Dit is de nieuwe versie van het spel Jaipur dat in 2009 uitkwam. Wil jij goederen verzamelen en verruilen voor roepies? Je moet slim handelen om op deze manier rijker te worden dan je tegenstander. De kamelen kunnen je een handje op weg helpen maar je tegenstander ook meer keuze geven op de markt. Durf jij het aan? Lees dan hier onze volledige review over Jaipur!

: Sébastien Pauchon
: Asmodee
: Space Cowboys
: Vanaf 10 jaar
: 2 spelers
: ±  30 minuten
: Strategisch Kaartspel

Jaipur is een strategisch kaartspel voor twee spelers. In Jaipur hoop je de persoonlijke handelaar van de Maharadja te worden door aan het einde van de ronde rijker te zijn dan je tegenstander. Dit doe je door goederen te verzamelen en goederen te verruilen op de markt voor roepies. Voor een grote verkoop ontvang je bonusfiches. De kamelen hebben geen verkoopwaarde maar zijn erg handig om mee te handelen.

Tussen de stapel kaarten haal je drie kamelenkaarten uit en deze leg je open tussen jou en je medespeler. De overige kaarten schud je goed door elkaar. Beide spelers ontvangen dan 5 kaarten van de geschudde stapel, de overige kaarten vormen een gesloten trekstapel. Vanuit deze trekstapel vul je nu de markt aan waar je eerder al drie kamelen hebt neergelegd. Indien er tussen de vijf kaarten die je ontvangen hebt één of meerdere kamelenkaarten zitten leg je deze open voor je neer.

De fiches dienen per goederensoort gesorteerd te zijn en je moet hier rijtjes van maken met aflopende volgorde qua waarde. De bonusfiches schud je ieder apart en hier maak je ook 3 stapels van. Hier blijft de waarde nog even geheim. Boven de rij bonusfiches leg je de rode, goudgele en zilveren fiches. Onder de rij bonusfiches leg je de paarse, groene en bruine fiches. Waarom dit is wordt later in het spel duidelijk. Het kameelfiche en de zegels van uitmuntendheid leg je naast de trekstapel.

In elke beurt heeft de speler twee keuzes, of je neemt kaarten of je verkoopt kaarten. Deze keuzes zijn ook weer onderverdeeld en gaan we je helder uitleggen. Let wel op als je kaarten neemt dat je nooit meer dan 7 kaarten in je hand mag hebben aan het einde van je beurt.

Kaarten nemen
A. Je neemt 1 goederenkaart
Voor je ligt de markt met 5 open kaarten. Je mag hier 1 goederenkaart vanaf pakken en deze aanvullen met de bovenste kaart van de trekstapel

B. Meerdere goederenkaarten nemen
Je hebt de mogelijkheid ook meerdere goederenkaarten te nemen. Deze mogen van dezelfde of verschillende soorten zijn (geen kamelenkaarten). Echter ruil je deze kaarten dan tegen je eigen hand. Het is niet toegestaan dit aan te vullen met kaarten van de trekstapel maar in plaats daarvan vul je de markt weer aan met kaarten uit je eigen hand. Het is toegestaan om goederenkaarten, kamelen of een combinatie hiervan terug in de markt te leggen.

C. Je neemt kamelenkaarten
Kies je voor deze optie dan ben je verplicht alle kamelenkaarten die op dat moment open in de markt liggen te nemen en toe te voegen aan jou kudde. Je vult de open gaten weer aan met kaarten van de trekstapel.

Kaarten verkopen
Je doel is natuurlijk zoveel mogelijk fiches in jou bezit krijgen. Om fiches te krijgen moet je kaarten verkopen. Dit doe je als volgt:

1) Je kiest een goederentype en je verkoopt zoveel kaarten van één soort als je wilt door ze op de open aflegstapel neer te leggen.
2) Je ontvangt een fiche voor elke kaart je hebt verkocht. Zoals je misschien al is opgevallen liggen de fiches op aflopende waarde, wat dus betekend dat de speler die als eerst de kaarten verkoopt van die goederen ook de fiches ontvangt met de hoogste waarde.
3) Verkoop je meer dan 3 kaarten? Dan mag je ook een bonusfiche pakken. De waarde hiervan is nog geheim tot de puntentelling. Je kunt een fiche pakken voor 3, 4 of 5+ kaarten verkocht.

Er is wel één kleine uitzondering en dat is voor de goederen diamant, goud en zilver. Deze goederen zijn duurder dan de andere. Voor deze kaarten moet je minimaal 2 kaarten afleggen, ook als er maar één fiche ligt. Je ontvangt wel het aantal fiches van de kaarten die je aflegt. Leg je dus het minimum van 2 kaarten af, dan ontvang je ook 2 fiches.

Einde het spel
De ronde eindigt direct wanneer de trekstapel of 3 soorten goederenfiches op zijn. Dan word er nog gekeken wie de meeste kamelen voor zich op tafel heeft liggen en deze speler ontvangt het kameelfiche die 5 punten waard is. Op de achterkant van de fiches staan alle punten afgebeeld in het wit en daarom draaien beide spelers alle fiches om en deze worden bij elkaar opgeteld. Wie de meeste punten heeft wint de ronde en ontvangt een zegel van uitmuntendheid! Je hebt Jaipur gewonnen wanneer je de 2de zegel van uitmuntendheid hebt bemachtigd. Dit betekend dat je 2 of 3 keer een potje speelt om te bepalen wie de winnaar word!

Let goed op je tegenstander of hij/zij niet bezig is met het sparen van één kleur en zo heel veel fiches in één kleur voor je neus kan wegkapen. Denk je dat dit wel gebeurd? Probeer dan toch zelf met één of twee kaarten, de fiches voor je tegenstander zijn neus te kopen. Dit bied ook mogelijkheden voor jezelf om te gaan sparen voor één specifieke goederen kaart.

Vergeet de kamelen niet, dit bied juist meer mogelijkheden voor jouw om meerdere goederen kaarten te pakken in één beurt!

Soms kan het zijn dat jij in een ronde nou alle kaarten tegen je hebt en je telkens alleen verschillende kunt pakken, probeer dan toch voor één kleur te sparen van fiches met de hoogste punten op dat moment.

Als de eindtelling plaatsvindt en alle fiches omgedraaid en getest worden, maak dan stapeltjes van 10 of 5 punten. Zo kun je makkelijk na het maken van de stapeltjes, je eind score bij elkaar optellen.

Wij vinden Jaipur een verassend leuk spelletje, heerlijk om even tussendoor te spelen of als je niet heel veel tijd hebt. Je word al vrolijk als je het spel ziet, heel erg kleurrijk en een mooie vormgeving. Je ziet niet vaak een goede lay-out voor kleinere spellen, dat heeft Jaipur wel! De spelregels zijn kort en krachtig daardoor ook makkelijk door te lezen.

Het verhandelen van goederen en om een juiste keuze te maken wanneer je de kamelen pakt of een kameel inzet, is een leuk en origineel. Door de kamelen en de bonusfiches word het spel interessant en tactischer. Ook het thema geeft je het gevoel van een echte markt hier ver vandaan. Jaipur is een tweespeler spel, maar wij denken dat het wellicht ook erg leuk had geweest als je dit met 3 of 4 spelers had kunnen spelen. We missen ook de variatie van het spel, sommige spellen kun je zo vaak spelen als je wilt. Jaipur spelen wij niet te vaak anders zijn wij er snel op uitgekeken.

+ Simpel maar genoeg tactiek nodig
+ Kleurrijke vormgeving
– Geluksfactor redelijk hoog