Hoe goed ben jij in multitasken? Deze vraag kun je vast en zeker beantwoorden na een potje Stay Cool. Weet jij het hoofd namelijk koel te houden en de tal van vragen die op je afgevuurd worden juist te beantwoorden? Dit alles ook nog is rekening houdend met de tijd. Is je interesse gewekt? Lees dan snel verder om alles te weten te komen over Stay Cool en of dit spel wat voor jou is.

: Julien Sentis
: 999 Games
: Vanaf 12 jaar
: 3 tot 7 spelers
: ± 25 minuten
: Partyspel

Voordat je begint met lezen willen wij je er van op de hoogte brengen dat dit spel ter beschikking is gesteld door de uitgever om hier een artikel over te maken. Wij hebben onze redactionele vrijheid behouden en je leest in dit artikel dus onze eerlijke mening over dit spel.

Doel van het spel

Stay Cool is een echt partyspel voor 3 tot 7 spelers. Aan iedere speler de opdracht om de meeste vragen juist te beantwoorden. Dit alles binnen het tijdsbestek van de zandloper. Met Stay Cool is hier een leuk element aan toegevoegd. Je krijgt namelijk twee vragen tegelijk, waar de ene vraag mondeling beantwoord moet worden en de andere vraag beantwoord je door met de dobbelstenen het juiste antwoord op tafel te leggen.

Het spelverloop

Opzetten van het spel
De speler die begint neemt de dobbelstenen. De spelverpakking moet binnen handbereik zijn van de actieve speler. De speler rechts van de actieve speler wordt de geschreven ondervrager en trekt een rode kaart. De speler links van de actieve speler wordt de verbale ondervrager, hij trekt een blauwgroene kaart. De tijd wordt bijgehouden door een andere speler, deze neemt de zandloper en de zandloperkaart. Wanneer je met drie spelers speelt, houdt de geschreven ondervrager ook de tijd bij. 

Hoe speel je het spel?
Het spel speel je in drie rondes, elke speler is per ronde één keer aan de beurt. De twee ondervragers bombarderen de actieve speler met vragen. Je moet zoveel mogelijk vragen beantwoorden en elke ronde wordt het spel moeilijker. 

De zandloper werkt als volgt, wanneer de zandloper is doorgelopen, draait de speler die de tijd bijhoudt deze om naar veld 2. Daarna op veld 3 en tot slot op veld 4. De actieve speler heeft 2 minuten de tijd per beurt.

Geschreven vragen
De actieve speler moet de antwoorden op de vragen met de dobbelstenen ‘schrijven’. Hiervoor hoef je niet te dobbelen, je draait de dobbelstenen naar de goede letter. Als je een antwoord hebt voltooid, laat je het woord met dobbelstenen zien aan de ondervrager. Hierna als het antwoord goed is, stelt de ondervrager de volgende vraag. De antwoorden bestaan altijd uit 3 of 4 letters.

Verbale vragen
De actieve speler beantwoordt de verbale vragen mondeling. Zodra de actieve speler een verbale vraag correct heeft beantwoord, stelt de verbale ondervrager de volgende vraag op zijn kaart. Is het antwoord fout, dan stel je de vraag opnieuw. Je mag meerdere verbale vragen na elkaar beantwoorden. Geen vragen meer? Dan krijgt de actieve speler deze ronde geen vragen meer van de verbale ondervrager. 

Vraag overslaan
Als je het echt even niet meer weet kun je een vraag overslaan, deze vraag wordt als correct antwoord beschouwd. Enkel wordt de zandloper direct naar het volgende veld op de zandloperkaart verplaatst zonder deze om te draaien. Wanneer de zandloper op veld 4 staat, mag er geen vraag meer worden overgeslagen. 

1e Ronde
De speler met de rode schrijfkaart stelt als eerste de vraag aan de actieve speler, als deze vraag gesteld is wordt de zandloper omgedraaid. Als deze is omgedraaid stelt de speler met de blauwgroene verbale kaart de eerste vraag. De twee ondervragers mogen niet op hetzelfde moment praten.

