De wereld veranderd, dorpen zijn uiteengebarsten, de riftkrachten kwamen tevoorschijn en verspreiden zich over het land. Nu heb jij riftkrachten en leer je hoe je deze levende elementen kan beheersen en vorm ook gilden om deze kennis onder de knie te krijgen. Kun jij de elementen van je tegenstander vernietigen met je troepen? Lees hier of Riftforce wat voor jou is.

: Carlo Bortolini
: White Goblin Games
: Vanaf 10 jaar
: 2 spelers
: ± 20 minuten
: Twee speler kaartspel

Riftforce is een twee speler kaartspel, in dit spel vernietig je de elementen van je tegenstander en controleer je locaties langs De Rift om Riftforce te ontvangen. Daarom is jouw tijd aangebroken, kies je gildes, combineer hun krachten en ga de strijd aan. De speler die aan het einde van het spel de meeste Riftforce heeft verzameld, ontvangt de eeuwige macht over het land.

Zo stellen beide spelers een team van vier gildes samen. Een gilde bestaat uit één magiër en negen elementen. Een element kaart heeft een getal en een symbool. Het getal geeft het aantal levens aan, het symbool geeft aan tot welke gilde de kaart behoort. Alle elementen van een gilde hebben hetzelfde effect dat is beschreven op de magiërkaart. Elementen van je tegenstander worden vijanden genoemd. Elementen van je eigen team worden bondgenoten genoemd.

Schud de tien magiërkaarten en verwijder gedekt één magiërkaart. Dan krijgen beide spelers gedekt één kaart, de overige zeven magiërkaarten worden in een rij open op tafel gelegd. Kies een startspeler en deze ontvangt het startspeler fiche. Om de beurt kiezen de spelers één magiërkaart van tafel, tot beide spelers vier magiërkaarten in bezit hebben en de startspeler begint. De overige magiërkaart en de eerste verwijderde magiërkaart gaan terug naar de doos.

Daarna leg je twee scorespoorkaarten naast elkaar op tafel zodat de nummers in oplopende volgorde liggen, leg de riftforcefiches naast het sportspoor. Ook leg je vijf locatiekaarten in een rij tussen de spelers neer, dit stelt ‘De Rift’ voor. Beide spelers hebben nu hun eigenkant van De Rift. De schadefiches komen in een algemene voorraad op tafel en de drie overzichtskaarten leg je bij De Rift.

Leg je samengestelde team van vier magiërkaarten naast de scorespoorkaarten, aan jouw kant van de rift. De startspeler legt het startspelerfiche naast zijn magiërkaarten. Neem de bijbehorende elementenkaarten van je vier gildes en beide spelers schudden hun elementkaarten voor zichzelf. Leg deze stapel nu voor je neer als trekstapel en houd ruimte voor een aflegstapel. Pak dan zeven kaarten en neem ze op hand. De spelers die geen startspeler is, pakt alvast de bovenste kaart van zijn eigen trekstapel en legt deze open neer bij de middelste locatie op zijn kant van de rift.

De startspeler begint en in een beurt zijn er drie acties mogelijk.

• Spelen
    Speel maximaal drie kaarten uit je hand op locaties aan jouw zijde van De Rift. De kaarten moeten allemaal hetzelfde symbool of hetzelfde getal hebben. De kaarten moeten allemaal op één locatie of afzonderlijk op aangrenzende locaties gespeeld worden. Als je de kaarten op aangrenzende locaties speelt, mag je maximaal één locatie spelen. Als er al kaarten liggen op een locatie, leg je de nieuwe kaarten zo neer dat alle symbolen en getallen van de kaarten zichtbaar zijn.
  • Activeren
    Leg één kaart uit je hand open af op je aflegstapel. Activeer nu maximaal drie kaarten die allemaal hetzelfde symbool of hetzelfde getal hebben als de zojuist afgelegde kaart. Je kunt alle kaarten aan jouw zijde van het speelgebied activeren.

Wanneer het effect van een kaart wordt geactiveerd, dan activeer je het effect van de bijbehorende magiër. Een speler moet het hele effect in de aangegeven volgorde uitvoeren. Als er schadefiches worden uitgedeeld, pakt je deze uit de algemene voorraad en leg je deze op de kaart die wordt aangevallen.

