Ergens tussen Noordoost & Zuidoost Azië ligt een klein mysterieus eilandje genaamd Formosa. Formosa is een echt Harvest Island. Jij als fruitteler op dit eiland moet met de juiste aanpak er voor zorgen dat de grootste bananen, lekkerste litchi’s en meest zoete aardbeien worden geoogst. Hoe je dit doet, en of dit spel wat voor jou is lees je in dit artikel.

: Chih-Fan Chen
: Jumbo Games
: Vanaf 8 jaar
: 2 tot 4 spelers
: ± 60 minuten
: Familie Kaartspel

Harvest Island is een familie kaartspel voor 2 tot 4 spelers. Op het eiland heb je drie velden tot je beschikking waar je per seizoen verschillende fruitsoorten gaat zaaien. Deze fruitsoorten ga je laten uitgroeien tot een optimale oogst. Het weer wilt nog wel eens roet in het eten gooien door uitdroging of overstromingen waardoor je de helft van je gewassen weg kunt gooien.

In het spel moet je continu plannen welke fruitsoorten je wilt zaaien en welke je gaat oogsten. Dat terwijl je ook nog eens rekening moet houden met het weer en de seizoenen. De speler die dat het beste onder de knie heeft, en aan het einde van het spel de beste oogst bij elkaar heeft gesprokkeld wint het spel.

Verdeel de fruitkaarten en de weerkaarten in vier seizoenenstapels, de verschillen zie je op de achterkant van de kaarten. Schud alle kaarten van één seizoen met de fruit en weerkaarten door elkaar. Uit de seizoensstapels worden een x aantal kaarten willekeurig uit de stapel verwijderd per seizoen, afhankelijk van het aantal spelers. Deze kaarten worden terug in de doos gelegd en doen dit spel niet mee.

Leg het seizoenenbord in het midden van de tafel. De besmettingskaarten worden in het besmettingsvak gelegd, de oogst fiches links onderaan naast het bord en alle dierenmedalles worden neergelegd op tafel zodat iedereen hier bij kan.

Je begint met de seizoensstapel van de lente, leg hier twee kaarten met de afbeelding naar boven in het marktvak. Doe hetzelfde daaronder voor de voorraad maar ditmaal met drie kaarten. Elke speler ontvangt vier kaarten in hand van de lentestapel. Als er een weerkaart tussen de kaarten die open op het speelbord liggen of de getrokken kaarten in je hand zitten, trek je een nieuwe kaart. De weerkaarten worden weer terug in de overige lentestapel geschud. Elke speler ontvangt ook drie verschillende veldkaarten en legt die voor zich neer op tafel. De speler die als laatste druiven heeft gegeten mag beginnen.

Je voert één van de volgende twee acties uit in je beurt, daarna is de volgende speler aan de beurt:
A. Telen, speel twee kaarten uit je hand en vul aan tot je weer vier kaarten in je hand hebt. Er zijn drie stappen waaruit actie A uit bestaat, we benoemen de acties met A1 t/m A3.
A1: Je kunt hieronder uit de vier benoemde punten kiezen als je aan de beurt bent, je mag ook twee verschillende punten kiezen of twee dezelfde.

1. Zaaien: Je kunt kiezen uit zaaien, dit doe je door een fruitkaart uit je hand onder één van je veldkaarten te schuiven waar nog geen fruitkaart ligt.
  2. Planten: Met planten kun je een fruitsoort waar al een zaadje van hetzelfde fruitsoort onder ligt planten. Wanneer je plant leg je de nieuwe kaart bovenop de bestaande fruitkaart en zorg dat het getal in de hoek goed zichtbaar blijft zodat je weet hoeveel kaarten je per veld mag planten.
  3. Bemesten: Bemest een veld door één bemestingskaart op een veldkaart te leggen waar al een zaadje onder ligt. We leggen straks uit hoe je zo’n kaart kunt krijgen.
  4. Plukken: Pluk een fruitkaart uit je hand door deze in de voorraad te leggen.

