Elk jaar weer barst er op 1 en 2 november een groot feest los genaamd “Fiesta de los Muertos”. Op deze dag keren de doden terug op aarde zodat ze nooit vergeten zullen worden. Zolang de doden geëerd en herdacht worden zullen ze altijd in leven blijven, zo is hun gedachte. Maar hoe goed kun je ze na verloop van tijd nog herinneren? In dit spel aan jou de taak om de juiste overleden personage te koppelen aan deze herinneringen.

: Antonin Boccara
: Geronimo Games
: Vanaf 12 jaar
: 4 tot 8 spelers
: ± 15 minuten

Fiesta de los Muertos is een coöperatief partyspel voor 4 tot 8 spelers. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel een personage gepresenteerd. Het woord wat jou aan dit personage doet denken schrijf je op. Daarna zal de speler naast jou een woord moeten baseren op het woord dat jij zojuist hebt opgeschreven zonder te weten om welk personage het gaat. Dit gebeurd in totaal vier keer per personage. Aan het einde van het spel zullen de doden tot rust gebracht moeten worden door de juiste woorden met de juiste personages te koppelen.

In de voorbereiding van het spel ontvangt iedere speler een schedelschrijflei (een mooi schrijfbordje die je open en dicht kunt vouwen in de vorm van een schedel), een deductielei (een genummerd schrijfbordje) en een uitwisbare stift.

Alle personage kaarten worden grondig geschud en als één gedekte stapel op het midden van de tafel gelegd. Afhankelijk van het aantal spelers pak je de cijferkaarten en de geheugenbotjes en deze leg je voor nu nog even opzij.

Wanneer je het spel vaker hebt gespeeld kun je er ook extra uitdagingen aan toevoegen in meerdere niveaus. In dat geval zul je de blauwe plichtkaarten ook moeten toevoegen als één gedekte stapel.

Het spel klaargelegd voor 5 spelers. Bij 5 spelers ontvang je aan het begin van het spel één geheugenbotje. In dit voorbeeld wordt ook gebruik gemaakt van de plichtkaarten maar dit is geen vereiste.

Het spel is opgedeeld in meerdere fases die we hieronder apart zullen behandelen:

Fase 1: Een personage trekken:

Tijdens deze fase trekt iedere speler een personagekaart van de gedekte trekstapel. Dit is het personage dat de speler zal moeten omschrijven. Allereerst schrijft de speler het personage op in het opengeklapte schedel schrijfbord. Hierna klapt hij deze dicht zodat andere spelers de naam van dit personage niet zien. Het schrijfbordje mag tot aan de laatste fase ook niet meer door spelers worden opengeklapt.

Het kan voorkomen dat je als speler het personage niet kent. In dat geval mag je deze kaart afleggen en een nieuwe kaart trekken.

Het schrijfbordje links dichtgeklapt en rechts nog open.

Fase 2: De personages raden:

Nu het bordje is dichtgeklapt blijft er in de kaak van de schedel een wit schrijfvlak open. Elke speler schrijft één woord op dat hem aan het personage doet denken. Als je het woord hebt opgeschreven kleur je één tand in onderin de mond. Dit weergeeft dat het het eerste woord is wat opgeschreven is. Daarna geef je de schedel door aan je linker medespeler zonder dat andere het woord wat jij hebt opgeschreven kunnen zien.

Nu je jou schedel hebt doorgegeven ontvang je weer een schedel van je rechterbuurman. Je leest het woord in de kaak, wist deze uit en schrijft een woord op waaraan jij dacht toen je het door je buurman opgeschreven woord hebt las. Je baseert dus jou nieuwe woord op het woord van de buurman en niet op die van een personage. Zodra je een nieuw woord hebt opgeschreven kleur je de tweede tand in.

Aan het woord dat je opschrijft zitten wel wat regels. Zo mag het maar één woord zijn met uitzondering van samengetelde woorden of woorden verbonden met een streepje. Mag je niet een woord opschrijven dat al op de kaart staat (bij het personage Kapitein Haak is het niet toegestaan om te beginnen met kapitein). Tevens is het niet toegestaan om personages of namen van personen op te schrijven.

De schedel gaat zo vier keer van speler naar speler totdat alle vier de tanden zijn ingekleurd. Zodra de vierde schedel is ingekleurd leg je het bordje met de voorzijde naar beneden op tafel. Wanneer alle bordjes gedekt op het midden van de tafel ligt ga je door naar de volgende fase.

De speler trekt in deze fase Michael Jackson. Hij heeft het aan de binnenkant van de schedel gezet en het bordje dichtgeklapt. Het associërende woord die de speler opschrijft is “Moonwalk” en kleurt de eerste tand in. Daarna geef je het bordje door.

