In Santo Domingo worden alleen waardevolle goederen geruild en verkocht. Ben jij de gene die op het juiste moment beschikt over de juiste mensen en schepen? En kan jij je wel staande houden in deze riskante maar winstgevende handel? Lees in onze review en speluitleg of Santo Domingo wat voor jou is!

: Stefan Risthaus
: White Goblin Games
: Vanaf 8 jaar
: 2 tot 6 spelers
: ± 20 tot 30 minuten
: Familie Kaartspel

Doel van het spel

Santo Domingo is een tactisch kaartspel dat draait om handelen, je speelt het met 2 tot 6 spelers. In Santo Domingo hebben alle spelers dezelfde set van acht actiekaarten. Elke ronde kiezen ze één of twee kaarten in het geheim (afhankelijk van het aantal spelers), deze worden tegelijk opengedraaid. Daarna voer je vervolgens de acties in een vaste volgorde uit. Zo kunnen de spelers goederen verzamelen, deze inwisselen voor overwinningspunten, of zelfs direct overwinningspunten krijgen. Bij een beperkte voorraad goederen en punten in elke ronde is de sterkte van een kaart echter afhankelijk van welke kaarten de anderen hebben uitgespeeld.

Het spelverloop

Opzetten van het spel
Klik het 2-delig speelbord aan elkaar en leg deze in het midden van de tafel, voor de beginnende spelers kies je de standaard speelzijde, dit is met het gele vak. Leg drie houten parkeerstenen in de bijbehorende kleur op veld 1 van elke rij op het speelbord. Afhankelijk van het aantal spelers gaan de parkeerstenen een aantal velden vooruit. Bovenaan het speelbord staat afgebeeld hoeveel stappen je per aantal spelers vooruit zet.

Elke speler ontvangt een set kaarten in één kleur en neemt deze op hand. Daarnaast krijgt elke speler 1 rode overwinningspuntenkaart en 1 blauwe goederenkaart, deze leg je voor je neer met de 1-15 kant naar boven. Nu leg 1 rode markeersteen naast je overwinningskaart en 1 blauwe markeersteen op het veld van het aantal spelers.

Hoe speel je het spel?
Santo Domingo speel je in meerdere rondes en een ronde bestaat uit 3 fases:

1. Verplaatsingsfase
Plaats de 3 houten markeerstenen op het speelbord vooruit. Hoeveel velden de parkeerstenen vooruit moeten, is afhankelijk van het aantal spelers. Nadat veld 15 is bereikt kan een markeersteen niet meer worden verplaats.

2. Actiekaarten spelen
Met 2 of 3 spelers kies je 2 actiekaarten uit je hand, met 4 tot 6 spelers kies je 1 actiekaart. Wanneer je de kaart(en) hebt gekozen, leg je deze gedekt voor je neer. Zodra alle spelers hun kaart(en) hebben gekozen, worden alle kaarten te gelijk opengedraaid.

3. Kaartacties uitvoeren
Nu worden alle gespeelde actiekaarten in oplopende volgorde uitgevoerd. Dit is van 1 t/m 8, beginnend bij Kapitein (1) als deze kaart gespeeld is. Dezelfde actiekaarten worden gelijktijdig uitgevoerd. Gespeelde actiekaarten blijven tot het einde van de ronde open op tafel liggen. Pas nadat alle actie kaarten zijn uitgevoerd leg je de actiekaarten gedekt op je eigen aflegstapel.

Nu volgen er een aantal basisprincipes:

