We nemen je terug in de tijd, de tijd waar de straten van Birmingham geteisterd werden door criminele jeugdbendes waaronder de Peaky Blinders. Aan de hand van dit verhaal is de gelijknamige hitserie gemaakt met als vervolg daarop een bordspel. In Peaky Blinder: Under New Management speel jij een rol in de gangsteroorlog. Creeër een netwerk, hou je reputatie hoog en breid je macht uit. Hoe je dit doet, en wat wij van dit spel vinden lees je in onze review.

: Renè Groen
: Just Entertainment
: Vanaf 12 jaar
: 2 tot 4 spelers
: ± 90 minuten
: Worker Placement bordspel

Peaky Blinders – Under New Management is een worker placement bordspel voor 2 tot 4 spelers. Je moet je persoonlijke statistieken verhogen zoals charisma, kracht en intelligentie om zo je tegenstanders te verslaan. Dit kun je niet alleen, creëer een netwerk van vrienden en vijanden. Maar investeer ook in rum, auto onderdelen, wapens of paardenraces. Het doel van het spel is om als eerste drie mission kaarten te behalen, voordat de andere spelers dit doen!

Leg het speelbord met het zijbord in het midden van de tafel zodat iedereen overal bij kan en overzicht heeft. Alle spelers ontvangen een eigen speelbord, 4 miniaturen, 4 control markers en 1 suspicion balk in dezelfde kleur. Daarnaast ontvang iedere speler ook 3 fortune tokens en 5 geld kaarten met waarde 1, en 2 geld kaarten met waarde 5. Het suspicion balkje en de fortune tokens mogen op de daarvoor bestemde plekken gelegd worden.

Hierna volgt het algemene deel voor het klaarleggen van het spel. Maak vier stapels gesorteerd van de materiaalkaarten en leg deze naast het speelbord. Schud de conflictkaarten en leg deze hiernaast. De upgrade en member tokens worden als algemene voorraad binnen handbereik van alle spelers gelegd.

Schud de mission kaarten en geef iedere speler 2 willekeurig hiervan. Schud ook de control mission kaarten en geef iedere speler 1 willekeurige control kaart. Één van deze kaarten legt iedere speler open neer, de andere twee worden geheim gehouden gedurende het spel voor de andere spelers.

Het speelbord is opgedeeld in vier zones. Iedere ronde spelen alle spelers in dezelfde zone beginnend bij 1. Small Heath. Het spel wordt gespeeld over drie fases: de voorbereidingsfase, de actiefase en de open game state. We zullen deze apart van elkaar behandelen.

Het spel begint met de voorbereidingsfase. De startspeler is de speler met de meeste leadership. In het begin is dat nog niet van belang en zal een worp met de dobbelsteen uitwijzen wie mag starten. Je hebt als speler drie zogeheten “hencemannen” tot je beschikking. Dit zijn je workers en plaats je op het speelbord. In de actiefase ontvang je het effect van op welke positie je deze hencheman zet. Er is soms een limiet bij een aantal spelers, dit staat duidelijk aangegeven met bolletjes op de vakjes zelf. Iedere speler plaatst om de beurt een henchman tot iedere speler ze alle drie heeft geplaatst. Je kunt er ook voor kiezen te passen en een ronde geen henchman te plaatsen

In de actiefase ontvang je de effecten van je geplaatste henchman. Om het overzichtelijk te houden en een klein inkijkje te geven wat voor effecten dit zijn laten we die zien van de eerste zone. De effecten in de overige zones komen redelijk overeen, en staan duidelijk omschreven in het spelregelboek.

Van links naar rechts en van boven naar onder pakken de spelers om de beurt de henchman terug en voeren deze direct uit. Hiervoor werp je de dobbelsteen om je beloning te ontvangen. Je kunt in Small Heath de volgende acties doen:

• Charlie’s Yard – Ontvang één upgrade token per beloning en plaats deze op je spelersbord bij horsepower.
  • The Garrison Pub – Ontvang één member token per beloning en leg deze naast je neer.
  • The Shelby Company Ltd – Ontvang één upgrade token per beloning en plaats deze bij leadership op je speelbord.

De hoeveelheid beloning is afhankelijk van je henchman in combinatie met je dubbelworp en op welke locatie je staat. Wanneer je werpt met de dobbelsteen tel je de upgrade tokens van je henchman erbij op. Deze upgrade tokens verdien je in de andere zones. Neem bijvoorbeeld je whiskey glas, deze staat voor charisma. Wanneer je deze hebt geplaatst bij Charlie’s Yard en je dobbelt 6. Je kijkt dan op je persoonlijke spelersbord, je hebt op dit moment nog geen upgrades dus je uiteindelijke waarde blijft 6. Voor je charisma henchman ontvang je bij een totaalscore van 6+ maarliefst 3 beloningen. Je mag nu 3 upgrade fiches bij je horsepower leggen.

Door je henchman’s te upgraden kun je deze dus sterker maken. De hencheman’s zijn vanuit hunzelf soms ook al sterker maar hebben weer andere nadelen. Hiervoor verwijzen we je naar het spelers bord zelf.

Er is nog één locatie die we niet benoemd hebben en dat is de conflict locatie. Deze is in elk gebied beschikbaar en kan maar door één speler geclaimd worden. Indien er geen controlemarker in dit gebied zich bevind van een andere speler ontvang je één conflictkaart. Hiermee kun je jezelf beschermen of een tegenstander in de weg zitten. Wanneer er wel een speler één van zijn controlemarkers in dit gebied heeft staan ontstaat er een conflict die met deze speler direct aangaat door te dobbelen. De spelers tellen de waarde van de dobbelsteen, de upgrade waarde van de geplaatste henchman en het aantal member tokens dat zij in bezit hebben bij elkaar op. De speler met de hoogste waarde wint.

