Het lijkt heel simpel in Railroad Ink, teken routes en verbind deze met uitgangen en met elkaar. Maar zo simpel is het allemaal niet, want elke ronde moet jij per se 4 routedobbelstenen tekenen op jouw speelbord. Is dit iets voor jouw? Lees het hieronder in onze review.

: Hjalmar Hach & Lorenzo Silva
: White Goblin Games
: Vanaf 8 jaar
: 1 tot 6 spelers
: ± 30 minuten
: Roll and Write spel

Railroad Ink is een roll and write spel en kun je met 1 tot 6 spelers spelen. Het spel word gespeeld over 7 ronden. Probeer zoveel mogelijk uitgangen met elkaar te verbinden door routes te tekenen. Hoe meer uitgangen je met elkaar verbindt in hetzelfde netwerk hoe meer punten je verdient. Bouw jij de langste spoorweg of snelweg!?

Heel makkelijk, elke speler krijgt een speelbord en een stift. Speel je enkel met het basisspel heb je alleen de vier witte dobbelstenen nodig en dat is het al!

Één speler gooit alle dobbelstenen in het midden van de tafel, daarna moeten alle spelers tegelijkertijd de vier witte routes op de dobbelstenen tekenen op hun eigen speelbord. Je kunt met drie witte dobbelstenen allerlei verschillende routes gooien zoals: gebogen, rechte en t-splitsing spoor en snelwegen gooien. Ook is er één witte dobbelsteen die een spoorwegovergang, recht station of gebogen station weergeeft. Stations maken het mogelijk om een spoorweg met een snelweg te verbinden. Een spoorwegovergang kruist de spoorweg en snelweg elkaar zonder dat deze onderling verbonden worden.

Er gelden nog wel een aantal regels om routes te tekenen op je speelbord:

1. Elke route die je tekent moet ten minste verbonden zijn met een uitgang OF met een reeds bestaand netwerk.
  2. Je moet elke ronde alle vier de op de witte dobbelstenen getoonde routes tekenen, als dat mogelijk is.
  3. Je mag geen routes tekenen waardoor spoorwegen rechtstreeks met snelwegen verbonden worden of andersom. Je kunt snel en spoorwegen alleen via stations verbinden met elkaar.

Dobbelsteenoverzicht
Op elk speelbord vind je als 2e rij van boven de dobbelstenen die gegooid kunnen worden. Nadat een speler de vier witte dobbelstenen heeft gegooid kun je hier de dobbelstenen markeren om gemakkelijk de beschikbare routes af te strepen van een ronde.

Speciale routes
Helemaal bovenaan je speelbord vind je de speciale routes, in een ronde mag je één speciale route extra tekenen naast de andere dobbelstenen. Met deze speciale routes kun je gemakkelijk spoor en snelwegen verbinden of uitbreiden. Je mag maximaal 3 speciale routes tekenen in totaal.

Uitbreiding
Je kunt ook het basisspel combineren met één van de volgende uitbreidingen. Je speelt nog steeds met de vier witte dobbelstenen maar voegt twee nieuwe dobbelstenen toe. Je moet altijd de vier witte dobbelstenen tekenen op je speelbord en mag zelf bepalen of je één, twee of helemaal geen rivier of merendobbelsteen gebruikt in een ronde. Het aantal rondes veranderd naar 6 rondes, ook komt er een extra manier bij om punten te verzamelen.