  • Als je overwinningspunten of goederen ontvangt, verplaats dan de markeersteen op je eigen bijbehorende overzichtskaart vooruit en de markeersteen op het speelbord achteruit. Behalve bij de actiekaarten de Gouverneur, Douane en Bedelaar dan verplaats je alleen je eigen markeersteen. Indien er niet genoeg overwinningspunten of goederen in een rij zijn, dan ontvang je enkel wat er beschikbaar is.
  • Als meerdere spelers dezelfde actiekaart hebben gespeeld, dan worden deze kaarten gelijktijdig uitgevoerd. Aangezien het mogelijk is dat er niet voldoende overwinningspunten/goederen op het bord voor alle betrokken spelers aanwezig zijn, geld het volgende: ‘Geef aan iedere betrokken speler zoveel overwinningspunten/goederen zodat iedereen hetzelfde aantal ontvangt. Overgebleven overwinningspunten/goederen worden niet ontvangen en blijft dan op dat getal staan.
  • Je overwinningspunten heeft op de achterkant de nummers 16 t/m 30. Zodra je 15 punten hebt behaald, tel je verder op de achterkant.
  • Je goederenkaart heeft geen nummers op de achterkant. Je kunt nooit meer dan 15 goederen bezitten. De markeersteen op de goederen rij van het speelbord wordt echter wel het totaal aantal goederen teruggeplaatst.

Uitleg van de actiekaarten:

Kapitein (1)
Alle spelers die de Kapitein spelen ontvangen na elkaar 1 overwinningspunt van de overwinningspuntenrij van het speelbord totdat iedereen maximaal 2 overwinningspunten heeft ontvangen.

Admiraal (2)
Wanneer spelers de Admiraal spelen ontvangen na elkaar 1 overwinningspunt van de overwinningspuntenrij van het speelbord totdat iedereen maximaal 5 overwinningspunten heeft ontvangen. Omdat de Kapitein als eerste aan de beurt is, is het mogelijk dat de Kapiteins de voorraad op het speelbord al (gedeeltelijk) hebben verminderd.

Gouverneur (3)
Alle spelers die de Gouverneur spelen ontvangen 4 goederen voor elke Kapitein en 2 goederen voor elke Admiraal die deze ronde is gespeeld. Deze goederen komen niet van het speelbord. Je verplaatst enkel je eigen goederen markeersteen op je goederenkaart en niet op het speelbord. In een spel met 2 of 3 spelers krijg je geen goederen voor je eigen gespeelde Kapitein of Admiraal.

Fregat (4)
Wanneer spelers een Fregat spelen ontvangen net zo lang 1 goed van de goederenrij van het speelbord totdat iedere speler maximaal 3 goederen heeft gekregen.

Galjoen (5)
Alle spelers die een Galjoen spelen ontvangen net zo lang 1 goed van de goederenrij van het speelbord totdat er niet meer voldoende goederen voorradig zijn om aan iedere Galjoen 1 goed te geven. Omdat de Fregat eerder aan de beurt is, is het mogelijk dat de Fregatten de voorraad op het speelbord al (gedeeltelijk) hebben verminderd.

Douane (6)
Wanneer spelers de Douane spelen ontvang je voor elk gespeeld Fregat in deze ronde 3 overwinningspunten en voor elk gespeeld Galjoen 1 overwinningspunt. Deze overwinningspunten komen niet van het speelbord. Je verplaatst enkel je eigen markeersteen op je overwinningspuntenkaart en niet op het speelbord. In een spel met 2 of 3 spelers krijg je geen overwinningspunten voor je eigen gespeelde Fregat of Galjoen.

Handelaar (7)
Als er meer dan 1 Handelaar wordt gespeeld, moet de gele markeersteen op de handelarenrij 2 velden achteruit gezet worden voor elke Handelaar tot (na de eerste) tot een minimum van 0 (naar veld 0). Als er bijv. 3 Handelaren zijn gespeeld, dan moet je de gele markeersteen 4 velden achteruit zetten.

Afhankelijk van de positie van de gele markeersteen mogen alle spelers die een Handelaar hebben gespeeld, een x aantal goederen voor overwinningspunten ruilen tegen de aangegeven verhouding van dat veld (De spelers met de meeste overwinningspunten begint). Verplaats de blauwe goederen markeersteen zoveel velden terug als je goederen hebt ingewisseld en verplaats je rode overwinningspunten markeersteen het aantal gewonnen overwinningspunten vooruit. Zet je blauwe goederen markeersteen naast je goederenkaart als je alle goederen hebt gebruikt.

Je mag als je de Handelaar speelt, goederen voor overwinningspunten ruilen tegen een slechtere verhouding dan hoort bij de positie van de gele markeersteen op de handelarenrij van het speelbord ongeacht of een speler goederen heeft verhandeld.