Als winnende speler ontvang je één conflictkaart. Wanneer je met een waarde van meer dan 15 wint dan mag je als aanvallende speler ook 1 control marker van je tegenstander uit het gebied verwijderen en deze vervangen voor je eigen marker. De verliezende speler verwijderd al zijn leadership upgrades. Wanneer de aanvallende speler verliest verwijdert hij alle upgrades van de gekozen henchman.

Na de actiefase spelen alle spelers de open game state fase. In deze fase mogen de spelers vier acties uitvoeren:

• Conflictkaarten spelen – Indien gedurende het spel mogen er nu conflictkaarten gespeeld worden. Dit kan een voordeel zijn voor jezelf of een nadeel voor je tegenstander.
  • Control marker plaatsen – Je mag een control marker plaatsen in één van de gebieden. Dit kost je in totaal 8 cash in kaarten. Je kunt er voor gaan om voor het gebied te gaan dat op je mission kaart hebt staan, maar je kunt hier ook een ander mee in de weg zitten.
  • Henchman vrijkopen – De strength henchman heeft naast het voordeel dat je beloningen krijgt, ook het nadeel dat het je stapjes op de suspicion meter kost. Wanneer je teveel stapjes hebt gaat deze henchman de gevangenis in en kan je deze niet meer gebruiken. Je mag deze henchman vrijkopende 10 punten aan cash kaarten
  • Verkoop, Koop of ruil materiaal – Materiaal dat je hebt verkregen kun je verkopen in de convent garden market. Elk materiaal is 1 munt waard. Je kunt ook vanuit deze markt kopen voor 1 munt of ruilen.

Wanneer je de vier gebieden hebt doorgelopen kom je aan bij het vijfde veld die zich op het andere speelbord bevind. We komen aan bij de Epsom Derby waar een paardenrace gaat plaatsvinden. Iedere speler plaatst zijn paard op het eerste vakje van de racebaan. Aan de hand van de hoeveelheid upgrade tokens bij je horsepower mag je alvast stappen vooruit zetten (één per upgrade). Iedere speler zet hierna verplicht 1 crashkaart in als inzet voor het winnende paard.

Nu gooi je met de aparte dobbelsteen. Aan de hand van dit resultaat zet je stappen vooruit op de paarden racebaan. De speler die als eerste de finishlijn bereikt ontvangt 1 cash-kaart voor elke member token die hij bezit en de inzet van alle spelers.

Nadat je de Epsom Derby hebt bereikt begin je weer bij het begin van het grote speelbord. De speler die als eerste zijn control missie kaart en de twee andere missiekaarten heeft voltooid wint het spel. Het spel eindigt dan ook direct.

Ondanks dat het erg lastig is, maar probeer je doelen zo lang mogelijk geheim te houden voor je tegenstanders.

Wij zijn naast bordspellen spelen ook gek op series kijken. Ook Peaky Blinders is bij ons wel eens voorbij gekomen, maar kon ons na één seizoen niet verder boeien om door te kijken. Toch waren we reuze benieuwd naar dit spel, want het thema, het mechanisme en wat we er al van gezien hadden trekt ons aan.

Bij het uitpakken van de doos merk je al snel dat je veel waar voor je geld krijgt. Met een speelbord die maar net op onze tafel past, en de leuk vormgegeven speelmaterialen. Laat je vooral niet intimideren door al deze speelstukken, want de spelregels zijn eigenlijk verassend simpel en duidelijk omschreven in het spelregelboek.

Het doel is om met een worker placement mechanisme je drie “geheime” doelen te behalen. Echter valt ons al snel op dat je je eigen doel maar moeilijk geheim kan houden. Het is namelijk vrij zinloos om niet naar het vakje te gaan van jou geheime doel. Je kan proberen om je tegenstanders te misleiden, en bewust naar andere vakjes te gaan met jou handlangers maar dan kom je er snel achter dat je vooral jezelf aan het tegenwerken bent.

Mocht je andere spelers willen tegenwerken kun je gebruik maken van de conflictkaarten. Die geven jouzelf een voordeel, of de ander een nadeel. Hiermee heb je enige tactische mogelijkheden en interactie.

Met de Epsom Derby is er een leuke afsluiter toegevoegd waar je zelf enige invloed op hebt door het verkrijgen van horse power gedurende de voorgaande rondes. Je resultaat hangt daarna af van hoe goed jij de dobbelsteen gooit, en eventuele effecten van de conflictkaarten. Wij vinden dit een leuke afwisseling in het spel, en komt dichtbij het “Peaky Blinders” gevoel.

Daarmee is Peaky Blinders voor ons niet een spel wat wij heel vaak zullen spelen. Wij hebben er zeker plezier aan gehad, alleen biedt het ons uiteindelijk niet genoeg uitdaging. Wil niet zeggen dat Peaky Blinders: Under New Management een slecht spel is. Voor gezinnen of fans van de serie is dit een leuke instap waar je zeker plezier aan kunt beleven. Daarmee ook leuk om cadeau te doen, of als afwisseling van een avondje netflix!

+ Erg leuk en herkenbaar voor de spelers die al fan zijn van de serie
+ Makkelijke instap om het worker placement mechanisme onder de knie te krijgen
– Had voor ons wel wat uitdagender gemogen