Samoa, het eiland dat bekend staat om haar bikkelharde rugby spelers, mooie natuurgebieden en een traditionele klederdracht. Onderdeel van deze klederdracht zijn maskers. In het kaartspel Samoa ga jij aan de slag met die maskers en probeer je die zo mooi mogelijk te versieren. Zorg er alleen voor dat medespelers niet door hebben achter welk masker jij schuil gaat. In dit artikel lees je hoe je Samoa speelt, en of het misschien wel wat voor jou is.

: Lars Jansen
: 999 Games
: Vanaf 10 jaar
: 2 tot 4 spelers
: ± 25 minuten
: Push Your Luck Kaartspel

Voordat je begint met lezen willen wij je er van op de hoogte brengen dat dit spel ter beschikking is gesteld door de uitgever om hier een artikel over te maken. Wij hebben onze redactionele vrijheid behouden en je leest in dit artikel dus onze eerlijke mening over dit spel.

Doel van het spel

Samoa is een kaartspel voor 2 tot 4 spelers. Iedere speler krijgt één van de vijf maskers toegewezen, echter weet niemand wie bij welk masker hoort. Aan het einde van het spel wil je dat deze maskers zoveel mogelijk punten opleveren.

Punten scoor je door de getrokken veren kaarten aan te leggen bij een bepaald masker. Laat je zelf alleen niet teveel opvallen door alleen maar punten bij je eigen masker neer te leggen. Weten de andere spelers achter welk masker jij schuil gaat? Dan scoor je deze ronde geen punten meer.

Het spel wordt gespeeld in 3 rondes. Na deze 3 rondes telt iedereen zijn punten bij elkaar op en de speler met de meeste punten wint het spel.

Het spelverloop

Opzetten van het spel

Iedere speler ontvang een vel van het scoreblok en neemt een pen. In totaal zijn er 10 masker kaarten in het spel. Leg eerst vijf van deze kaarten op tafel (van iedere kleur 1) en schud de overige vijf. Elke speler ontvangt gedekt één zo’n masker kaart. Iedere speler mag zelf kijken welke kleur die heeft, maar verteld dit niet aan andere.

De overige kaarten schud je en leg je als gedekte stapel naast de vijf masker kaarten op tafel. Je bent nu klaar om aan de slag te gaan.

Hoe speel je het spel?

De jongste speler mag het spel beginnen. Er wordt met de klok mee gespeeld. De speler die aan de beurt is draait de bovenste kaart van de gedekte stapel open en legt deze aan één van de maskers. De speler mag zelf kiezen of hij dit in de rij boven de maskers doet of onder.

Zodra er aan één masker in totaal 5 kaarten liggen (je telt boven en onder bij elkaar op) dan worden er punten gescoord. De kant met de meeste kaarten van dat masker wordt onder dit masker geschoven. Liggen er bijvoorbeeld 3 boven en 2 onder, dan gaan de bovenste 3 kaarten onder het masker en de 2 kaarten op de onderste rij gaan naar de aflegstapel. Hetzelfde doe je bij de andere kaarten, in bovenstaand voorbeeld allen van de bovenste rij.

Hierna trekt de eerstvolgende speler die aan de beurt is weer een kaart. Dit alles herhaal je tot de laatste kaart van de gedekte stapel is aangelegd. Zorgt de laatste kaart er niet voor dat er 5 kaarten bij één van de maskers ligt, dan wordt er ook niet meer gescoord en gaan alle kaarten terug naar de aflegstapel

De verschillende soorten kaarten

In de trekstapel vind je verschillende soorten kaarten. Zo zijn er reguliere veren kaarten die punten geven maar ook de speciale kaarten met de elementen water, vuur en lucht. Wat doen deze kaarten precies?

Veren kaarten

De veren kaart is de meest voorkomende en standaard kaart. Op de veren kaarten staan hoe kan het ook anders, veren! Er zijn hele kleurrijke maar ook zwarte. De kleurrijke veren geven je pluspunten, afhankelijk van hoeveel veren er op de kaart zijn afgebeeld. Dit kan oplopen tot +5.

De zwarte veren geven minpunten, probeer die dus zeker bij een ander zijn masker aan te leggen. Het aantal minpunten kan oplopen tot -5.

Speciale kaart “Water

De speciale kaart met het element water geeft je de mogelijkheid om na het omdraaien hiervan direct twee kaarten te trekken van de trekstapel en deze aan te leggen bij één van de maskers.