2e Ronde
Nadat alle spelers aan de beurt zijn geweest begint de 2e ronde. De spelregels zijn gelijk, maar met één wijziging:
De actieve speler moet de speler die de tijd bijhoudt, vertellen wanneer hij de zandloper moet omdraaien vóórdat deze volledig is doorgelopen. De actieve speler roept ‘Zandloper’. Vergeet de speler dit en is de zandloper volledig doorgelopen? Dan is de beurt van deze speler over en eindigt deze ronde direct

3e Ronde
Als elke speler weer voor een 2e keer aan de beurt is geweest, start de 3e ronde. De spelregels zijn gelijk aan ronde 2, maar weer met één wijziging:
De speler die de tijd bijhoudt, verbergt de zandloper achter de doods. De actieve speler moet dus in gedachten de tijd bijhouden om op het beste moment de zandloper om te draaien en dus ook weer ‘Zandloper’ te roepen. Lukt het niet en loopt de zandloper helemaal door, eindigt de beurt direct. 

Einde van een beurt
Als de tijd is verstreken bepaalt de actieve speler zijn score. Hij moet zijn score voor geschreven vragen met die voor verbale vragen vermenigvuldigen. De score voor een kaart staat in de zwarte cirkel links van de laatste correct beantwoorde vraag. Noteer de score en met de klok mee is dan de volgende speler aan de beurt. De rollen worden ook met de klok mee doorgegeven en de nieuwe ondervragers trekken een nieuwe kaart van de stapel. 

Einde van het spel
Het spel eindigt wanneer elke speler 3 rondes heeft gespeeld. Iedereen telt zijn score van 3 rondes bij elkaar op en de speler met de meeste punten wint het spel. Bij een gelijke stand wint de speler die de laatste ronde de meeste punten scoorde. 

Handige tips

Door te passen lijkt het dat je veel tijd verliest, maar wanneer je te lang blijft hangen op één vraag kun je dit maar wel beter doen.

Zorg dat je van beide kaartjes minimaal één vraag goed hebt beantwoord. Wanneer je namelijk van één kaart helemaal niets juist hebt beantwoord scoor je aan het einde alsnog 0 punten.

Onthoud dat op de witte dobbelstenen de klinkers staan, en probeer ook te onthouden welke letters er op de andere dobbelstenen staan.

Eindbeoordeling

Stay Cool is in onze ogen het perfecte party spel. Het is snel, het instaplevel is laag en het brengt bij iedereen een lach op z’n gezicht. Tegelijkertijd werkt het spel op je zenuwen. Je wordt continu gebombardeerd met vragen tot soms het stoom uit je oren komt.

De vragen variëren van kennis vragen tot persoonlijke vragen en kleine opdrachtjes. Dat houdt het erg divers. Balanceer jij maar eens de achterkant van de doos bovenop je hoofd terwijl je de andere speler het alfabet achterstevoren opnoemt van Z tot V.

Wat wij ook als groot pluspunt zien is dat het niet uitmaakt met hoeveel het spel gespeeld wordt. Of je nu met 3 speelt, of met 7, in de gameplay veranderd er eigenlijk niets. Het enige wat je zal opmerken is dat wanneer je met meer dan 3 spelers speelt sommige spelers in een ronde niets te doen hebben aangezien er twee vragenstellers nodig zijn en één iemand die beantwoord. Dat is op zich niet erg, het is erg vermakelijk om de andere te zien ploeteren.

Door de rondes heen wordt het spel uitdagender doordat je zelf rekening moet gaan houden met de tijd. Dit is een leuke toevoeging die de chaos alleen nog maar meer compleet maakt. Het spel speelt snel, en een tweede of derde potje zit er vaak nog wel in.

Al met al vinden wij Stay Cool dus een erg leuk party spel. Wij hebben nog niet eerder meegemaakt dat een spel ons zoveel stress geeft, maar dat wij het toch zo leuk vinden. We kunnen dan ook niet wachten om dit spel vaker te gaan spelen met vrienden.

+ Brengt elke keer weer een lach op je gezicht
+ Erg gemakkelijk te leren
+ Het omgaan met de tijd en de verandering in de verschillende rondes
– Niet geschikt voor je wanneer je niet met stress om kan gaan