De spelers zijn paranormale onderzoekers die een wraakzuchtig spook hebben gewekt. Ontsnap jij zo snel mogelijk uit zijn betoverde kasteel? Pas wel op voor zijn valstrikken die op de loer liggen.. Ken je Spookslot nog van vroeger? Of ben je op zoek naar een leuk spel met spanning voor kinderen? Dan zit je hier op het goede adres, lees hier onze review over Spookslot.

: Marvin Glass & Geoffrey Hayes
: 999 Games
: Vanaf 6 jaar
: 2 tot 6 spelers
: ± 25 minuten
: Gelukspel

Voordat je begint met lezen willen wij je er van op de hoogte brengen dat dit spel ter beschikking is gesteld door de uitgever om hier een artikel over te maken. Wij hebben onze redactionele vrijheid behouden en je leest in dit artikel dus onze eerlijke mening over dit spel.

Doel van het spel

Spookslot is een geluksspel voor 2 tot 6 spelers. In Spookslot ben je een paranormale onderzoeker en zijn jullie aangesteld om te onzerzoeken of d elegende van het betoverde spookslot waar is en om alle geheimzinnige dingen binnen het kasteel vast te leggen.

Op de bovenverdieping is per ongeluk de achterbakse geest van Graaf Spookslot uit een slaap van tientallen jaren gewekt. Deze geest is vastbesloten om wraak te nemen door de onderzoekers in de val te lokken en ze voor altijd in het kasteel vast te houden.

Niet alle onderzoekers zullen ontsnappen, dus iedereen speelt voor zich om zo snel mogelijk uit het kasteel te ontsnappen. De speler die als eerste zijn onderzoeker(s) uit het betoverde spookslot weet te halen, wint het spel.

Het spelverloop

Opzetten van het spel
Wanneer je Spookslot voor het eerst speelt heb je een aantal dingen die je eenmalig in elkaar zet, vervolgens ga je door met de voorbereiding van het kasteel op bouwen. In de spelregels staat stap voor stap uitgelegd hoe je dit moet doen. Het kasteel opbouwen moet je elke keer doen wanneer je Spookslot wilt spelen.

Na het opbouwen van het kasteel verdeel je de pionnen. In een spel met 5 of 6 spelers kiest iedere speler één pion, in een spel met 2, 3 of 4 spelers kiest iedere speler 2 pionnen. De overige pionnen die niet worden gebruikt, leg je aan de kant. Iedere speler zet zijn pionnen achter de witte startlijn op de bovenverdieping.

Hoe speel je het spel?
De speler die aan de beurt is, mag de dobbelsteen werpen. Als de dobbelsteen een cijfer toont, verplaatst de speler één van zijn pionnen. Elke trede van de trap en elke voetafdruk op het speelbord gelden als 1 veld.

  • De speler mag de stappen niet over 2 pionnen verdelen, de speler mag er per beurt maar één verplaatsen
  • In een spel met 4 spelers moet een speler met zijn eerste pion helemaal de trap af zijn gelopen en een veld op de laboratoriumverdieping hebben bereikt, voordat hij zijn tweede pion mag verplaatsen. in een spel met 2 of 3 spelers mag een speler vanaf het begin proberen om beide pionnen de trap af te laten gaan
  • Eindigt de pion zijn verplaatsing op een door een andere pion bezet veld, dan springt de speler die aan de beurt is direct naar het eerstvolgende vrije veld
  • Als je aan het einde van je beurt op een geel, blauw of groen veld komt is hij veilig. De beurt van de speler is dan voorbij
  • Je komt in de gevarenzone als een pion op een trede van de trap of op een rood veld eindigt. De speler moet dan in zijn beurt de metalen kogel in de schoorsteen laten vallen
  • Als de dobbelsteen het spooksymbool toont, moet de speler in plaats van het verplaatsen van een pion, de metalen kogel in de schoorsteen laten vallen

De kogel laten vallen
Het spook verbergt de kogel in zichtzelf. Als de pion van de speler die aan de beurt is op een veld in de gevarenzone eindigt of de speler een spooksymbool dobbelt, moet hij de knop op het hoofd van de spook indrukken om de kogel in de schoorsteen te laten vallen. Er zijn meerdere valstrikken waarvan er telkens één word geactiveerd.

