. Soms denk je nu speel ik heel goed en ontvang ik veel kaarten en uiteindelijk verlies je omdat je tegenstander dezelfde aantal kaarten en een hoger getal heeft van dezelfde factie.

+ Veel uitbreidmogelijkheden
+ Makkelijk te begrijpen
+ Handige overzichtskaarten aanwezig
– Speelkaarten niet van de beste kwaliteit