Als er tenminste 1 Handelaar is gespeeld, wordt de gele markeersteen naar veld 0 verplaatst van de handelarenrij. Ongeacht of een speler goederen heeft verhandeld.

Bedelaar (8)
Alle spelers die een Bedelaar spelen, ontvangen eerst een aantal goederen afhankelijk van het aantal overgebleven kaarten dat de spelers op hand hebben.

Vervolgens ontvangen de spelers 2 goederen voor elke Handelaar die in deze ronde is gespeeld. Deze goederen komen niet van het speelbord. Je verplaatst enkel je eigen goederen markeersteen op je goederenkaart en niet op het speelbord. In een spel met 2 of 3 spelers krijg je geen goederen voor je eigen gespeelde Bedelaar. Tenslotte nemen alle spelers die de Bedelaar hebben gespeeld, hun gespeelde kaarten van deze ronde en hun eigen aflegstapel weer op hand. Deze actiekaarten kunnen weer opnieuw gespeeld worden in de volgende ronde.

Einde van een ronde
Alle spelers die deze ronde geen Bedelaar hebben gespeeld, leggen nu hun gespeelde gespeelde kaart(en) gedekt af op hun eigen aflegstapel. Iedere ronde hebben spelers minder kaarten om uit te kiezen totdat je er voor kiest om een Bedelaar te spelen, deze kaart zorgt er voor dat alle kaarten weer op hand genomen mogen worden. Wanneer er nog niemand 30 overwinningspunten heeft behaald, begin je aan een nieuwe ronde!

Einde van het spel
Wanneer een speler aan het einde van een ronde 30 of meer overwinningspunten heeft behaald, stopt het spel. Alle overgebleven goederen worden nu tegen de verhouding 3:1 voor overwinningspunten omgeruild. Als je meer dan 30 punten hebt behaald draai je de rode overwinningspuntenkaart weer om, zodat je daar verder kunt tellen.

De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel. Met een gelijke stand wint de speler met de overgebleven goederen. Indien dat ook gelijk is, wint de speler die de meeste kaarten op hand heeft!

Handige tips

Probeer goed te onthouden welke kaarten je tegenstanders hebben gespeeld. Hierdoor kun jij de juiste kaarten spelen en daardoor het maximale uit een beurt halen!

Om te voorkomen dat je tegenstander weet welke kaarten je dicht voor je neer hebt gelegd, houd je kaarten niet op volgorde in je hand!

Wanneer er 2 of 3 ervaren spelers zijn, probeer dan eens om tot 45 overwinningspunten te spelen. Wanneer je de 30 punten passeert, pak je er een tweede overwinningspuntenkaart erbij om de punten bij te houden.

Ook is er in de spelregels een winterversie te vinden waarbij je de achterkant van het speelbord gebruikt, deze is voor de ervaren Santo Domingo-spelers. Met deze versie is het moeilijker om goederen in te wisselen door de verhoudingen die anders zijn.

Eindbeoordeling

Een spel waar geluk bijna niet aan de pas komt. Je zal in het begin denken, dit oogt makkelijk maar er komt genoeg tactiek bij kijken waardoor het niet gemakkelijk is om te winnen. Wanneer kun je een kaart het beste spelen? Verplaats je in de tegenstander en doorzie wat voor keuze hij gaat maken.

Je zet Santo Domingo heel gemakkelijk op en speelt het makkelijk weg. Hierdoor is het spel ook zeer geschikt voor beginnende spelers, gezinnen en families die net wat meer diepgang in een kaartspelletje willen. De regels zijn iets aangepast als je met 2 of 3 spelers speelt waardoor het niet uitmaakt met hoeveel spelers je het spel speelt. Santo Domingo is ook leuk voor de veelspeler, maar zal vooral een kaartspel zijn die je even tussendoor speelt of natuurlijk een aantal potjes achter elkaar als je er geen genoeg van kunt krijgen.

+ Verveelt niet snel
+ Symbolen op de kaarten zijn duidelijk
+ Geen standaard ruil-handelspelletje
– Handleiding mist wat diepgang