Een levensbedreigend virus breekt uit, verspreidt zich razendsnel en bereikt in geen tijd ook Europa. Klinkt dit je bekend in de oren? Naast de pandemie waar we nu in leven is het ook het thema van een spel die The Lockdown heet. Aan jullie, de experten, om de crisis in jullie getroffen landen zo snel mogelijk onder controle te krijgen. Maar het verspreid zich telkens weer.. Lees in onze review en speluitleg The Lockdown wat voor jou is!

: Jessie De Jans
: JezGames
: Vanaf 10 jaar
: 2 tot 4 spelers
: ± 30 tot 45 minuten
: Tactisch Kaartspel

The Lockdown is een tactisch kaartspel voor 2 tot 4 spelers. Je kruipt in de huid van een expert en vertegenwoordigt allemaal je eigen land waar je een team van specialisten moet samenstellen in 10 rondes in de strijd tegen het virus. Ook al is het een strijd die je samen moet aan gaan, elke speler wilt zelf de grootste bijdrage leveren voor zijn of haar land.

Je hebt drie soorten kaarten met op de achterkant allemaal een andere kleur:

Rood: Actiekaarten
Blauw: Karakterkaarten
Grijs: Investeerkaarten

Ook heb je nog groene kaarten, dit zijn startkaarten en er is één kaart met een witte achterkant, op deze kaart staat een beurt uitgelegd.

Haal eerst de medische mondmaskers en de wegwerp mondmaskers uit de stapel met rode actiekaarten. Je schud het aantal mondmasker door de rode stapel heen aan de hand van het aantal spelers, de overige mondmaskers worden tijdens het spel niet gebruikt.

2 spelers: 5 wegwerp, 3 medische mondmaskers
3 spelers: 7 wegwerp, 4 medische mondmaskers
4 spelers: 9 wegwerp, 5 medische mondmaskers

Ook schud je de stapel met blauwe karakterkaarten en ook de grijze investeerkaarten, nu maak je voor alle drie apart een stapel.

Elke speler ontvangt 4 rode actiekaarten en 4 blauwe karakterkaarten in hand, iedere speler krijgt dezelfde 4 groene startkaarten en schikt zijn team zoals in het voorbeeld in de spelregels.

Leg bij 2 of 3 spelers 2 investeerkaarten en bij 4 spelers 3 investeerkaarten open in het midden van de tafel, hierboven komt de trekstapel gedekt met investeerkaarten. Nu trek je 3 karakterkaarten die je open op tafel legt, met daarnaast de trekstapel en daarnaast komt de aflegstapel te liggen. Aan de andere kant van de open karakterkaarten leg je een gedekte stapel met actiekaarten, daarnaast komt de aflegstapel te liggen van actiekaarten. Nu kan het spel beginnen!

Het spel opgezet voor twee spelers

Een beurt bestaat uit 4 fases die wij hieronder uitleggen. De volgorde van fase 1 en fase 2 wordt bepaald door de speler zelf, je mag dus eerst fase 2 spelen en daarna fase 1. Fase 3 komt wel pas na fase 1 en 2, daarna volgt fase 4.

Fase 1: Speel een karakterkaart uit je hand of koop een investeerkaart
In je beurt mag je één van de volgende handelingen uitvoeren:

• Een karakterkaart uit je hand aanleggen bij je team
    Je mag zelf kiezen waar je deze kaart neerlegt, zolang er een aangrenzende kaart is en je binnen het speelveld van drie horizontale lijnen blijft. Ook mag je niet tweedezelfde karakterkaarten in je team hebben. Een medische karakterkaart is te herkennen aan het spuitje rechts onderin, economische kaarten herken je aan goudstukken rechts onderin op de kaart.
  • Een investeerkaart kopen
    Om een investeerkaart te kopen moet je aan de eisen voldoen linksonder op de kaart. Dit kan bijv. 9 goudstukken en 12 overwinningspunten zijn van niet-besmette teamleden. Wanneer je een investeerkaart gekocht hebt in plaats van een teamlid aan te leggen, mag je de investeerkaart gedekt voor je neerleggen. Hierna draai je weer een nieuwe investeerkaart open van de trekstapel.
Twee investeringskaarten liggen midden op tafel open.

