Een eetwedstrijd met alleen maar hete specerijen, om die te kunnen winnen moet er wel vals gespeeld worden. Zo dachten de drie grote katten er ook over. Bluf je in dit nieuwe kaartspel van 999 Games naar de winst, maar zorg dat andere je niet door hebben. Weet jij deze pittige eetwedstrijd te winnen? Of wordt het je al snel te heet onder je voeten. In dit artikel lees je hoe je het spel Spicy speelt, en of het misschien wel wat voor jou is!

: Zoltán Győri
: 999 Games
: Vanaf 10 jaar
: 2 tot 6 spelers
: ± 15 minuten
: Bluf Kaartspel

Voordat je begint met lezen willen wij je er van op de hoogte brengen dat dit spel ter beschikking is gesteld door de uitgever om hier een artikel over te maken. Wij hebben onze redactionele vrijheid behouden en je leest in dit artikel dus onze eerlijke mening over dit spel.

Doel van het spel

Spicy is een bluf kaartspel voor 2 tot en met 6 spelers. Je gaat de strijd aan met drie pittige specerijen: Chili, Wasabi en Peper. Spelers kunnen bluffen en eigenlijk elke kaart spelen die ze willen, want de kaart die je speelt is niet zichtbaar voor de andere spelers.

Vertrouw je het niet wat iemand zegt? Dan mag je deze speler uitdagen op de specerij of de waarde. Win jij de uitdaging? Dan neem je de hele stapel die je aan het einde van het spel punten opleveren. Verlies je? Dan neem je twee kaarten en gaat het spel verder.

Wie als eerste alle kaarten uit zijn hand heeft gespeeld is nog niet de winnaar, maar je bent wel goed op weg! Degene die aan het einde van het spel de meeste punten, of twee trofeeën kaarten in bezit heeft mag zich de winnaar noemen. Hoe je dit voor elkaar krijgt, lees je hieronder.

Het spelverloop

Opzetten van het spel

Alle specerijenkaarten, te herkennen aan de goud-zwarte achterkant, worden door elkaar geschud. Iedere speler ontvangt van deze stapel 6 kaarten en neemt deze op hand. De resterende kaarten leg je gedekt op tafel.

De blauwe einde van de wereld kaart hou je rechtop naast de gedekte stapel. Op deze kaart staan pijltjes met een spelersaantal ernaast. Afhankelijk van het aantal spelers schuif je deze kaart ter hoogte van dit streepje tussen deze stapel.

Het komt dus niet op de kaart precies waar je de einde wereld kaart er tussen schuift. Ongeveer ter hoogte van het streepje is goed genoeg.

Pak de trofeeën kaarten erbij, en leg deze open naast de gedekte stapel. We gaan er in dit voorbeeld vanuit zonder de SMAAKMAAK-variant te spelen, hier komen we later op terug. De kaarten met de rode achterkant leggen we daarom voor nu even terug in de doos.

Dan is het spel klaar om van start te gaan. Volgens de spelregels mag de jongste speler beginnen. Wat ons betreft mag je ook degene laten beginnen die als eerste een lepel wasabi of een hete peper weet op te eten!

Het spel opgezet voor 3 spelers. In het midden zal zich de specerijenstapel gaan ontwikkelen.

Hoe speel je het spel?

Vanaf de startspeler speelt ieder zijn beurt met de klok mee, tot dat iemand een kaart uitdaagt. Een speler mag in zijn beurt een specerijenkaart spelen of past deze beurt.

Een kaart spelen

Aan het spelen van een specerijenkaart zitten wat regels. Zo moet de eerste kaart van elke specerijenstapel een waarde van 1,2 of 3 hebben. En moet elke volgende kaart die op de stapel gespeeld wordt hoger zijn dan het vorige getal. Wanneer de tien is genoemd begint de stapel weer opnieuw met een 1,2 of 3 van dezelfde specerij.

Wanneer jij een kaart speelt uit je hand, benoem je dus het specerij en de waarde van de kaart. Dit mag overeenkomen met de kaart die je neerlegt, maar dat hoeft niet. Je mag dus gerust bluffen en “wasabi 3” als eerste kaart opnoemen, terwijl dit in werkelijkheid een wasabi 5 is.

De speler legt hier een peper 1 neer. Maar kan er voor kiezen om bijvoorbeeld peper 5 te zeggen. De eigenschap peper is in dat geval goed, de waarde echter niet.

Passen

Wordt het je allemaal te heet onder de voeten, en twijfel je zelf al in je geloofwaardigheid? Dan heb je de mogelijkheid te passen. Je zegt dan “pas” en neemt één kaart op hand van de gedekte stapel. Hierna is de volgende speler aan de beurt.

Een kaart uitdagen

En dit is eigenlijk waar alles om draait. Iedere speler, of je nou wel of niet aan de beurt bent, mag er op elk moment voor kiezen een kaart uit te dagen. Dit doe je wanneer je twijfelt of de andere speler de waarheid zegt. Je daagt de bovenste kaart uit door je hand op de specerijenstapel te leggen en “verkeerd getal” of “verkeerde specerij” te zeggen. Je daagt een kaart dus altijd uit op één van de twee benoemde eigenschappen.

Je draait nu de bovenste kaart open van de specerijenstapel. Je kijkt nu uitsluitend naar de uitgedaagde eigenschap (het getal, of de specerij). Is de genoemde eigenschap inderdaad fout, dan wint de uitdager. Wanneer de uitgedaagde speler wel de waarheid sprak over deze uitdaging wint deze speler.

