Dobbelspellen zijn super populair, ze duren niet zo lang en kun je makkelijk overal mee naar toe nemen. Maar ben je ook klaar voor deze uitdaging? Heb je het eerste deel van Clever al goed onder de knie en ben je toe aan een stapje verder.. of zoek je wat uitdaging in een nieuw dobbelspel? Wellicht is dan Dobbel zo Clever wat voor jou, lees het hier in onze review.

: Wolfgang Warsch
: 999 Games
: Vanaf 10 jaar
: 1 tot 4 spelers
: ± 30 minuten
: Roll and Write [Dobbelspel]

Doel van het spel

Dobbel zo Clever is een Roll and Write voor 1 tot 4 spelers. In Dobbel zo Clever probeert elke speler op zijn eigen scorevel, zoveel mogelijk punten te score in verschillende rondes en wel vijf verschillende categorieën. Hiervoor moet je dobbelstenen zo slim mogelijk uitkiezen zodat je in de volgende beurten ook nog voldoende keuze hebt.

Het spelverloop

Opzetten van het spel

De voorbereiding is simpel, iedere speler ontvangt één vel van het scoreblok en een viltstiftje die is meegeleverd in de doos. De doos zelf leg je in het midden van de tafel.

De slimste speler krijgt de 6 dobbelstenen en is de startspeler. Hierna worden de beurten met de klok mee gespeeld.

Hoe speel je het spel?

Afhankelijk van het aantal spelers speel je een x aantal rondes, bij vier spelers zijn dat 4 rondes, 3 spelers zijn dat er vijf en bij 1 of 2 spelers speel je zes rondes. Aan het begin van elke ronde streep je de actieve speler het huidige ronde nummer door en ontvangt hierbij de bijbehorende bonus (in ronde 1 t/m 4). De bonussen zullen we later bespreken.

Elke ronde zijn alle spelers betrokken maar er is een verschil tussen de actieve speler en de passieve speler(s). De actieve speler is de speler die zijn of haar beurt speelt en mag dobbelen. De passieve speler(s) komen later, na het dobbelen, aan zet. De actieve speler werpt alle zes de dobbelstenen en kiest hier één van. Deze dobbelsteen verplaats je naar het eerste vrije dobbelsteenveld op je eigen scorevel. Afhankelijk van de gekozen dobbelsteen vul je deze in, of kruis je deze aan in het speelveld. De witte dobbelsteen mag voor elke kleur worden ingezet.

Alle dobbelstenen met een lagere waarde dan degene die je hebt uitgekozen gaan terug de doos in op het zilveren dienblad. De dobbelstenen die op het zilveren dienblad liggen mogen niet meer worden gebruikt door de actieve speler, tenzij de terughaal actie wordt gebruikt. De overgebleven dobbelstenen werp je in deze beurt voor de tweede keer en herhaalt deze stappen. De daarna overgebleven dobbelstenen werp je dan nog eenmaal en kiest hier een dobbelsteen uit. De overgebleven dobbelstenen gaan allemaal naar het zilveren dienblad.

Wanneer dit is afgerond en alle overgebleven dobbelstenen naar het dienblad zijn verplaatst is het de beurt aan de passieve speler(s). Zij mogen nu één dobbelsteen uitkiezen van het zilveren dienblad en deze op hun eigen scorevel invullen

Het speelveld met de daarbij behorende dobbelstenen:

Met het speelveld worden de gekleurde vakjes (zilver, geel, blauw, groen en roze) bedoeld. Zoals je waarschijnlijk al hebt opgemerkt komen deze overeen met de dobbelstenen. Hieronder leggen we je elke dobbelsteen in combinatie met het speelveld uit.

Wit: De witte dobbelsteen mag gezien worden als joker en ingezet worden als een zilveren, gele, groene of roze dobbelsteen. Je mag de witte dobbelsteen ook combineren met een blauwe en zo de som van 2 dobbelstenen invullen in de blauwe categorie.

Zilver: Een speler moet de zilveren dobbelsteen in de zilveren categorie invullen. Hij mag de kleur van het cijfer daarbij vrij kiezen. Na het kiezen van de zilveren dobbelsteen leg je deze op je eigen dobbelsteenveld. Alle dobbelstenen met een lagere waarde die naar het zilveren dienblad gaan mogen nu ook in het grijze vak worden ingevuld. Uiteraard moet je hierbij wel de juiste kleur overeenkomstig met de dobbelsteen aankruisen.

Aan het einde van het spel ontvang je voor elke rij punten op basis van het aantal kruizen erin. De tabel onderaan geeft aan hoeveel (wit getal in de ster).