• Uitbreiding Rivieren
    Hiervoor voeg je twee donkerblauwe dobbelstenen toe aan het spel. Rivieren vormen een derde routesoort toe, je kunt ze alleen niet gebruiken om uitgangen te verbinden. De stukjes rivieren kunnen wel onderling verbonden worden om een rivier te vormen, let op rivieren kunnen enkel worden overgestoken door snelwegen en spoorwegen over een brug. Aan het eind van het spel scoort je punten door je langste rivier te tellen, maar is een rivier ook aan beide einden verbonden met de zijkanten van het speelbord krijg je 3 extra punten. Elke rivier die een open eind heeft na alle rondes tellen als één fout per opening.
  • Uitbreiding Meren
    Om met de uitbreiding meren te spelen heb je de 2 lichtblauwe dobbelstenen nodig. Je kunt met deze uitbreiding grotere netwerken maken door je routes te verbinden met een pier op de merendobbelsteen. Als drie zijden van een veld grenzen aan de open zijden van meren, dan moet dat veld meteen gevuld worden met water. Open zijden van meren tellen niet als fouten aan het eind van het spel en netwerken die met hetzelfde meer verbonden zijn via een pier gelden ook als onderling verbonden weg. Ook scoor je nu aan het eind van het spel één punt per veld waaruit je kleinste meer uit bestaat.

Nadat alle rondes zijn gespeeld is het spel afgelopen en is het tijd voor de puntentelling. Iedereen telt zijn punten voor met elkaar verbonden uitgangen, zijn langste snelweg, zijn langste spoorweg en zijn centrale velden waarin getekend is bij elkaar op. Je kunt gemakkelijk alle punten opschrijven in de daarvoor bestemde velden op je speelbord. Het sterretje vul je enkel in als je met een uitbreiding gespeeld hebt. Wie de meeste punten heeft wint Railroad Ink – Diepblauwe versie!

Maak gebruik van alle drie de speciale routes! In elke ronde mag je natuurlijk één speciale route tekenen maar probeer dit zolang mogelijk uit te stellen, begin dus bijv. pas in beurt 4 of 5 met deze speciale routes tekenen. Wellicht word er wel een dobbelsteen gedobbeld waardoor je daar niet jouw speciale route aan hoeft te verspillen. Ook doormiddel van alle drie de speciale routes te tekenen heb je kans dat je nu wél jouw netwerk met elkaar kan verbinden.

Let niet constant op of je routes hebt die onafgemaakt zijn. Dit levert dan wel één minpunt op per onafgemaakte route, maar is vaak het niet waard om bijv. verder te bouwen als je een andere route langer kan maken. In de laatste ronde kun je vaak beslissen of je het waard vind om een route onafgemaakt te laten of je bijv. punten extra kan scoren in het midden van het veld.

Wist je dat er ook een Vuurrode versie van Railroad Ink is? Met deze versie heb je 2 hele andere kleine uitbreidingen: Vulkanen en Meteoren. Deze versie brengt meer choas op je speelbord!

Ben je vaak met een hele grote groep? Dan kun je het basisspel van de Diepblauwe en Vuurrode versie met elkaar combineren en wel met 12 spelers te gelijk spelen!

Het spel lijkt heel simpel omdat je elke ronde 4 dobbelstenen moet tekenen op je speelbord. Maar je staat voor keuzes die je moet maken, bouw je je bestaande route verder of begin je aan een nieuwe route. Dit maakt het spel heel erg uitdagend en pakken wij er enorm vaak bij om even tussendoor te spelen, je wilt natuurlijk je highscore verbeteren. Het basisspel is al een enorme uitdaging, maar ook leuk om af en toe een uitbreiding erbij te spelen. Railroad Ink is makkelijk om ergens mee naar toe te nemen, zelfs in de auto of trein. De doos is super, je klapt de doos open en het werkt goed doordat de deksel met een magneet aan de doos zit.

Het is handig dat je 6 bordjes hebt en uitwisbare stiften, ook nog eens mileubewust! Maar de gum bovenop de stiften geeft vaak zwarte vlekken op je bordje. Wij gebruiken de gum tijdens het spel en na afloop pakken wij er een doekje bij. De gum heeft niet meer de kwaliteit van sinds wij het gekocht hebben en helaas is er ook al één stift die bijna niet is gebruikt helemaal uitgedroogd.

+ Uitdagend en creatief
+ Leuke mini uitbreidingen
– Levensduur van de stiften