A2: Ten tweede mag je wanneer je actie A kiest, twee nieuwe kaarten nemen tot je vier kaarten op hand hebt.
Je mag kaarten van de huidige seizoensstapel pakken of kaarten van de markt pakken en op hand nemen. Als je een weerkaart hebt gepakt, leg je die met de afbeelding naar boven in het weervak op het bord en neem je een nieuwe kaart van de stapel. De seizoensstapels worden opgemaakt in de juiste volgorde, eerst de stapel van de lente wanneer deze op is, ga je door met de zomerstapel en daarna de herfst en als laatste de winter.

Bemestingskaarten ontvangen:
Wanneer je in je beurt twee kaarten plukt en deze twee kaarten dus in de voorraad worden geplaatst. Dan mag je er voor kiezen om bij het aanvullen van de kaarten in je hand, één bemestingskaart uit het bemestingsvak te nemen. Hierdoor heb je drie kaarten op hand en mag je nog maar met één kaart je hand aanvullen tot vier kaarten. Een bemestingskaart telt als twee kaarten bij het tellen van het oogsten. Als je een bemestingskaart plant moet er wel al een zaadje onder het veld liggen waar je de bemestingskaart neerlegt.

A3: De voorraad wordt als laatste nog gecontroleerd.
Wanneer er vier of meer kaarten in de voorraad liggen, nadat de speler die aan de beurt is weer vier kaarten op hand heeft worden alle kaarten uit de markt uit het spel verwijderd. Daarna worden de kaarten uit de voorraad naar boven geschoven naar de markt, dit is nu de nieuwe markt. Deze stap wordt overgeslagen als er minder dan vier kaarten in de voorraad liggen.

B. Fruit oogsten van één of meer velden. Deze actie bestaat uit twee stappen die we hieronder uitleggen:

1. Oogsten: Kies één, twee of alle drie de velden waar je wilt oogsten. Leg alle fruitkaarten met de afbeelding naar beneden voor je neer als punten. Bemestingskaarten en de fruitkaarten die als zaadje zijn gebruikt tellen niet mee in de score. Leg de bemestingskaarten als die er zijn terug in het bemestingsvak op het spelbord en leg de fruitkaarten die je als zaadje had gebruikt op de aflegstapel.
  2. Verzamel punten en/of dierenmedailles: Als er minimaal drie kaarten in je velden liggen, kun je een dierenmedaille verdienen. Voor ieder fruitsoort dat je hebt geoogst tel je het totale aantal fruitkaarten, zonder het zaadje. Bemestingskaarten tellen voor twee bij het oogsten. Als het totale aantal groter is dan de hoeveelheid fruit op het scorebord, ontvang je de dierenmedaille van de fruitsoort die je hebt geoogst. Je legt de medaille voor je op tafel, andere spelers kunnen deze van je afpakken zodra zij meer van hetzelfde fruitsoort hebben geoogst. Leg het oogstfiche op de plaats op het scorebord waar het aantal gelijk is aan de uitkomst van jou geoogste kaarten. Wanneer je geoogst hebt, is de veldkaart weer beschikbaar voor nieuwe fruitsoorten in je volgende beurt.

Noodweer
Om het spel spannend te houden is er ook kans op noodweer in het spel. Er zijn twee soorten weerkaarten de stralende zon en de stortbui. Als er een weerkaart in het weervak wordt gelegd, gelden de volgende regels:

• Als er zowel een stralende zon- als stortbui-kaarten in het weervak liggen moet er van ieder type één kaart naar de aflegstapel.
  • Wanneer er drie dezelfde weerkaarten open liggen ontstaat er noodweer en wordt het spel stilgelegd.