Geel: Kies je voor de gele dobbelsteen dan mag je het resultaat omcirkelen in het gele vak. Heb je dit getal al eerder omcirkelt? Dan mag je er nu een kruis doorheen zetten. Je mag niet eerst een kruis zetten en dan cirkelen.

De bonus ontvang je als de cijfers van die rij omcirkeld zijn, je scoort punten over de aangekruiste vakjes. De tabel bovenaan het vak geeft aan hoeveel punten dit zijn.

Blauw: Valt je keuze op de blauwe dobbelsteen, dan tel je hierbij de waarde van de witte dobbelsteen op ongeacht waar die dobbelsteen op dat moment ligt. De totale waarde vul je in bij het blauwe veld beginnend bij het meest linker veld. In het eerste vakje mag dan ook elke waarde worden ingevuld, maar let op want elk volgende veld moet de waarde gelijk of lager zijn dan die van het vorige veld.

Het getal boven de velden geeft aan hoeveel punten je in deze categorie scoort.

Groen: De groene waarde moet logischerwijs ingevuld worden in het groene veld, beginnend bij het meest linker open vak. De waarde moet vermenigvuldigt worden met de waarde die aangegeven staan in dit vrije vak, bijvoorbeeld x2.

Bij twee ingevulde vakken scoor je als speler punten. De waarde van het eerste vakje wordt namelijk min de waarde van het tweede vak gedaan. De waarde van deze som vul je bovenin het witte sterretje boven de twee vakjes in. Dit zijn je punten, aan het einde van het spel tel je deze op voor de totale aantal punten van het groene veld.

Roze: Lijkt roze jou de beste keus? Vul deze dan in in de roze categorie beginnend weer bij het meest linker vak, en daarop volgend elke eerste vrije veld. Er zijn geen voorwaarden aan het invullen van de waarde, echter ontvang je alleen de bonus van het veld als je waarde gelijk of hoger is dan de aangegeven waarde in het veld.

Aan het einde tel je alle waarde die je hebt ingevuld bij elkaar op, dit is de totale score voor de roze categorie.

De vrij te spelen bonussen en acties:

Zoals misschien al opgevallen is en hierboven is beschreven zijn er ook bonussen te verdienen. De bonussen kun je ontvangen bij het begin van een nieuwe ronde bij het aankruisen van de rondenteller, of wanneer je deze vrijspeelt in één van de kleuren categorieën.

?-Bonus: Zodra een speler een waarde in een veld met de zogeheten “?-Bonus” aankruist krijgt hij de betreffende bonus en dient deze direct te verwerken. Je mag dan een getal naar keuze invullen bij de aangegeven kleur, of een vakje aankruisen wanneer het geel of zilver is. Bij een zwart vakje is ook de kleur een vrije keus, deze speel je automatisch vrij bij het begin van ronde 4.

Nogmaals dobbelen: Niet tevreden over je worp als actieve speler? Dan kun je met deze bonusactie opnieuw de dobbelstenen werpen. Dit geldt alleen voor de dobbelstenen waarmee je al geworpen hebt, de dobbelstenen op het zilveren dienblad mogen niet opnieuw worden gedobbeld.

Vul je een vak in waaronder de nogmaals dobbelen actie staat, dan zet je een cirkel in het actiespoor bij deze actie. Wanneer je de actie gebruikt kruis je in dit rondje de actie af.

Terughalen: De actieve speler mag er voor kiezen dobbelstenen van het zilveren dienblad terug te halen. Kruis de omcirkelde bonus aan, kies één van je dobbelstenen en werp deze weer mee in je volgende worp. Je mag deze actie enkel doen voordat je de dobbelstenen werpt.

Extra dobbelsteen: Met deze +1 actie mag je één extra dobbelsteen kiezen. Een speler mag deze pas aan het einde van de beurt uitvoeren. De actieve speler dus nadat hij zijn dobbelstenen geworpen heeft, en de passieve speler nadat hij één dobbelsteen van het zilveren dienblad gekozen heeft. Als je de +1 actie uitvoert kruis je deze weer aan op je actiespoor. Je mag uit alle 6 de dobbelstenen kiezen ongeacht waar ze liggen.

Vossen: De vossen geven pas aan het einde de bonus. Je verdient op dezelvde manier vossen als alle andere bonussen door het betreffende veld in te vullen, aan te kruisen of de rij te voltooien. Elke vos levert zoveel punten op als de categorie met de laagste waarde. Praktisch voorbeeld, op de groene categorie heb je de minste punten behaald namelijk 12. Je hebt 3 vossen vrijgespeeld, wat betekent dat je 3x 12 punten voor de vossen ontvangt.

