Stap alleen of met een groepje in dit spannende verhaal en probeer het uit te spelen. Er is geen tijdsdruk maar een heel verhaal genaamd ‘Het Ritueel’. Deze Escape Tales is in de vorm van een kaartspel, terwijl je druk bezig bent met puzzels oplossen bepalen jouw keuzes hoe het verhaal zich ontwikkelt. Lees in onze review of dit een spel voor jou is!

: Jakub Caban, Matt Dembek en Bartosz Idzikowski
: White Goblin Games
: Vanaf 12 jaar
: 1 tot 4 spelers
: ± 180 minuten tot 300 minuten
: Coöperatief Kaartspel

Escape Tales ‘Het Ritueel’ is een spel voor 1 tot 4 spelers en is een coöperatief kaartspel. Je hebt bij deze Escape geen tijdsdruk, maar het spel focust zich op een verhaal en het uitspelen ervan. Door keuzes die jullie maken ontwikkelt het verhaal zich. Je begint met de voorkant van ‘het verhalenboek’ te lezen. Verder heb je C kaarten van 001 t/m 122, 18 locatiekaarten, een speelbord, 9 noodlotkaarten en 18 actiefiches. 2 locatie kaarten vormen 1 kamer die je op het speelbord legt, dan heb je weer een plattegrond kaart nodig om telkens dingen te gaan ontdekken in de kamer. Onder bijna elk verhaaltje in het verhalenboek staat in het lichtgrijs onderaan wat je als volgt moet gaan doen zoals: lees P141, pak kaarten C101 en C079, pak 4 actiefiches.

Het verhaal in het kort
Jouw naam is Samuel en je bent 35 jaar oud. Vijf jaar geleden overleed je vrouw Jennifer en bleef je alleen achter met je dochter Lizzy. Het duurde even voor je het overlijden van Jen kon accepteren en het enige wat je op de been hield, was de gedachte dat er niets ergens zou kunnen gebeuren. Maar dat bleek niet zo te zijn..

Lizzy raakte een paar maanden geleden in coma die volgens de doktoren niet te verklaren valt. Wanhopig gaat Samuel op zoek naar iets dat hem zou kunnen helpen. Dan ontmoet hij Mark, een man die ooit in een vergelijkbare situatie zat. Hij is niet scheutig met details, maar geeft Samuel een eng uitziend boek dat het “Ritueel van Ontwaking” heet. Mark belooft dat het boek het antwoord bevat, maar Samuel moet zich wel mentaal goed voorbereiden op de reis die voor hem ligt. Met doorzettingsvermogen en een beetje geluk zal hij zijn dochter vinden, erachter komen wat haar zo ziek maakt en haar wakker kunnen maken.
Sam staat in zijn kelder en kijkt om zich heen, klaar voor de terugkeer van zijn dochter. Maar ben jij daar ook klaar voor?

App
Je moet via deze website https://app.escape-tales.com puzzels gaan maken met behulp van een app in je internetbrowser. Dit kun je op je telefoon, tablet of computer doen. In deze app kun je zien hoeveel kaarten je nodig hebt voor een bepaalde puzzels en kun je meerdere hints vragen als jullie er niet uitkomen. Dit zijn opties dus het hoeft niet! Ook vul je het antwoord in op de app, het symbool rechtsonder op de kaarten klik je aan in de app. Dan kun je zien hoeveel letters of cijfers het antwoord nodig heeft. Als je het antwoord goed hebt, staat er onder een aanwijzing wat je daarna moet doen.

Leg de rode fiches op de plattegrond kaarten in plaats van op de locatie kaarten. Zo kun je alles goed bekijken op de locatie kaarten, wat er allemaal in de kamer bevindt.

Verdeel de taken bijv. laat een speler de teksten lezen in het verhaalboek en laat een andere speler de kaarten pakken en voorlezen, zo blijft het voor iedereen overzichtelijk. Maar lees gerust de tekst meerdere malen, zo kom je wellicht nog iets belangrijks tegen.

Schaam je niet om een noodlotkaart te pakken, daarvoor zijn ze nou eenmaal! Soms helpt het je ook echt verder.

Wij vonden het echt een super leuke ervaring om op deze manier samen puzzels op te lossen en heel belangrijk, een spannend verhaal. De ene had dit meteen door, de ander zag direct een ander belangrijk punt. Doordat je geen tijdsdruk ervaart ben je meer bezig met het verhaal. Als we dan een tijdje hadden gepuzzeld vonden we het ook mooi geweest en gingen we de volgende dag weer verder.

Als je dit met een vast groepje vrienden wilt doen, is het eigenlijk niet mogelijk om dit in één keer te spelen. Dus moet je meerdere dagen er voor uittrekken, als je te lang hier mee wacht ben je waarschijnlijk het verhaal ook weer kwijt. Met 2 spelers is het ook goed te doen, zelfs in je eentje als je een echte puzzelaar bent. Als je het over een tijdje nog eens wilt spelen, is dit mogelijk! Als je andere keuzes maakt in het spel dan veranderd het verhaal ook en moet je andere puzzels maken. Jammer dat er geen functie in de app is waarbij je de uitleg van puzzels ziet.

+ Geen tijdsdruk
+ Je kunt het meerdere keren spelen
– Geen uitleg van de puzzels