Speciale kaart “Vuur”

Veren zijn licht ontvlambaar en met de vuurkaart mag je dan ook al eerder neergelegde kaarten verbranden. Je mag dan één al eerder neergelegde kaart bij een masker weghalen en verplaatsen naar de aflegstapel.

Wil je geen kaart weghalen uit het spel? Dan kun je deze kaart ook spelen als een reguliere kaart. Vuurkaarten geven altijd minpunten en je mag deze dan aanleggen aan één van de maskers.

Speciale kaart “Lucht”

Naast dat veren erg ontvlambaar zijn zijn ze natuurlijk ook erg licht. Met een klein briesje kunnen ze dan ook zomaar de andere kant opvliegen. Draai je deze kaart open dan mag je één reeds gespeelde kaart naar de andere kant van een masker verplaatsen.

Wil je dit niet? Dan mag je de kaart ook als reguliere kaart spelen. De lucht kaarten geven altijd pluspunten.

Einde van de ronde en het spel

Zoals eerder benoemd eindigt een ronde wanneer de laatste kaart van de trekstapel is aangelegd. Iedere speler neemt zijn scorevel en vult de naam in van de speler bij de kleur waarvan hij denkt dat diegene heeft. Als iedereen dit gedaan heeft draai je alle persoonlijke masker kaarten open en controleert iedereen voor zichzelf welke die goed heeft en zet hier een vinkje achter. Elk vinkje is 5 punten waard.

Raden alle spelers het masker van één speler, dan kan de speler van wie het masker geraden is deze ronde geen punten meer scoren.

Daarna tel je de waarden van alle kaarten die onder je eigen maskerkaart liggen bij elkaar op en noteer je dat achter de veer op je scorebord. Tel de punten van de vinkjes en van het aantal veren bij elkaar op en je hebt het puntenaantal van die ronde.

Zo speel je 3 rondes lang, na de derde ronde tel je alle punten bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij een gelijke stand wordt er gekeken wie de meeste bonuspunten heeft. Is dat ook gelijk? Dan wint de speler die de laatste ronde de hoogste waarde aan veren onder zijn masker had.

Handige tips

De regel dat wanneer iedereen jou masker raad je die ronde geen punten meer kan scoren. Voor jongere kinderen wordt er aangeraden om in dat geval enkel de te verdienen bonuspunten te schrappen om het wat toegankelijker te maken.

Er zit een erg leuk verhaal achter de bedenker van dit spel, en hoe dit uiteindelijk bij 999 Games is terecht komen. Het artikel van De Stentor hierover lees je hier.

Eindbeoordeling

Samoa is een spel dat naast het er leuk uitziet ook nog eens zeer vermakelijk is. De artwork is afkomstig van Andrew Bosley die je wellicht kent van Everdell. Dit heeft hij gedaan met kleurrijke tekeningen die een mooi beeld geven van het gekozen thema.

Het spel leunt deels op geluk, maar er is ook zeker een strategie nodig. De kaarten die je trekt van de trekstapel is de geluksfactor. Bij welk masker je deze aanlegt is wel een tactische overweging. Je wilt niet je ware gezicht laten zien aan je medespelers.

De tweestrijd van het kiezen voor punten onder je eigen masker, of ervoor kiezen om je tegenstanders op het verkeerde spoor te zetten vinden wij erg leuk. Het spel kunnen winnen en de juiste keuzes maken is dan ook lastiger dan het in eerste instantie lijkt. En ondanks de gemakkelijke spelregels heeft het spel genoeg uitdaging te bieden. Wij vinden het spel met z’n tweeën al erg leuk, al is er dan wel een grotere kans dat je met een wilde gok het juiste masker van je tegenstander raad. Wij konden in ieder geval elkaar goed voor de gek houden welk masker wie had, dat hadden we niet verwacht toen we begonnen met spelen. Met 3 of meer komt dit mechanisme daarom pas echt tot z’n recht.

Wij vinden Samoa dan ook echt een heerlijk tussendoortje. Je legt het spel snel klaar, legt het gemakkelijk uit aan nieuwe spelers en het speelt erg snel. Hou je van spellen met een “hidden traitor” dan zal je dit ook zeker kunnen waarderen. Wij zijn voorlopig nog niet uitgespeeld!

+ Iedereen maakt evenveel kans om te winnen omdat het spel uit drie rondes bestaat
+ Snel uit te leggen aan nieuwe spelers en leuk om cadeau te doen
+ Voor het hele gezin, er is ook gedacht aan een kindervariant!
– Je moet er tegen kunnen dat al je punten weg gaan als jouw masker is geraden (of speel de kindervariant)