Fase 3: Deductie

Je pakt de in begin klaargelegde cijferkaarten erbij en legt deze op volgorde van nummer in het midden van de tafel. De gedekte schedels worden willekeurig gepakt en je plaatst ieder schedel onder een willekeurige cijferkaart. Alle spelers leveren hun personagekaart in en hier voeg je nog ééns kaarten van de trekstapel aan toe tot je in totaal 8 personagekaarten hebt, deze schud je en leg je willekeurig open onder de schedels.

Iedere speler pakt zijn eigen genummerde schrijfbordje (deductielei) erbij en schrijft voor zichzelf in stilte op welk personage hij of zij denkt dat overeenkomt met het laatste woord dat op elke schedel is geschreven. Deze personage vullen ze in naast het nummer van het schedel. Als iedere speler dit heeft gedaan gaan we naar de laatste fase van het spel.

De schrijfbordjes komen dan zo te liggen met de nummers erboven en 8 personage kaarten eronder.

Fase 4: De doden tot rust brengen

Fase 4 is ook direct het einde van het spel, we gaan de doden tot rust brengen (althans dat hopen we). Beginnend bij schedel nummer 1 open je één voor één de schedels en zo wordt het personage voor iedere speler zichtbaar. De naam van het personage vergelijk je met de antwoorden die iedere speler heeft opgeschreven op zijn genummerde schrijfbordje.

Voor elk juist antwoord mag je een vakje aankruisen bovenaan de schedel beginnend bij het vakje dat overeenkomt met het aantal spelers. In het geval van 4 spelers zullen minimaal 3 spelers het antwoord goed moeten hebben op het personage tot rust te brengen. Lukt dit nog niet? Dan blijft de schedel nog even open liggen in de hoop dat je dit personage nog met je laatste redmiddel kan sussen.

Je laatste redmiddel zijn de geheugenbotjes die je in het begin van het spel hebt ontvangen. Ook kun je deze verdienen wanneer alle spelers het juiste antwoord hebben bij een personage. Deze geheugenbotjes geven je recht om voor elk geheugenbotje dat men bezit een extra blanco veld van een nog niet tot rust gebracht personage af te kruisen. Zo kan het toch nog lukken om een personage wel tot rust te brengen.

Alle spelers hebben op hun deductielei ieder voor zichzelf de personages gekoppeld aan de genummerde kaarten. Schrijfbord 4 met als woord “Amsterdam” was Bob Marley. 3 spelers hadden dit goed en er worden dus vanaf het 5e vakje 3 lege vakjes afgestreept.

Na fase vier is het spel afgelopen. Je wilt natuurlijk alle doden tot rust brengen. De puntentelling is het aantal schedels dat je hebt afgesloten. Zijn dit ze allemaal? Dan kan het Fiesta de los Muertos losbarsten!

Met het geheugenbotje kun je ook het laatste open vakje afstrepen en zo is de doden alsnog tot rust gebracht.

Probeer niet in de tweede fase wanneer je een woord van een andere speler voor je krijgt dan al het personage voor jezelf te raden. Baseer echt alleen het woord dat jij opschrijft op het woord wat je hebt ontvangen.

Probeer te onthouden welke woorden jij geschrapt hebt en hebt opgeschreven. Zo kun je misschien verbanden leggen met het laatste woord wat uiteindelijk op tafel komt. Dit kan je helpen om het juiste personage te vinden.

Opzoek naar extra uitdaging? Dat kan! Met de plichtkaarten kun je op drie niveaus de moeilijkheid aanpassen. Zo kan het zijn dat woorden die spelers opschrijven moeten beginnen met een bepaalde letter, er aan een thema gehouden moet worden of je beperkt wordt in het aantal letters.

Speel je het met vooral jonge spelers? Speel dan alleen met de kaarten met een gele bloem. Dit zijn kaarten die bij een wat jonger publiek meer bekend zijn.

Wij hebben ontzettend veel plezier tijdens het spelen van Fiesta de los Muertos. Met de mogelijkheid om het niveau aan te passen is het spel geschikt voor een brede doelgroep. Je zou het kunnen vergelijken met het fluisterspel wat je vroeger in de klas speelde.

Het spel speelt snel, in een kwartiertje ben je wel klaar met één ronde. Daarom doen wij vaak meerdere rondes op een avond. Erg leuk om te zien hoe het eerste woord uiteindelijk op tafel komt nadat hij door de andere spelers is veranderd.

Er zijn genoeg kaartjes beschikbaar om uren met dit spel zoet te zijn. Het zijn met name internationale overleden personen en/of fictieve personages, niet ieder kaartje is daarom even bekend bij ons maar gelukkig mag je ook het kaartje terugleggen mocht je de naam niet kennen. Ook zitten er nog een aantal lege kaartjes in waar je zelf namen kan invullen om het spel wat meer naar je eigen hand te zetten.

Wat ons betreft is Fiesta de Los Muertos een absolute aanrader voor een ieder die op zoek is naar een leuk coöperatief party spel.

+ Leuk en innovatief spelmechanisme
+ Extra uitdaging met de aanpasbare moeilijkheidsgraad