In geval van noodweer:
Iedere speler controleert zijn veldkaarten. Het veld met de meeste kaarten van elke speler is de sjaak. Verwijder uit dat veld de helft van het aantal fruitkaarten (afgerond naar beneden), de fruitkaarten met de hoogste waardes moet je helaas als eerst wegnemen. Je mag geen zaden of bemestingskaarten wegnemen. Nadat iedereen de noodsituatie heeft opgelost, worden alle kaarten uit het weervak op de aflegstapel gelegd en gaat het spel weer verder.

Het spel eindigt wanneer de winterstapel op is. Het spel gaat door tot de speler is is begonnen weer aan de beurt komt, zodat alle spelers evenveel beurten hebben gehad. Het spel is dan afgelopen en volgt de puntentelling.

Je scoort punten door alle getallen in de linkerbovenhoek van alle geoogste fruitkaarten te tellen, elke dierenmedaille is acht punten waard en heb je nog kaarten over op je velden die niet geoogst zijn? Dan telt iedere kaart behalve zaadjes en bemestingskaarten voor twee punten per kaart. De speler die de meeste groene vingers heeft en dus hoogste score heeft behaald, wint het spel!

Wanneer je begint met een nieuwe fruitsoort en een kaart op je veld plant kies dan altijd voor de laagste waarde. De geplante kaart levert namelijk bij het oogsten geen punten op en gaat naar de aflegstapel.

Hou goed rekening met het weer. Is er noodweer op komst omdat er al twee van dezelfde noodweer kaarten op tafel liggen, kies dan voor jezelf of je het risico neemt of dat je alvast je velden gaat oogsten.

Naast het weer moet je ook rekening houden met de verschillende seizoenen. Bananen kunnen bijvoorbeeld elk seizoen groeien, maar andere soorten zijn kieskeuriger qua seizoen. Misschien groeien die wel helemaal niet meer terwijl ze wel een veld van jou bezet houden.

Wilt jou zaadje niet groeien omdat er geen aanbod meer is? Je mag er ook voor kiezen het zaadje te oogsten. Deze levert dan geen punten op, maar je hebt wel weer een leeg veld tot je beschikking die je misschien beter kunt gebruiken.

Wat ons als eerste aan Harvest Island trok was de mooie vormgeving. Daar hebben wij nou eenmaal een zwak voor. Alle fruitsoorten zijn afgebeeld in een mooie kleurrijke schilderwerkjes allen gecombineerd met dieren. Het is een fijn beeld om naar te kijken en zorgt voor een oase van rust als je dit gaat spelen.

Dat terwijl je wel je hoofd erbij moet houden. Het is namelijk hard werken als fruitteler op Harvest Island. Je bent continu bezig met het plannen van je beurten, hoeveel weerkaarten liggen er al? Gaan we zo over op een nieuw seizoen en kan in dan nog wel mijn net geplante fruitsoort laten groeien etc. Dat is erg goed gedaan en met het juiste speelplan merk je dat tactiek je verder zal brengen dan geluk.

Een leuke toevoeging zijn de dierenmedailles die te verdienen zijn wanneer jij de grootste oogst van één soort hebt. Dit voegt weer net dat extraatje toe dat het spel interactief maakt. Niets voelt zo lekker om net voor het einde van het spel zo’n dierenmedaille bij de tegenstander af te mogen pakken en bij jezelf neer te leggen. Het gebeurt ons nog wel eens dat het even zoeken is naar het juiste fiche.

Harvest Island is een overzichtelijk spel dat na een korte uitleg van de mogelijkheden snel gespeeld kan worden. Het door de seizoenen heen gaan en de verschillende weerkaarten maken het spel dynamisch, en je zal hier continu je strijdplan om moeten aanpassen. Wij vinden het spel zowel met twee als met meer spelers erg leuk, en kunnen dit spel dan ook zeker aanraden.

+ Leuk hand management spel met een eigen unieke twist
+ De illustraties zijn erg vrolijk en mooi getekend
+ Het spel is geschikt voor het hele gezin, maar ook al leuk met z’n tweeën