Is er een valstrik geactiveerd, dan moeten alle pionnen op velden in de gevarenzone van die valstrik meteen terug naar het dichtstbijzijnde blauwe veld achter hun, ook al zijn de spelers niet omgestoten. De speler die in zijn beurt de kogel laat vallen, moet deze voor de beurt van de volgende speler weer in de spook terug doen. Ook zet je een valstrik die niet uit zichzelf terug gaat, weer terug op zijn plek.

Kortere weg nemen
In de bibliotheek en de grote zaal kunnen de spelers twee verschillende routes nemen. Kies voor een langere en veilige route of neem een kortere route met gevarenzones. Zoals bijvoorbeeld de bibliotheek daar bevindt zich ook een verborgen kortere weg naar de weg naar de galerij via de boekenplank.

Uit het kasteel ontsnappen
De uitgang van het kasteel zit op slot. Om deze te kunnen openen, moet een pion verplaatsing precies op het Exitveld uitkomen, anders kun je het kasteel niet verlaten. Het is niet toegestaan om als gevolg van het springen naar een onbezet veld op het Exitveld terecht te komen. Werpt een speler niet precies het goede aantal velden om op het Exitveld te eindigen en is er geen ander veld beschikbaar, dan blijft hij op zijn plek staan. Is een pion precies op het Exitveld aangekomen, dan mag de speler hem direct uit het kasteel halen.

Einde van het spel
De eerste speler die in een spel met 2, 3 of 4 spelers beide pionnen via het Exitveld uit het Spookslot heeft weten te halen, wint het spel. In een spel met 5 of 6 spelers wint de speler die als eerste zijn pion op het Exitveld heeft gezet. Hoe je Spookslot weer terug in de doos moet doen, staat goed uitgelegd in de spelregels.

Handige Tips

Er is nog een leuke optionele spelregel, met deze spelregel kunnen de spelers het spel iets moeilijker en langer maken. Een pion mag namelijk niet op een geel veld eindigen! Gele velden worden tijdens een verplaatsing wel meegeteld, maar zou een pion op een geel veld eindigen, ook als dat een gevolg van springen is, dan kan de pion niet bewegen en blijft hij staan. De speler mag in dat geval proberen om zijn andere pion te verplaatsen als hij die heeft. Zouden beide pionnen op een geel veld eindigen, dan kan hij of zij niet zetten en is zijn beurt voorbij.

De spelers kunnen ook even opstaan tijdens het spel om hun pionnen beter te kunnen zien. Je kunt ook het speelbord voorzichtig proberen te draaien, zolang de pionnen niet verschuiven of omvallen.

Ook erg leuk om cadeau te geven aan een kind vanaf 6 jaar, ons nichtje en neefje vonden dit heel erg leuk om te spelen!

Eindbeoordeling

Met de eerste versie van Spookslot die alweer dateert uit 1985 was het wel eens tijd voor een opfrisbeurtje. 999 Games nam het heft in handen en blies nieuw leven in deze klassieker om zo dit spel ook onder een nieuwere generatie onder de aandacht te brengen.

Het spel heeft dezelfde feeling behouden. De “oudere” spelers zullen dit spel zeker nog wel (her)kennen, en voor de nieuwe spelers is dit zo geleerd. De spelregels zijn namelijk nog altijd erg makkelijk en het doel van het spel is ook ongewijzigd.

Iets wat niet hetzelfde is gebleven is de uitstraling van het spel. De artwork heeft een grote upgrade gekregen. Er is gebruik gemaakt van een leuke tekenstijl met hier en daar wat kleine easter-eggs. Voor de personages is er gebruik gemaakt van realistische foto’s

De grootste uitdaging vonden wij in het in elkaar zetten van de doos, die ook direct als speelbord dient. Gelukkig zit hiervoor een duidelijke handleiding bij of kun je er zelfs een uitlegvideo over kijken. Toch moet je hier wel even de tijd voor nemen. Gelukkig zijn de materialen van goede kwaliteit en Klein nadeel van dit 3D speelbord is dat je niet altijd makkelijk vanuit elke hoek het gehele speelbord kan zien.

In alles is deze variant een verbetering op het eerst uitgegeven spel. Een erg leuk spel met voor jong & oud. Ondanks dat je tactisch niet uitgedaagd wordt zit er genoeg spanning in door de valstrikken die je tegenkomt. Dat maakt spookslot tot een ideaal familiespel!

+ Erg leuk dat je de doos ook als speelbord gebruikt
+ Genoeg spanning door de verschillende valstrikken
+ Een compleet familiespel
– Je moet wel even geduld hebben om alles op te zetten