Einde van het spel

Het spel eindigt als iedereen de laatste ronde als actieve speler heeft gespeeld, en de passieve spelers de dobbelsteen van het zilveren dienblad heeft gebruikt en geen extra dobbelsteen actie meer wilt uitvoeren.

De scorevellen zijn dubbelzijdig geprint, op de achterkant van elk scoreblad vind je een scoreblad. Één speler vult deze in en telt alle scores bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij een gelijke stand wint de speler met de hoogste score in één categorie. Is dat ook gelijk? Dan gooien we het op een gelijkspelletje, maar een revanche kan natuurlijk ook.

Dobbel zo Clever maar dan alleen

Dobbel zo Clever kan ook alleen gespeeld worden zonder dat hiervoor een verandering in de spelregels moet zijn.

Wanneer je het spel alleen speelt speel je in totaal 6 rondes. Je start als actieve speler, daarna neem je de rol in van passieve speler. Als passieve speler ben je afhankelijk van de overgebleven dobbelstenen, deze creëer je door alle zes de dobbelstenen te werpen en de 3 dobbelstenen met de laagste waarde op het zilveren dienblad te leggen. Zijn er dobbelstenen gelijk? Dan leg je de dobbelstenen erop die het dichtstbij het zilveren dienblad liggen. Deze drie dobbelstenen is je keus als passieve speler.

In het spelregelboekje staat een tabel om af te lezen hoe goed jij het gedaan hebt aan de hand van de behaalde punten.

Handige tips

Nog niet bekend met de Clever reeks? We schreven eerder al over Clever, en over hoe je hier een hoge score mee haalt. Lees deze ook zeker om je keuze tussen deze twee te laten afhangen.

Zorg dat je op alle categorieën ongeveer gelijkwaardig punten scoort om zo extra te kunnen scoren aan het einde van het spel met de vossen. Benieuwd naar meer strategie tips? We zijn bezig met een artikel waar we alle tips onder elkaar zetten voor een hogere score met Dobbel zo Clever!

Op zoek naar nog meer uitdaging? Er is ook al een derde aan de Clever familie toegevoegd namelijk Clever tot de 3e macht.

Eindbeoordeling

Dobbel zo Clever komt met een scorevel, een stiftje en zes dobbelstenen. Dat lijkt wat simpel, maar zoals het eerdere deel Clever al bewezen heeft gaat daar nog heel wat diepgang achter schuil. De eenvoud van dit spel maakt het dan ook zo verslavend voor ons.

Wij zijn gek op dobbelspellen, en daar heeft Clever een hoop aan bijgedragen. Het opzoek zijn naar nieuwe tactieken en combinaties om zo tot een nieuwe highscore te komen daar kicken wij op. Met Dobbel zo Clever vinden wij weer een nieuwe uitdaging. Het spel is weer wat moeilijker gemaakt en er is weer heel wat te ontdekken. Dat maakt dat eigenlijk geen enkel potje hetzelfde zal zijn en het dus erg herspeelbaar is voor een langere tijd.

Wat wij ook erg fijn vinden aan Dobbel zo Clever is dat het spelersaantal (met de max van 4) niet uitmaakt voor je speelervaring. Wij spelen dit graag met z’n tweeën, maar Zoë ook regelmatig solitair. Wanneer je eenmaal doorhebt hoe dit spel werkt zal je wel een voordeel hebben ten opzichte van de nieuwe spelers, want naast wat geluk draait dit spel ook op tactiek.

Ben je nieuw in de wereld van dobbelspellen? Dan raden we je aan de instap te maken met het eerste deel uit de reeks “Clever”. Ben je al wat meer ervaren, of heb je Clever al eens gespeeld en opzoek naar nog meer uitdaging? Dan is Dobbel zo Clever een goede toevoeging. Ondanks dat het spel er op het eerste oog hetzelfde uitziet, is er in de speelervaring en moeilijkheidsgraad dermate veel veranderd dat dit het het zeker waard is.

Wij zijn inmiddels nog lang niet klaar met het dobbelen en dit zal voor ons nog altijd een spel blijven die je er snel en makkelijk even bij pakt!

+ Heeft meer diepgang en uitdaging dan de eerder uitgegeven Clever
+ Is leuk als solitair spel, maar ook met meerdere spelers aan te raden
+ Goed voor heel wat potjes zonder dat het ons gaat vervelen
– Zodra je de “truc” voor de perfecte strategie/score door hebt hangt het meer af van het geluk in je worpen.