Fase 2: Speel een actiekaart uit je hand (niet verplicht)
Je kunt in fase 2 er voor kiezen om een actiekaart te spelen. Dit mag voor en na fase 1 gedaan worden. Wanneer een actiekaart gespeeld is, gaat deze meteen naar de aflegstapel tenzij het een overwinningspunt, aanvulling of mondmasker is. Er zijn 6 verschillende soorten actiekaarten.

1. Keuze-actiekaart
    Een actiekaart waarbij je tussen twee stellingen moet kiezen. Of je kunt voor de bovenste actie spelen, of kies je voor een gebeurtenis die onderaan uitgelegd staat. De gebeurtenis op de actiekaart is op alle spelers van toepassing tenzij anders vermeld. Zo kan er ook een ruilactie plaats vinden, dit mag enkel zolang de andere speler daardoor geen twee dezelfde teamleden krijgt.
  2. Mondmasker
    Het mondmasker dient om een teamlid uit je team te beschermen tegen een besmetting van het virus, deze kaart kun je enkel gebruiken op een niet-besmette teamlid. Een teamlid kan maar één mondmasker tegelijk dragen en zodra het virus deze kaart raakt, leg je het mondmasker op de aflegstapel en verspreid het virus zich niet verder. Een mondmasker wordt deels onder een karakterkaart geschoven zodat de naam van de bescherming zichtbaar blijft. Je hebt 2 soorten mondmaskers, de wegwerp mondmaskers zijn voor economische teamleden en de medische mondmaskers zijn voor medische teamleden.
  3. Herverdelingskaart
    Als je een herverdelingskaart speelt kun je op een voordelige manier aan nieuwe karakter- of actiekaarten te komen.
  4. Aanvulling medische kaarten
    De actiekaart ‘aanvulling medische kaarten’ moet je net als een karakterkaart neerleggen in je team. De actiekaart krijgt dezelfde eigenschappen als een karakterkaart en kan dus ook besmet raken, sterven of terug genezen. De medische actiekaart helpt je om meer medische karakters in je team te krijgen en bij het aanleggen van een medische actiekaart vervalt fase 4 van je beurt.
  5. Aanvulling goudstukken
    Ook heb je een actiekaart ‘aanvulling goudstukken’, deze moet je net als een karakterkaart neerleggen in je team. De actiekaart krijgt dezelfde eigenschappen als een karakterkaart en kan dus ook besmet raken, sterven of terug genezen. De economische kaart zorgt ervoor om meer economische karakters in je team te krijgen.
  6. Aanvulling overwinningspunten
    Als laatste zijn er actiekaarten te vinden met overwinningspunten, deze moet je net als een karakterkaart neerleggen in je team. De actiekaart krijgt dezelfde eigenschappen als een karakterkaart en kan dus ook besmet raken, sterven of terug genezen. Hierdoor ontvang je extra overwinningspunten!

Fase 3: Neem een nieuwe karakterkaart en een nieuwe actiekaart
Door het nemen van een karakter-en actie kaart laat je blijken dat het actieve deel van je beurt voorbij is. Er liggen telkens 3 karakterkaarten open op tafel waaruit je er één mag kiezen. Zodra je een kaart hebt gekozen wordt de bovenste kaart van de stapel opengedraaid. Tenslotte trek je een actiekaart blind van de stapel. Er is geen maximum aantal kaarten die je in je hand mag hebben en wanneer de karakter of actiekaarten stapel op is, schud je de aflegstapel en gebruik je deze opnieuw.