De winnaar van een uitdaging ontvangt de hele specerijenstapel. Deze stapel specerijen zijn straks punten waard en leg je voor je neer zonder hier naar te kijken. De verliezer trekt twee nieuwe kaarten van de trekstapel en start de nieuwe specerijenstapel.

Einde van een ronde / spel

Wanneer je als speler de laatste kaart uit je hand speelt, moet je dit hardop zeggen. Vergeet een speler dit? Dan moet hij de kaart die hij zojuist heeft neergelegd terugnemen en de beurt passen. De spelers mogen nu allemaal aangeven of zij deze laatste kaart willen uitdagen.

Wordt deze laatste kaart niet uitgedaagd, of wordt de laatste kaart wel uitgedaagd maar wint deze speler de laatste kaart dan ontvangt deze speler een trofee in de vorm van een trofeeënkaart. De kaart is 10 punten waard, en legt deze naast de gewonnen specerijenkaarten.

Ontvangt één speler op deze manier zijn tweede trofee, of zijn alle drie de trofeeën gewonnen door drie verschillende spelers? Dan eindigt het spel direct. Is dit niet het geval speel je verder en trekt de speler die zojuist een trofee heeft ontvangen 6 kaarten.

Het spel is direct geëindigd als wel een speler zijn tweede trofeeenkaart naast zich neerlegt, of een speler de laatste trofeeënkaart weet te bemachtigen. Ook wanneer in de trekstapel de einde van de wereldkaart zichtbaar is mag er niet meer verder gespeeld worden en ga je over naar de puntentelling.

De puntentelling is als volgt. Heeft één speler twee trofeeën kaarten in zijn bezit? Dan is deze speler automatisch de winnaar. Is dit niet het geval, dan telt iedere speler zijn gewonnen specerij kaarten telt daar de gewonnen trofeeën bij op. Iedere kaart die je op dat moment nog op hand hebt is één minpunt waard.

De trofeeën kaarten met een mooie goud-witte achterkant

Extra variant

Samen met het basisspel komt ook nog een extra variant, de zogeheten “SMAAKMAAK” variant. Dit zijn zes verschillende kaarten die de regels van het basisspel aanpassen. Denk aan regels dat je de waarde 6 ook als 9 mag inzetten, of dat je na een 8, 9 of 10 weer opnieuw mag beginnen met een 1, 2 of 3.

Je kunt er voor kiezen één van dit soort kaarten aan toe te voegen, of wanneer je meer ervaren bent twee. Je legt deze dan open op tafel als reminder voor alle spelers dat deze aangepaste regels nu van kracht zijn.

De zes verschillende SMAAKMAAK kaarten

Handige tips

Het gebeurd heel vaak dat de laatste kaart van iemand wordt uitgedaagd. Probeer over deze kaart dus zo eerlijk mogelijk te zijn.

De kans dat iemand daadwerkelijk een hogere kaart dan een 9 neerlegt is vele malen kleiner dan wanneer de kaart hoger dan een 5 moet zijn. Daag je tegenstanders dus op het juiste moment uit.

Om punten te scoren moet je andere uitdagen. Dit levert je vaak aan het einde van het spel de meeste punten. Je wordt niet zwaar afgestraft op het verliezen van een uitdaging, neem dit risico.

Eindbeoordeling

Het eerste wat je opvalt wanneer je Spicy in je handen hebt is het de chique gouden finish op de doos. Niet alleen de doos, maar ook de kaarten zijn bling bling uitgevoerd samen met de Koreaanse tekenstijl. Dat maakt dit spel in ieder geval al een eye-catcher.

Het is een snel spel, in zowel het opzetten als het leren van het spel maar ook de gameplay zelf. Een potje duurt gemiddeld zo’n 10 tot 15 minuten wat dit een ideaal spel maakt om tussendoor op tafel te brengen of ergens mee naar toe te nemen.

Spicy heeft een bluf mechanisme, iets waar je van moet houden maar in Spicy vinden wij het goed uitgewerkt. Omdat enkel het getal of de specerij uitgedaagd is de bluffer niet volledig kansloos en glipt hij er nog wel eens tussendoor. Veel valt er vaak al af te lezen van het gezicht van je tegenstander. Eén geniepig lachje, of een kleine frons en je kan jezelf al verraden. Oefen dus maar goed op je pokerface.

De smaakmaak variant is een leuke extra bij het spel. Je speelt het spel weer net met een andere twist wat de herspeelbaarheid ten goede komt. Ook de onervaren spelers kunnen prima meedoen met deze varianten.

Wij spelen dit spel net zo graag met z’n tweeën als met meer mensen. We zijn dan ook, net als de mensen waar we het mee gespeeld hebben, erg enthousiast over Spicy. Omdat het zo snel speelt, en makkelijk te leren is merken wij dat we het er snel even bijpakken of meenemen. Wij vinden de eerder uitgegeven kaartspellen van 999 Games altijd al erg leuk, en dit is in onze ogen een goede aanvulling daarop.

+ Erg toegankelijk en snel spel die je makkelijk ergens mee naar toe neemt
+ De variatie kaarten zijn een goede toevoeging op het basisspel
+ Al vanaf twee spelers erg leuk
– Niet geschikt wanneer je niet van bluf spellen houdt