In Tiny Towns probeer je jouw stad zo goed mogelijk in elkaar te zetten en daarvoor moet je puzzelen met grondstoffen, die weer tot gebouwen vormen. Wie deelt zijn stad het beste in en heeft hierdoor de grootste bebouwde stad? Lees in onze review of dit een spel voor jou is!

: Peter Mcpherson
: White Goblin Games
: Vanaf 10 jaar
: 1 tot 6 spelers
: ± 45 minuten
: Familie Bordspel

Tiny Towns is een spel voor 1 tot 6 spelers en is een echt familiespel. Iedere speler begint met een leeg tableau, dit is de fundering van jouw Tiny Town. Iedere speler mag om de beurt een grondstof kiezen en het grondstofblokje op zijn tableau plaatsen. Alle andere spelers moeten ook deze grondstof op hun tableau plaatsen, met deze grondstoffen bouw je gebouwen.

Op tafel ligt een rij kaarten met verschillende gebouwen. Elk spel wissel je deze gebouwkaarten, dus kun je heel veel combinaties maken en zo is elk spel anders. Ook zijn er 15 verschillende monumentkaarten, iedere speler krijgt begin van het spel twee monumentkaarten en kiest er hiervan één uit. Deze kaarten zorgen voor extra punten of brengen voordelen met zich mee. Elke speler heeft dus eigen unieke kaart als extra gebouw in zijn of haar stad. Een gebouw staat gelijk aan een aantal punten en iedere kaart heeft ook een unieke puntentelling (m.u.v. de cottage kaart). Op deze gebouwkaarten staat een patroon afgebeeld in dezelfde kleuren als de grondstoffen die je op je speelveld plaatst.

Het is de bedoeling dat jij met de grondstoffen die je pakt dezelfde patronen maakt als op de kaartjes. Wanneer dit patroon identiek aan elkaar is (het mag wel gedraaid worden) haal je de blokjes weg en mag je het gebouw op een plek bouwen waar eerder een blokje lag. Elke speler doet dit voor zichzelf en iedereen mag te gelijk bouwen. Je mag ook meerdere gebouwen te gelijk bouwen.

Hoe verder je in het spel komt hoe voller je stad raakt. Het is steeds lastiger je patronen te maken en de grondstoffen die je tegenspelers opnoemen nog kwijt te kunnen op je eigen speelveld. Tijd om te puzzelen maar ook vooruit te plannen. Dit zullen de eerste keren best lastig, en daarom is er een zogenoemde ‘grot regel’ die je kunt toevoegen. Dit houd in dat je 1 of 2 grondstoffen die door andere spelers genoemd worden naast je tableau mag leggen. Spelers mogen zelf bepalen wanneer ze deze grondstof gaan gebruiken.

Als jouw stad vol is omdat je niks meer kunt bouwen haal je de overige grondstoffen van je tableau af en de andere spelers gaan verder met grondstoffen noemen om ook hun stad af te bouwen. Elk leeg vakje is minpunten waard! Als iedereen klaar is, worden de punten geteld via een scoreblad die bij het spel zit. Wie de meeste punten heeft, wint het spel!

Solo [Variant]

Wat echt ideaal is, is dat je dit spel zelfs in je eentje kan spelen. In de solovariant werkt bijna alles hetzelfde alleen kun je natuurlijk niet constant zelf de grondstoffen opnoemen en neerleggen. Dus zijn er 15 grondstofkaarten, deze kaarten schud je en leg je dicht voor je neer als trekstapel. De eerst drie kaarten leg je open neer en hiervan mag je telkens één grondstof kiezen, daarna leg je deze kaart weer onder op de stapel. Nu pak je weer een nieuwe kaart zodat er weer drie kaarten open liggen en zo ga je verder tot je stad af is!

Het Gemeentehuis [Variant]

Deze variant werkt net als in de Solo variant met grondstofkaarten. Eén speler word de burgemeester in het spel en deze speler heeft de taak om de grondstofkaarten om te draaien. Er worden telkens 3 rondes gespeeld, schud eerst de 15 grondstafkaarten en leg er vijf gedekt af op een aflegstapel. In de 1e en 2e ronde trekt de Burgemeester een kaart en deze grondstof moet elke speler met een grondstofblokje in zijn stad plaatsen. De 3e ronde worden er vijf kaarten van de aflegstapel omgedraaid en iedere speler mag voor zichzelf één grondstofkaart kiezen. Hierdoor krijg je dus meer variatie met grondstoffen!

Als je de gebouwkaarten klaar legt is het makkelijk om deze op volgorde neer te leggen van het scoreblad. Met de eindtelling moet je namelijk op de gebouwkaarten kijken hoeveel punten een gebouw heeft opgeleverd.

De doos heet wel een inlay van zichzelf maar je hebt als nog allemaal verschillende zakjes (die je bij het spel krijgt) waar de gebouwen in moeten. Het is een snel spelletje wat je kan spelen maar alles uit de zakjes halen kost natuurlijk ook tijd. Iets van een inlay specifiek voor de gebouwen, hebben we zelf nog niet online voorbij zien komen maar zoiets zou top zijn want dat scheelt weer tijd!

In 2020 komt er een uitbreiding van Tiny Towns in Nederland uit, in andere landen is deze uitbreiding al beschikbaar. De uitbreiding heet ‘Voorspoed’, er worden voornamelijk munten toegevoegd, iedereen krijgt een eigen schatkist en natuurlijk nieuwe gebouwkaarten! Eventueel is de engelstalige al beschikbaar, deze vind je hier.

Wat is Tiny Towns een leuk spel, zeker een aanrader! Je moet goed over je zetten nadenken en puzzelen om jouw stad zo vol mogelijk te krijgen. Zo train je je ruimtelijk inzicht ook nog. Het duurt niet al te lang want je bent allemaal te gelijk bezig. Super tof dat er een solo variant bij zit en je ook nog een extra variant kan spelen! Ook een aanrader om met 2 spelers te spelen. Geen enkel spel is hetzelfde door gebouwkaarten en monumentkaarten te wisselen. Zelfs de doos voelt lekker, haha!

+ Makkelijk uit te leggen
+ Leuke vormgeving
– Spel is snel voorbij na één foutje