Fase 4: De verspreiding van het virus zet zich verder
Patiënt 0 of een besmet teamlid die een virusfiche bevat, zet het virus nu verder naar één van de aangrenzede gezonde teamleden. Als speler kies je zelf welk teamlid er besmet raakt, wanneer deze besmetting botst op een mondmasker, verspreidt het virus zich niet verder.

Het aantal besmette teamleden dat je in je team kunt hebben is gelijk aan het aantal gezonde medische kaarten dat je in je team hebt.Wanneer je niet genoeg medische kaarten in je team hebt om alle besmette teamleden op te vangen, zal er een teamlid sterven. Welk teamlid sterft bij onvoldoende medische kaarten, word bepaald door de speler uit wiens team een teamlid sterft.

Virusfiches
Als een teamlid besmet raakt, plaats je een virusfiche op de desbetreffende kaart. Een besmet teamlid blijft liggen in je team en kan later in het spel nog sterven of terug genezen.

Wanneer er 10 rondes zijn gespeeld, te zien op de rondeteller op de achterkant van de doos. Tellen alle spelers de overwinningspunten van de niet-besmette kaarten in hun team en alle overwinningspunten van de gekochte investeerkaarten bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint het spel! Bij een gelijke stand wint de speler met de meeste investeerkaarten. Indien er nog steeds geen winnaar bekend is, wint de speler met de meeste level 3 kaarten in zijn team. Nog steeds niet? Dan zit er maar één ding op, The Lockdown nog eens spelen!

Er is hier een speluitleg in video te vinden van The Lockdown, dit is natuurlijk ideaal als je geen zin hebt om alle spelregels door te lezen!

Houd er goed rekening mee dat er meer medisch personeel in jouw team aanwezig moet zijn die niet besmet zijn, dan besmette teamleden. Indien je dit niet hebt, sterft er namelijk een teamlid en dat wilt niemand!

Geef The Lockdown als cadeau aan je vrienden of familie, die verplicht thuis moeten zitten door het echte virus ‘Corona’. Of natuurlijk als je zelf met je partner, vriend(en) of gezin in quarantaine zit.

Als je via de webshop het spel koopt, sturen ze ook een paar unieke postkaarten op. Deze postkaarten hebben een warme boodschap en kun je versturen naar familie en vrienden!

Het thema past helemaal bij wat we nu meemaken, een kaartspel die ons leven van dit jaar 2020 eigenlijk beschrijft, een lockdown. The Lockdown heeft ons positief verrast! De speelkaarten zijn realistisch getekend, echt van het nu en erg overzichtelijk. Er is bijv. een actiekaart met ‘Hamstergedrag’ daar hebben we nu een grappig beeld van. In het begin was het even doorkrijgen hoe het nou allemaal werkt, wij hadden het uitleg filmpje nog niet gespot en gingen aan de slag met de spelregels. Na alles gelezen te hebben konden we aan de slag en verliep dit soepel.

Je hebt veel tactische mogelijkheden en het is niet makkelijk om even 1 2 3 te winnen, want het virus breid zich elke ronde weer uit. Ga je eerst voor veel medisch personeel? Richt je je meteen al op economische kaarten om punten binnen te halen? Omdat het spel redelijk voor jezelf word gespeeld zijn er op de actiekaarten ook gebeurtenissen die je kunt uitvoeren, deze zorgen ervoor dat je een actie speelt waar een tegenstander een rol in speelt.

Wat wij ook nog niet eerder hadden meegemaakt, is dat je de achterkant van de doos moet gebruiken want daar staat het rondespoor op. Super slim bedacht! The Lockdown is geschikt voor nieuwe spelers omdat het een makkelijke instap heeft, maar ook voor de veelspeler heeft het genoeg mogelijkheden.

+ Thema is realistisch en van het nu
+ Meer interactie doormiddel van gebeurteniskaarten
+ Heel veel verschillende actiekaarten