Doormiddel van kaarten te vernietigen ontvang je een Riftforce. De kaart is vernietigd als er evenveel of meer schadefiches op de kaart liggen als het getal op de kaart. De tegenstander legt de vernietigde kaart open op zijn aflegstapel. Alle schadefiches van de kaart worden teruggelegd in de algemene voorraad. Voor elke vernietigde kaart ontvang je één Riftforce en verplaats je het riftforcefiche één stap voorruit op het scorespoor.
  • Controleren en pakken
    Als je minder dan zeven kaarten op hand hebt, mag je deze actie uitvoeren. Ontvang direct één Riftforce voor elke locatie waar jij minstens één kaart hebt liggen en waar geen vijand aanwezig is. Alleen de speler die deze actie uitvoert, kan Riftforce ontvangen. Tenslotte pak je kaarten van de trekstapel tot je weer zeven kaarten op hand hebt.

Als een speler 12 Riftforce heeft verdiend, wordt het einde van het spel geactiveerd. De huidige ronde wordt afgemaakt, zodat beide spelers evenveel beurten hebben gespeeld. De speler die de meeste Riftforce heeft bemachtigd, wint het spel.

Kaarten die in eerdere rondes zijn gespeeld, hebben geen invloed meer op welke elementen je mag spelen en op welke locaties je ze mag neerleggen.

De schadefiches hebben twee kanten, met ‘1’ of ‘3’ schade. Als er meer schade wordt gedaan op een kaart, draai dan de fiches om. Zo zijn er genoeg fiches in het spel. Als je meer schade doet dan het getal op een kaart, gaat de extra schade verloren. Bedenk dus goed in welke volgorde je kaarten schade aandoet of wilt vernietigen.

Als je meer dan 12 Riftforce hebt bemachtigd, dan kun je het riftforcefiche omdraaien naar de zijde met +12 en ga je weer verder met de puntentelling aan het begin van het scorespoor.

Is je trekstapel leeg? Dan schud je de aflegstapel en leg je die kaarten gedekt als trekstapel neer. Pak daarna de kaarten van de nieuwe trekstapel tot je weer zeven kaarten op hand hebt.

Gezien we in de huidige tijd min of meer gedwongen worden om met z’n tweeën spelletjes te spelen doen we dat ook graag. Nieuwe tweespeler spellen zijn dan ook meer dan welkom in onze spelletjeskast en op tafel. Toen wij de aankondigen van White Goblin Games kregen over een nieuwe titel genaamd Riftforce, ontworpen voor 2 spelers, keken we hier dan ook erg naar uit.

Riftforce is zeer toegankelijk en kun je in een paar minuten leren. Vaak kijken wij filmpjes om het spel te leren, het regelboekje was echter erg duidelijk en gaf ons eigenlijk al voldoende informatie dat een filmpje kijken met een speluitleg niet nodig was. Het spel is erg toegankelijk zonder dat het diepgang verliest. Juist door dit spel vaker te spelen ontdek je de vele mogelijkheden en tactieken en kun je ook echt beter worden.

In eerste instantie waren we een beetje huiverig voor de herspeelbaarheid van dit spel. Met “maar” 10 unieke gildes leek de diversiteit niet zo heel groot. Dat gevoel is totaal ontnomen wanneer je met het spel aan de slag gaat. Door de gildes te combineren en je keuzes te laten afhangen van wat je tegenstander doet lijkt geen spel hetzelfde. Het is verassend hoeveel lagen en variatie dit spel te bieden heeft.

Daarnaast is het spel tot in de puntjes afgewerkt. Onze complimenten gaan uit naar Miguel Coimbra. De kaarten zijn door hem mooi geïllustreerd, maar belangrijker nog ook erg duidelijk. Zo zijn alle kaarten goed te onderscheiden door het gebruik van kleuren en de tekeningen zelf.

Wij genieten enorm van het spelen van Riftforce. De eerder benoemde toegankelijkheid zonder dat dit afbreuk doet aan de diepgang maakt dit voor ons een blijvertje. Wij willen dit spel graag nog verder ontdekken en nieuwe tactieken / combinaties proberen. Wij kunnen dit spel je dan ook zeker aanbevelen als je op zoek bent naar een verfrissend leuk twee speler kaartspel!

+ Grote herspeelbaarheid, verassend veel diepgang en tactische mogelijkheden
+ Artwork is mooi en duidelijk vormgegeven
+ Toegankelijk voor een grote doelgroep